Palvelut

Tallennustila tutkimukselle ja ryhmille (TeamWork)

Tutkijat, tutkimusryhmät ja -projektit voivat käyttää erillistä TeamWork-tiedostopalvelua. Palvelua voidaan hyödyntää myös opetuksessa. TeamWork-levytilaa voi hyödyntää työasemilta ja palvelimilta ja sitä voi jakaa useamman käyttäjän kesken. Levytila näkyy samalla tavalla kuin tietokoneen oma lokaalilevy. Tarjottava levytila sovitetaan kunkin ryhmän tarpeita vastaavaksi.

Kuinka voin tilata TeamWork -tallennustilan?

Ota yhteyttä IT Servicedeskiin:

servicedesk.aalto.fi (ulkoinen linkki)

IT Service Deskin web-palveluportaali.

User Contact Profile Icon

Katso vertailu

Edut

• TeamWork-tallennustila sopii erityisesti, kun projektille tai ryhmälle tarvitaan oma tallennustilapaikka ja se tarvitsee paljon tallennuskapasiteettia
  • Hyvä vaihtoehto, kun tutkimuksen ja/tai opetuksen oma tallennuskapasiteetti ei riitä tarvittavalle datamäärälle tai halutaan varmistaa, että data on tallennettu turvalliseen ja vikasietoiseen paikkaan
  • Koti- ja työhakemisto näkyy kaikilla koneilla, mutta TeamWork-palvelulla voidaan rajoittaa näkyvyys vain tietyille koneille, kun halutaan lisäturvallisuutta.

Ominaisuudet

Palvelua tilattaessa, seuraavat asiat sovitetaan kunkin ryhmän tarpeita vastaavaksi:

• Levytilan määrä
  • Tiedostoprotokollat (palvelu tukee NFS- ja CIFS-protokollia, myös yhtäaikaisesti)
  • Käytettävät käyttäjätunnukset (Aalto-tunnukset suositeltavia, muttei pakollisia)
  • Tiedostojen käyttöoikeuksien määrääminen ja ylläpitäminen (käyttöoikeus on kaikilla ryhmään kuuluvilla käyttäjillä, ylläpitäjillä oikeus myöntää käyttöoikeuksia myös ryhmän ulkopuolisille käyttäjille) – ylläpitäjinä voivat toimia paikallinen IT-tuki, Aalto IT tai erikseen nimetyt vastuuhenkilöt
  • Käyttöalue (voidaan rajata tiettyyn ryhmään, laitokseen tai korkeakouluun aliverkkojen perusteella)

TeamWork-palvelussa tarjottava levytila sovitetaan ryhmän tarpeita vastaavaksi, ja sitä voidaan ostaa lisää tilan täyttyessä

Palvelua voidaan käyttää Windows, macOS ja Linux -käyttöjärjestelmillä. Palvelua voidaan käyttää vain Aallon verkosta tai sen ulkopuolelta käyttämällä VPN:ää (ks. Etäyhdistäminen Aallon verkkoon | VPN).

Snapshot-pikavarmuuskopiot tallentuvat ryhmän omalle levyalueelle ja näin ollen vievät sieltä levytilaa. Snapshottien viemää levytilaa voi kuitenkin säätää tarpeiden mukaan (ks. Tiedostojen varmuuskopiointi).

TeamWork on toteutettu tarjoamaan paljon sellaista levykapasiteettia, johon ei liity kovia nopeusvaatimuksia. Palveluun tarvittaessa hankittava lisäkapasiteetti voi sisältää myös paremman suorituskyvyn levypintaa.

Rajoitukset

Palvelu ei sovellu erittäin korkeaa tallennusjärjestelmien suorituskykyä vaativille järjestelmille, kuten esimerkiksi:

• Tietokannat, joihin kohdistuu suuria transaktiomääriä
  • Levyoperaatioita intensiivisesti tekevät Big data- tai laskentaratkaisut

Palvelua rajaavat Aalto-yliopiston tietojärjestelmien käyttöpolitiikka ja yleiset linjaukset sekä ohjeet.

TeamWork on ensisijaisesti tarkoitettu käytettäväksi Aalto IT:n ylläpitämistä laitteista. Erikseen sopien myös muita järjestelmiä voidaan käyttää.

Tuki

Palveluun liittyvissä kysymyksissä ja ongelmatilanteissa lähetä palvelupyyntö: servicedesk.aalto.fi Käyttäjätuki palvelee IT Servicedeskin aukioloaikoina.

Vastaavia palveluita

Pilvitallennus - OneDrive & Google Drive

Aallon OneDrive for Business ja Google Drive tarjoavat 5TB tallennustilan verkossa. Aallon hyvä yhteistyösopimus mahdollistaa laadukkaamman ja ennen kaikkea tietoturvallisemman säilytystilan tiedostoille pilvessä.

Tallennustila työlle ja opiskelulle

Aalto-yliopiston tutkijat, henkilökunta ja opiskelijat saavat käyttöönsä verkkolevytilan (koti- ja työhakemistot, home & work, tallennus) tiedostojen tallennuspaikaksi. Tiedostoja voidaan käyttää hakemiston avulla, joka luodaan automaattisesti Aalto-yliopiston käyttäjätunnuksen myönnön yhteydessä.

Tätä palvelua tarjoaa:

IT-palvelut

Löysitkö tästä tarvitsemasi tiedon? Jos et, ota meihin yhteyttä.