Sähkötekniikan korkeakoulu

Zheng Yan tutkii kyberturvaa, yksityisyydensuojaa ja luottamusta

Sähkötekniikan korkeakoulun ja kiinalaisen Xidian yliopiston yhteinen laboratorio tutkii ja kehittää tulevaisuuden langatonta tekniikkaa ja siihen liittyvää tietoturvaa.
Zheng Yan

”Aika on niin rajallista”, huokaisee 30 hengen tutkimusryhmää johtava professori Zheng Yan. Isoimpana ongelmana tutkimuksen johtamisessa Yanin mukaan on se, että hänen pitää järjestää ja hoitaa paljon hallinnollisia asioita, jotka ovat aikaa vieviä ja monimutkaisempia Kiinassa kuin Suomessa. Kiinassa maisteri- ja tohtorintutkintoon sisältyy molempiin kolme väitöstä, joiden käytännön järjestelyt professori hoitaa itse.

”Allekirjoitettavaakin riittää, sillä pelkästään kanditutkintoa varten minun täytyy allekirjoittaa 30 eri paperia.” Vuosittain professori Yanilla on 4–5 kandiksi valmistuvaa opiskelijaa, 6–7 valmistuvaa maisteriopiskelijaa ja yhden tai kahden tohtoriopiskelijan väitökset. Onneksi sähköinen allekirjoittaminen ja allekirjoittamisen delegointi tohtoriopiskelijoille on tuonut hieman helpotusta allekirjoitusrumbaan.

Zheng Yanilla on työn alla useita kyberturvaan, yksityisyyden suojaan ja luottamukseen liittyviä tutkimusaiheita, sillä jokainen lähes 30 opiskelijasta keskittyvät hieman eri aiheisiin. Yan kommunikoi opiskelijoidensa kanssa sähköpostilla ja kiinalaisella sovelluksella, jolla hän aikaa säästääkseen lähettää ääniviestejä.

Miten kiinalainen ja suomalainen työkulttuuri eroavat toisistaan?

”Aallossa työskentely on rennompaa ja tutkimukseen pystyy keskittymään paremmin, sillä täällä saa apua henkilöstöhallinnan ja IT:n asioihin.” Kiinassa kaikki on paljon kiireellisempää ja hallinto vie aikaa.

”Tentin arvostelu halutaan parin päivän päästä. Lisäksi kiirettä tuo talouteen liittyvä raportointi. Hankkeiden ja projektien edistymistä seurataan raporteilla todella tarkasti”, Yan sanoo ja kertoo esimerkin, kuinka hän kerran myöhästyi päivällä raportin viimeisestä jättöpäivästä. Onneksi kyseessä ei ollut valtion rahoittama projekti, koska sellaisen raportin myöhässä jättämisellä olisi ollut seurauksia. Yhdistävää on se, että molemmissa yliopistossa rahoituksen hakemisessa on iso työ.

Opiskelijoihin Yan suhtautuu kannustavasti. Hän ottaa koulutusvastuunsa hyvin vakavasti ja haluaa tukea kaikkia tasapuolisesti. Yanin ohjauksessa olleet opiskelijat ovat päässeet todella hyviin työpaikkoihin, joten siitä päätellen ohjaus on ollut onnistunutta.

”Olen oppinut antamaan opiskelijoille enemmän vastuuta enkä hoida itse kaikkea. Haluan oppia muutenkin nauttimaan elämästä enemmän.”