Opiskelu Aallossa

"Data Sciencea ei löydy pääaineena kovin monesta yliopistosta"

Anna Lebedeff opiskelee Aalto-yliopistossa Data Sciencea
Aalto University student Anna Lebedeff

Lähdin veljeni perässä peruskoulun jälkeen lukioon Yhdysvaltoihin Bostonin lähelle North Fieldiin ja valmistuin sieltä keväällä 2018. Opintojen jatkaminen lukion jälkeen englannin kielellä tuntui luontevalta, ja vaihtoehtona olikin opiskelu Yhdysvalloissa tai Kanadassa, mutta tuttu ja innovatiivinen Aalto-yliopisto vei kuitenkin voiton. Totesin myös, että Data Sciencea ei löydy pääaineena kovin monesta yliopistosta ja suomenkielisenä voin ottaa sekä englannin- että suomenkielisiä kursseja, lisäksi sivuaineita ja mielenkiintoisia kursseja voi valita helposti. Pidän Data Sciencea laaja-alaisena aineena, jossa pääsee yhdistämään tietotekniikkaa ja matematiikkaa esimerkiksi taloustieteen ja yrittäjyyden tai liiketoiminnan opintoihin. Mielenkiintoista on myös se, että datatieteen opinnot muotoutuvat samaan aikaan, kun itse teknologia kehittyy. Opintojen odotan olevan vahva yhdistelmä tietotekniikkaa ja matematiikan ja tilastotieteen osaamista. Sivuaineen valitsisin mielelläni tuotantotaloudesta tai kauppatieteistä.

Anna Lebedeff, Data Science –pääaineen opiskelija