Palvelut

Ulkomaanmatkan IT-ohjeistus

Tämä ohje koskee Aalto-yliopiston kannettavien tietokoneiden ja matkapuhelimien käyttöä ulkomailla, toimenpiteitä ennen matkaa ja sen jälkeen.

Kadonnut tai varastettu laite, katso ohjeet täältä:

Kadonneet ja varastetut laitteet

Tiettyihin maihin matkustaessasi sinun tulee käyttää Aalto-matkakonetta tavanomaisen työasemasi sijaan. Katso maat ja ohjeet täältä:

Aalto-matkakone

A1. Ennen matkaa - tietokoneesi ja tiedostosi

Tarkista koneesi elinkaari ennen pidempää ulkomaan matkaa. Elinkaaren voit tarkistaa:

  • Yksikön ylläpitäjältä tai hankintayhteyshenkilöltä
  • IT-hankinnoista: it-hankinnat@aalto.fi

Huolto ja takuuasiat

Aalto-yliopiston hankkimilla PC-kannettavilla on 3 vuoden maailmanlaajuinen on-site tuki, joka on saatavissa kaikissa niissä maissa, joissa valmistajalla on toiminnassa oleva huolto-organisaatio. Saatavuudessa ja vasteajassa voi olla maakohtaisia eroja. Apple-kannettavien tuki on kansainvälinen. Laitteen voi viedä Applen huoltoon missä vain.

Vierailijaverkko kohteessa

Onko sinulla mahdollista liittyä esimerkiksi kohdeyliopiston verkkoon? Saatko IT-tukea vierailukohteestasi ja voisitko kenties saada heiltä myös tietokoneen vierailusi ajaksi?

  • Käytä aina VPN-yhteyttä vierailijaverkoissa, myös lankaverkoissa, oli ne salasanalla suojattu tai ei.
  • Eduroam-yhteyden avulla voit käyttää langattomia verkkoyhteyksiä Aalto-käyttäjätunnuksella useissa yliopistoissa maailmanlaajuisesti (https://wiki.eduuni.fi/display/funet/eduroam-verkkovierailu)

Toimivatko tarvitsemasi ohjelmat ilman VPN-yhteyttä Aalto-verkkoon? Osa ohjelmista tarvitsee VPN-yhteyden lisenssipalvelimiin. Ohjelmien toimivuus kannattaa kokeilla etukäteen ennen matkaa ilman VPN-yhteyttä. Samalla kannattaa tarkistaa, että kaikki työssä tarvittavat sovellukset on asennettu koneeseen. 

Varmuuskopiointi ja salaus. Tallennus ja synkronointi koneelta Aallon verkkolevylle ei välttämättä aina toimi Internet-yhteyksien laadun vuoksi, joten kannattaa käyttää Microsoft OneDriveä tiedostojen tallennukseen.

Emme suosittele ulkoisten tallennusmedioiden (muistitikut, ulkoiset kovalevyt) käyttöä tietoturvasyistä. Kaikkien Aalto IT:n keskitetysti hallittujen kannettavien koneiden ja puhelinten levyt ovat salattuja. 

Työtiedostot tulee tallentaa joko Aalto-yliopiston OneDriveen, Aalto-kotihakemistoosi tai Work-levylle. Huolehdi, että tiedostot myös synkronoituvat em. palveluihin. Tarkemmat ohjeet tiedostojen synkronoinnista: 

A2. Ennen matkaa - käyttäjätunnuksesi ja salasanasi

Tarkista Aalto-tunnuksesi voimassaoloaika. Tunnuksien voimassaolon voit tarkistaa verkkopalvelusta https://password.aalto.fi, seuraamalla verkkosivulla annettuja ohjeita. Hoida ajoissa ennen matkaa työsuhteeseen liittyvät asiat kuntoon, koska tunnusten tiedot ja voimassaoloajat tulevat henkilötietojärjestelmään tallennetuista tiedoista. 

Aalto-tunnuksen salasana ja salasanan vaihtoväli 

Aalto-käyttäjätunnuksen salasana on voimassa 730 päivää. 

Jos vaihdat salasanan, varmista sen toimivuus kirjautumalla kannettavaasi. Vaihda salasana myös Aalto-sähköpostiin matkapuhelimeesi. 

A3. Ennen matkaa - puhelimesi

Jos joudut käyttämään paljon mobiilidatayhteyksiä, suosittelemme hankkimaan esimerkiksi eSIM roaming tilauksen (esim. Airalo, Roamic) tai paikallisen operaattorin prepaid-dataliittymä matkan ajaksi (laskutus Aallolta matkalaskun yhteydessä). Äärimmäisessä tapauksessa ylisuureksi (satoja euroja) paisunut puhelinlasku voidaan laskuttaa käyttäjältä.

  • Puhelimen sähköpostin etätyhjennys puhelimen kadotessa
  • Muut asetukset, PIN - lukitus, puhelimen suojakoodi. Laita puhelimeesi PIN-kysely päälle.
  • Lisätietoja: servicedesk@aalto.fi 

A4. Tarvikkeita matkaan

Varaa matkalle mukaasi: 

  • Kohdemaan sähköjärjestelmään sopivat virtalähteet (kannettava sekä matkapuhelin).
  • Tarvittavat verkkoadapterit.
  • Tallenna tiedot mukanasi olevista laitteista paperille ja esim. sähköpostiviestinä omaan sähköpostiisi:
  • Puhelimesi ja tietokoneesi valmistaja, merkki, tyyppi/malli, sarjanumero, IMEI-koodi, tietokoneen aalto-nimi (Computer name, esim. L21-1234) 

B1. Matkan aikana - salasanan vaihtaminen

Aalto-salasana kannattaa ehdottomasti vaihtaa mukanasi olevassa Aalto-työasemassa, jotta salasana tallentuu Aallon palvelimelle ja käytettävälle tietokoneelle. 

Matkan aikana salasanan vaihto tietokoneessa onnistuu vain VPN-yhteyden ollessa päällä.

Aalto-tunnuksen salasanan vaihtoa ei saa suorittaa Internet-kahvilassa tai muussa tietoturvan kannalta epäluotettavassa paikassa.

Huom! Jos vaihdat salasanan password.aalto.fi -palvelussa tai webmailissa kannettavan tietokoneesi muistiin ei tallennu uutta salasanaa.

Työasemakohtaiset (Windows, Mac, Linux) ohjeet:

https://www.aalto.fi/fi/palvelut/kuinka-vaihdan-salasanan

B2. Matkan aikana - puhelut, dataliikenne, VPN-yhteydet

Kohdassa A3 on ohjeet puhelimen käyttöön ja hintoihin.

Wlan-yhteyksiä käytettäessä suositellaan VPN:n käyttöä niin puhelimilla kuin tietokoneilla.

Huom! Poista asetuksista Bluetoothin näkyvyys kaikille, se on tietoturvariski.

VPN-yhteyden käyttö kannettavalla Aalto-työasemalla

B3. Matkan aikana - ohjelmat ja lisenssit

Tietyt Aalto-työasemiin asennetut ohjelmat vaativat säännöllisesti yhteyden Aallon verkkoon (VPN) lisenssipalvelimeensa, jotta ne toimivat.

Windows:

Käytä VPN-yhteyttä säännöllisesti -kerran viikossa yön yli - ja käynnistä Start Software Installation

(ohje:https://www.aalto.fi/fi/palvelut/ohjelmistopaivitysten-kaynnistaminen-windows), jolloin:

  • Koneesi saa keskitetyt päivitykset ohjelmiin kuten Windows, MS Office, selaimet, Java, Flash, Acrobat Reader jne.
  • Windowsin käyttöjärjestelmä ja MS Office siirtyvät rajoitetun toiminnallisuuden tilaan 6 kuukauden jälkeen, ellei aktivointia uusita. Nämä ohjelmat antavat toistuvia virheilmoituksia aktivoinnin päättymisestä. Aktivointi tapahtuu automaattisesti VPN-yhteyden ollessa päällä muutaman tunnin.

Mac:

Avaa Managed Software Update esim. Finderin kautta. Odota kunnes se etsii päivitykset VPN-yhteyden yli ja klikkaa Update without logging out.

B4. Tietoturva ja muu turvallisuus

Aalto.fi -sivustolla on tarkempi kuvaus Aalto-yliopiston IT-politiikoista ja päätelaitesäännöstä.

Tietoturva

Tietoturva Aalto-yliopistossa: https://www.aalto.fi/fi/palvelut/tietoturva-aalto-yliopistossa

TOP-10 Etä- ja matkatyövinkit: https://www.aalto.fi/fi/palvelut/tietoturvan-top-10-vinkit-paivittaiseen-toimintaan

Turvallisuus; laitteen katoaminen, varkaus ja uuden laitteen hankinta

a. Laitteen katoaminen, varkaus

  1. Tee varkaudesta ja ryöstöstä aina rikosilmoitus paikalliselle poliisille.
  2. Pyydä rikosilmoituksestasi paperinen kopio itsellesi.
  3. Ilmoita myös varkaudesta, laitteiden katoamisesta tai ryöstöstä heti Aalto-yliopiston Tietoturvaryhmälle, jotta voimme minimoida tietojesi väärinkäytön ja hakkeroinnin Aallon järjestelmiin.
  • ELISA: asiakaspalvelun puh.+358 10 80 4400, jonne ilmoitukset kadonneista laitteista 24h.
  • Internetin kautta http://www.elisa.fi/yrityksille/asiakaspalvelu/ ja Aallon Y-tunnus: FI22283574
  • Aalto-yliopiston Tietoturvaryhmän yhteystiedot; security@aalto.fi
  • Aalto APUA 050 46 46 462 palvelunumero Aalto APUA-palvelunumeroon +358 50 46 46 462 voi soittaa kaikissa avuntarvintatilanteissa. Aalto APUA-puhelinpalvelu toimii 24/7 periaatteella ympäri vuoden suomeksi ja englanniksi.

b. Uuden laitteen hankinta kadonneen tai varastetun tilalle

Ota yhteys esimieheesi tai yksikkösi IT-tukihenkilöön selvittääksesi parhaan tavan uuden laitteen hankintaan. Normaalin Aalto-asennetun kannettavan tietokoneen hankinta, asennus ja mahdollinen toimitus kohdemaahan vievät jonkin aikaa.

C. Matkan jälkeen - tietokone ja tiedostot

Tietokone

Palattuasi matkalta takaisin Suomeen toimi saamiesi ohjeiden mukaisesti. Tarkista yksikkösi omalta laitosylläpitäjältä tai IT Service Deskistä tarvitseeko tietokoneesi ohjelmistot tai käyttöjärjestelmä päivitystä. Jos olet saanut matkaa varten lainaksi erillisen päätelaitteen, palauta se ohjeiden mukaisesti.

itpalvelut

IT Help

IT-help-hubista löytyvät ajankohtaiset IT-uutiset, yhteystiedot, chat ja kysytyimpien IT-palveluiden käyttöohjeet: luvat, salasanat, sähköposti, MFA, vpn, tulostaminen, teams, zoom, VDI sekä ohjeet työasemien ja puhelinten hankintaan.

Tätä palvelua tarjoaa:

IT-palvelut

Jos tarvitset lisätukea, ota meihin yhteyttä.
  • Päivitetty:
  • Julkaistu:
Jaa
URL kopioitu