New Silk – Mitä voimme oppia hämähäkeiltä?

How to produce new types of silk-like materials in the context of synthetic biology
New Silk research project
Kuva: Pirita Lauri

New Silk-tutkimusprojekti tarkastelee tulevaisuuden tapoja tuottaa kestäviä materiaaleja ja erityisesti sitä, miten uusia silkin kaltaisia materiaaleja voidaan tuottaa synteettisen biologian avulla. Monialaisessa projektitiimissä on mukana eri alojen asiantuntijoita, sekä materiaalitutkimuksen, bioteknologian että muotoilun tutkijoita.

Projektin lähtökohtana on hämähäkin silkki, yksi maailman lujimmista materiaaleista, joka ominaisuuksiltaan voittaa olemassa olevat synteettiset materiaalit selvästi. Pitkän tähtäimen tavoitteena on selvittää, kuinka vastaavia materiaaliominaisuuksia voidaan suunnitella ja tuottaa geenitekniikan avulla. Samalla monialainen tiimi testaa uudenlaisia tapoja tehdä muotoilun ja materiaalikehityksen yhteistyötä, tavoitteenaan luoda vaihtoehtoisia tulevaisuuden visioita uuden materiaalin hyödyntämiseksi.

Näyttelyssä on esillä New Silk-tutkimusryhmän kolmen tekstiilisuunnittelijan luovia ideoita ja ajatuksia. Suunnittelijat loivat synteettisen biologian innoittamana ideoita siitä, millainen merkitys näillä uusilla teknisillä materiaaleilla voisi olla tulevaisuudessa.

New silk Research group

New Silk on Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston välinen yhteistyöprojekti, ja se on osa Suomen Akatemian BioFuture25-ohjelmaa.

Työryhmä: Pirjo Kääriäinen, Kirsi Niinimäki ja Pirita Lauri, muotoilun laitos, Aalto-yliopisto, Markus Linder, Laura Lemetti, Teemu Välisalmi, Maria Sammalkorpi ja Sousa JavanNikkhah, Kemian tekniikan korkeakoulu, Aalto-yliopisto, Sami Hirvonen ja Erno Karjalainen, Helsingin yliopisto. Lisäksi näyttelyssä mukana kutsuttuna vierailijana muotoilija Meri Zirkelbach, Lucerne School of Art and Design, Sveitsi.

Yhteydenotot: [email protected][email protected]

Designs for a Cooler Planet

Designs for a Cooler Planet -näyttelykokonaisuus

Yksitoista Helsinki Design Week -näyttelyä ilmastoystävällisistä valinnoista ja tulevaisuuden konsepteista syyskuun ajan Otaniemessä.