CHEMARTS kesäkoulu: Chemartsing with Bio-based Materials

Kesäkoulun teemana 2019 oli ”Arvoa kasvijäämistä”.
CHEMARTS Summer school 2019
Kuva: Eeva Suorlahti

CHEMARTS innostaa suunnittelijoita ja materiaalitutkijoita etsimään uusia biopohjaisia materiaaliratkaisuja ja niiden innovatiivisia sovelluksia. CHEMARTS-filosofia perustuu kestävyyteen, ja sen painopisteenä ovat uusiutuvat raaka-aineet, sivuvirtojen ja jätteiden hyödyntäminen sekä biohajoavien ja/tai kierrätettävien materiaalien kehittäminen.

Monitieteinen CHEMARTS-kesäkoulu on järjestetty Aalto-yliopiston opiskelijoille vuodesta 2012 lähtien. Kurssi painottuu käytännön materiaalikokeiluihin, ja opiskelijoita kannustetaan tutustumaan aiheisiin, joista he itse ovat kiinnostuneita. Kurssin tulokset julkaistaan vuosittain esitteenä ja sekä osallistujien suunnittelemassa näyttelyssä. Tänä vuonna kesäkoulun teemana oli ”Arvoa sivuvirroista”, ja erityisesti tomaatin viljelystä syntyvä jätemateriaali. Osa kurssin opiskelijoista otti annetun teeman lähtökohdakseen, osa keskittyi muihin aiheisiin. Näyttelyssä esitellään kesäkoulun opiskelijoiden ideoita, prosesseja ja kiinnostavimpia kokeita.

Vuonna 2011 kännistynyt CHEMARTS on Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun ja kemian tekniikan korkeakoulun yhteinen strateginen koulutus- ja tutkimushanke.

Työryhmä: Kesäkoulun opiskelijat Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulusta ja kemian tekniikan korkeakoulusta; opetus: Pirjo Kääriäinen, Tapani Vuorinen, Jinze Dou, Nina Riutta ja Iines Jakovlev (Aalto-yliopisto)

Yhteydenotot: [email protected]

Designs for a Cooler Planet

Designs for a Cooler Planet -näyttelykokonaisuus

Yksitoista Helsinki Design Week -näyttelyä ilmastoystävällisistä valinnoista ja tulevaisuuden konsepteista syyskuun ajan Otaniemessä.