Oasis of Radical Wellbeing

Oasis blogi: Kuinka voisimme kohdata toisemme avoimemmin, ystävällisemmin ja kunnioittavaisemmin?

“Lähestyimme näitä teemoja tietoisesti fiktiivisten hahmojen kautta, jotta tarinat voisivat koskettaa periaatteessa ketä tahansa, mutta eivät kuitenkaan ketään yksilöitävää henkilöä. Sääntöjen sanelemisen sijasta tahdoimme innoittaa ajatuksia, avata keskusteluja sekä laajentaa näkökulmia”, kuvailee Eli Saaresto, joka johti Aalto Safer Space -projektia OASIS of Radical Wellbeing -hankkeen alla.
three caracters talking about their origins
Ote sarjakuvasta. Riina Pesonen

Aalto Safer Space -projekti syntyi kolmen opiskelijan poikkitieteellisen työryhmän toiveesta tarjota Aallon yhteisölle matalan kynnyksen työkaluja inklusiivisempaan vuorovaikutukseen. Työryhmän jäseninä toimivat Riina Pesonen (visuaalisen viestinnän muotoilun kandidaattiohjelma) kuvittajana, Yasmin Najjar (elokuvaohjauksen kandidaattiohjelma) dramaturgina sekä Eli Saaresto (markkinoinnin kandidaattiohjelma) projektin vetäjänä. Avainelementtejä kuvituksille olivat lähestyttävyys, visuaalisuus sekä informatiivisuus. Töitä on nähtävissä fyysisissä tiloissa kampuksella sekä digitaalisesti sosiaalisessa mediassa.

Nimi ”Aalto Safer Space” toimii sanaleikkinä yhdistäen turvallisemman tilan periaatteet avaruuden kanssa. Sarjakuvissa käsitellään suostumusta, rajoja, mikroaggressioita, alkoholinkäyttöä sekä yleisellä tasolla vuorovaikutustaitoja. Näitä moniulotteisia kysymyksiä on lähestytty pohtivalla näkökulmalla sen sijaan, että niihin tarjottaisiin objektiivisia vastauksia.

Sarjakuvia on hyödynnetty Turvallisemman tilan periaatteet -työpajoissa Elokuvataiteen laitoksella ja Aalto-yliopiston ylioppilaskunnan järjestämissä häirintäyhdyshenkilökoulutuksissa. Lisäksi materiaaleja on käytetty kurssimateriaaleina Aallon kauppakorkeakoulussa sekä A! Peda Intro -kurssissa opetushenkilökunnalle. Sarjakuvia voi nähdä myös kiltahuoneilla, tapahtumatiloissa sekä muissa kampuksen tiloissa.

Mikäli tahdot tulostaa sarjakuvia omaan käyttöösi, löydät tiedostot alta.

Aalto Safer Space -projekti toteutettiin osana Aalto-yliopiston OASIS of Radical Wellbeing -hanketta hyvinvointilähettiläsroolin kautta, jonka tarkoituksena on edistää hyvinvointi- ja inkluusioasioita koko Aallon yhteisössä.

Kuinka tukea turvallisemman tilan syntymistä

Lataa sarjakuvat tästä:

Lisää taiteilijalta

Riina Pesonen

Visuaalisen viestinnän muotoilu
Instagram: @rippaname

Oasis of Radical Wellbeing

Autamme sinua ja yhteisöäsi löytämään keinoja oman hyvinvoinnin kehittämiseen.

Lue lisää Oasis-projektista
Hyvinvoinnin avaimet