Arkiston aarteet esittäytyvät -näyttely 18.6.-28.8.

Re-imagining the Past - Stories from the Aalto Archives -näyttelyssä on esillä kutsuttujen emeritiprofessoreiden ja opiskelijoiden valikoimia kohteita Aallon arkiston kokoelmista.
Name and dates of the exhibition

Aalto-yliopiston arkisto on aarrearkku, joka tarjoaa yliopiston ja sen perustajakorkeakoulujen historiaan liittyviä asiakirjoja, taidetta ja museoesineistöä. Viimeisten kahden vuoden aikana arkistoaineistoja on muutettu Töölöstä ja Arabiasta Otaniemeen, ja muuttojen yhteydessä arkistoon kokoelmiin tuli lisäksi monia ainutlaatuisia täydennyksiä eri laitoksilta. Samalla viimeisen kymmenen vuoden kuluessa on digitoitu lähes 300 000 uutta kohdetta arkiston kokoelmista. Tavoitteena onkin jatkossa tarjota näitä kansallisaarteeksi luettavia kokoelmia mahdollisimman monien ulottuville tutkittavaksi ja inspiraation lähteeksi.

Mukaan kutsutut emeritusprofessorit ja alumnit Outi Krausesta Tapio Yli-Viikariin ja Krister Ahlströmiin sekä opiskelijat ovat valinneet omia suosikkejaan arkiston kokoelmista. Näyttelyssä on esillä esimerkiksi pienen pieni paperinen kardemummarasia Töölön päärakennuksen massiivisesta varainhankintaprojektista, kertomus siitä kuinka vanhan vuosikertomuksen pieni kuva oppilastyöstä toimi lohduttajana vaikeiden aikojen keskellä, sekä taideprojekti fysiikan laboratorion laitteista. Näyttelyn tarkoituksena on avata arkiston potentiaalia, ja sitä kuinka kokoelmat voivat monella eri tapaa olla osana yliopiston opetusta ja tutkimusta.

Aalto-yliopiston arkisto on avoinna kaikille tutkijoille. Sen perustehtävänä on säilyttää yliopiston dokumentoitua perintöä ja siten edistää alan tutkimusta. Arkiston kokoelmissa on aineistoja Aalto-yliopiston ja sen edeltäjien toiminnasta, sekä lukuisia Aalto-yliopiston toimintaan liittyviä yksityisarkistoja.

Tutustu näyttelykatalogiin alla (englanninkielinen).

Katso Dipolin aukioloajat

Lisätietoja arkistosta: https://learningcentre.aalto.fi/en/vrc-archives/