Rakennustekniikan laitos

Fabian ja Jaakko Ahvenaisen rahasto

Fabian ja Jaakko Ahvenaisen rahastosta jaetaan vuosittain apurahoja ja tunnustuspalkintoja Aalto-yliopiston sillanrakennuksen ja talonrakennuksen alan opiskelijoille, nuorille tutkijoille ja vastavalmistuneille.
Dipoli / kuvaaja: Tuomas Uusheimo

Diplomi-insinööri Jaakko Ahvenainen on 26.2.1998 päivätyllä lahjakirjalla lahjoittanut Teknilliselle korkeakoululle 100 000 markkaa sekä 246 kappaletta Kone Oy:n B-sarjan osakkeita 7.3.1978 kuolleen isänsä Fabian Ahvenaisen muistorahaston perustamista varten. Myöhemmin hän täydensi lahjoitustaan kahdesti ja muisti rahastoa myös testamentissaan.

Vuonna 2019 rahaston nimeksi muutettiin Jaakko Ahvenaisen toiveen mukaisesti Fabian ja Jaakko Ahvenaisen rahasto.

Rahaston tarkoitus on jakaa apurahoja tai tunnustuspalkintoja Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulun sillanrakennustekniikkaan tai talonrakennustekniikkaan suuntautuneilleopiskelijoille sekä mainituilta aloilta äskettäin diplomi-insinöörin tai jatkotutkinnon Aalto-yliopistosta suorittaneille henkilöille erityisesti konstruktiivisen rakennustekniikan edistämiseksi.

Apurahojen ja tunnustuspalkintojen suuruudesta ja niiden myöntämisestä päättää Insinööritieteiden korkeakoulun dekaani kolmijäsenisen apurahatoimikunnan ehdotuksen pohjalta.

Apurahastotoimikunta julistaa apurahat haettavaksi tai jakaa tunnustuspalkintoja ilman hakumenettelyä.

Isoisänsilta Helsingissä.
Fabian ja Jaakko Ahvenaisen rahasto

Fabian ja Jaakko Ahvenaisen rahaston apurahan 11.4.2024 saivat: Eemil Heiskanen, Paula Romakkaniemi, Yifu Lan sekä Klaus Viljanen.

Aiempien vuosien apurahojen saajat ja rahaston juhlaesitelmien pitäjät ja esitelmien aiheet ovat nähtävillä liitetiedostoissa alla.