Hack the Ateneum! Aalto-yliopiston arkisto ja Hack4FI 2020

Aalto-yliopiston arkisto osallistuu Hack4fi 2020 - hack your heritage tapahtumaan
Hack4FI at Aateneum 2020
Hack4FI - hack your heritage 2020 pidetään Ateneumin taidemuseossa

Hack the Ateneum! Aalto-yliopiston arkisto Hack4FI 2020 -tapahtumassa

Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu aloitti toimintansa Veistokouluna Ateneum-rakennuksessa 1871, jossa nykyisin toimii Suomen Kansallisgallerian Ateneumin taidemuseo. Aalto-yliopiston arkiston kokoelmiin kuuluu laaja kokoelma digitoituja valokuvia, jotka dokumentoivat opetuksen, opiskelijaelämän ja taiteellisen toiminnan alkutaipaleita rakennuksessa. Koulu muutti Ateneumista Arabiaan, Hämeentielle 1986, ja Otaniemeen Aalto-yliopiston kampukselle 2018.

Arkisto on digitoinut tuhansia valokuvia, jotka ovat Finnan kautta kaikkien ulottuvilla. Useat kuvat on vapaasti käytettävissä avoimella käyttölisenssillä. Arkisto osallistuu Hack4FI – Hack your heritage! -tapahtumaan Ateneumissa (13.-15.3.), joka kutsu hackereitä, suunnittelijoita ja avoimen kulttuurin ystäviä luomaan yhdessä uutta kulttuuriperinnöstä.

Näyttelyssä voit tutustua Aalto-Finnan käyttöön Aalto Online Learning videon avulla. Näet myös valokuvia Ateneum-rakennuksesta 1960-luvulta, jotka havainnollistavat Ateneumin ja Aalto-yliopiston yhteistä historiaa.