SUFI Sustainability in Filmmaking- seminaari

Sustainability in Filmmaking

Tervetuloa SUFI Sustainability in Filmmaking- seminaariin ke 22.5. klo 15.00-20.00 Väre, luokka Q201 (ohjeistus Väreen aulasta)

Keväällä 2019 Aalto-yliopistolla toteutetussa monialaisessa Sustainability in filmmaking, eli SUFI-hankkeessa on selvitetty elokuvatuotannon ympäristövaikutuksia ja laadittu Suomeen suunniteltua ohjeistusta kestäville tuotannoille. SUFI-hanke huipentuu seminaariin, jonka tarkoituksena on vastata kysymyksiin kuten: Miten kestävä kehitys ja elokuvatuotanto liittyvät toisiinsa? Miten elokuvatuotannot kuormittavat ympäristöä? Miksi kotimaisen audiovisuaalisen alan tulisi kiinnittää huomiota asiaan? Mikä on elokuvanteon hiilijalanjälki?

SUFI-hankkeen case studyna on toiminut tuotantoyhtiö Bufon tuottama Veden vartija- elokuva (ohj. Saara Saarela), joka on tällä hetkellä esituotantovaiheessa (elokuvan kuvaukset ovat alkamassa syksyllä 2019). Kuulemme, miten elokuvan teema liittyy tuotannon kestävyys-pyrkimyksiin, ja miten elokuvantekijät voivat ottaa vastuullisuuden huomioon omassa työssään.

Seminaarin kotimainen päävieras on vesipolitiikan tutkijatohtori Suvi Sojamo, joka johdattelee meidät Veden vartija- elokuvan teemojen kautta kysymyksiin kuten: Voisiko Veden vartijan dystopia toteutua? Millaisten kestävyyshaasteiden edessä olemme? Minkälaista yhteiskunnallista muutosta tarvitaan ja miten voimme omalla toiminnallamme vaikuttaa?

Tilaisuuden ulkomainen vieraspuhuja on Tim Wagendorp, joka työskentelee kestävyysneuvojana Belgian Flanderin elokuvasäätiössä (VAF). Tim kertoo työstään VAF:n E-mission-hankkeessa, joka on yksi Euroopan pitkäikäisimpiä elokuva-alan kestävyyshankkeita.
Tim osallistuu tilaisuuteen Skypen välityksellä.

Seminaarin tarkoitus on esitellä viimeisintä tutkimustietoa ja kestävyyden merkitystä ELO:n opiskelijoille ja vastaavasti tuoda taiteen ja kulttuurituotannon näkökulmaa ympäristötekniikan opiskelijoille.

Tapahtumassa esitellään Suomeen laadittu kestävän elokuvatuotannon ohjeistus, jota ELO:n opiskelijat voivat jatkossa hyödyntää harjoituselokuvissaan.

Tilaisuus on ensisijaisesti suunnattu ELO:n ja ympäristötekniikan maisterivaiheen opiskelijoille, mutta se on avoin myös muille Aalto-yliopiston opiskelijoille ja henkilökunnalle.

Seminaarin kieli on suomi (Tim Wagendorpin osuus englanniksi).

Tilaisuuden järjestää SUFI- seed funding hanke:
-Saara Saarela, ohjauksen professori/ Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, Elokuvataiteen ja lavastustaiteen laitos ELO
-Jaana Sorvari, ympäristötekniikan professori/ Insinööritieteiden korkeakoulu, Rakennetun ympäristön laitos/ ympäristötekniikka
-Kaisa Astikainen, projektityöntekijä/ ELO

Kahvituksen vuoksi ennakkoilmoittautumiset: [email protected]
(Paikalle saa tulla myös ex tempore ilman ilmoittautumista!)

Lämpimästi tervetuloa!

Lisätiedot ja kyselyt: