Seuraa lukiolaisten Shaking up Tech -tapahtuman puheenvuoroja verkosta

Aalto-yliopisto, LUT-yliopisto ja Tampereen yliopisto järjestävät 10. lokakuuta Shaking up Tech –tapahtuman, jonka tavoitteena on innostaa lukiota käyviä nuoria naisia opiskelemaan tekniikan alaa lukion jälkeen.
Shaking up Tech
Vuoden 2018 Shaking up Tech -tunnelmia. Kuvat: Mikko Raskinen ja Matti Ahlgren, Aalto-yliopisto.

Tapahtuma järjestetään kaikissa yliopistoissa samanaikaisesti. Myös tapahtuman rakenne on sama: päivä alkaa tekniikan alalla toimivien naisten puheenvuoroilla ja opiskelijapaneelilla ja jatkuu lounaan jälkeen työpajoilla ja messuilla.

Puheenvuoroissa on äänessä muun muassa Linda Liukas, Riina Salmimies, Minna Kellomäki ja Anne Lähteenmäki. Työpajojen aiheina on kaikkea biomimeettisestä silkistä tuulivoimaan ja elektronimikroskooppiin. Illan messuosuudessa esittäytyvät muun muassa tekniikan eri opintoalat.

Suomessa naisopiskelijoita on tekniikan alalla edelleen vain noin 20%, ja joissakin koulutusohjelmissa vain joka kymmenes opiskelija on nainen. Tekniikan alan osaajille on kuitenkin Suomessa ja maailmalla jatkuvasti kasvava tarve, ja alalle kannattaa hakeutua kaikkien kiinnostuneiden sukupuolesta riippumatta. Tämä auttaa monipuolistamaan teknologian sisältöjä, jolloin teknologia voi entistä paremmin palvella koko yhteiskuntaa.

Tapahtumaan on voinut ilmoittautua yksilöidyllä kutsulla, jotka on lähetetty postitse jokaiseen Suomen lukioon. Aamupäivän puheenvuoroja voi seurata myös suorana tai tallenteena verkosta https://shakinguptech.com/