Lahjoita tulevaisuus

Yritykset panostavat tutkimukseen ja koulutukseen

Neste rakentaa Aalto-yliopiston kanssa kestävää kemian tekniikkaa, Nokia on mukana kvanttiteknologian tohtorikoulutuksessa ja Schneider Electric tuo opetukseen uusinta ohjelmistokeskeistä automaatioteknologiaa.
Students celebrating Aalto Day One.

Neste on Aallon pitkäaikainen strateginen yrityskumppani. Aallolle lahjoittamallaan 750 000 eurolla Neste on mukana tukemassa Aallon kemian tekniikan tutkimusta ja koulutusta.

”Nesteen menestys perustuu innovatiivisuuteen, rohkeuteen ja pitkäjänteiseen systemaattiseen tutkimukseen ja kehitykseen. Yhteistyömme Aallon kanssa tukee Nesteen strategiassa keskeisten kestävän kehityksen kasvualueiden, kuten uusiutuvien tuotteiden, vähähiilisten ratkaisujen ja kiertotalouden vahvistamista”, sanoo Nesteen innovaatiojohtaja Lars Peter Lindfors. Samalla kehitetään suomalaisen kemianteollisuuden osaamista kemian tekniikassa, biotaloudessa, kiertotaloudessa ja digitalisaatiossa.

Kemian tekniikalla on keskeinen tehtävä kestävien ratkaisujen ja tieteellisten ja teknisten läpimurtojen edistämisessä. Aallon kemian tekniikan tieteellisellä huippuosaamisella luodaan tulevaisuuden kestäviä hiilineutraaleja, biopohjaisia ja kiertotalouden ratkaisuja. Yhteistyö teollisuuden kanssa mahdollistaa tieteellisten tulosten soveltamisen tuotteiksi ja teknologioiksi koko yhteiskunnan hyödyksi.

Nokian ja Aallon kvanttiteknologian tohtorikoulu

Nokian ja Aallon yhteinen kvanttiteknologian tohtorikoulutusohjelma käynnistyi vuonna 2021. Nokian 150 000 euron lahjoituksen avulla ohjelmaan on rekrytoitu kaksi ensimmäistä tohtoriopiskelijaa. Kvanttimekaanisten tilojen hallinnasta odotetaan uutta teknologista vallankumousta, ei vain nopeampia ja tarkempia antureita ja tietokoneita, vaan myös täysin uusia, toistaiseksi tuntemattomia käyttökohteita.

”Kvanttiteknologian avulla voimme löytää uusia tapoja vastata maailman suurimpiin haasteisiin, kuten ilmastonmuutokseen ja kyberturvallisuuteen. On hienoa, että voimme laajentaa pitkäaikaista ja menestyksekästä kumppanuuttamme Aallon kanssa tälle tärkeälle tutkimusalueelle”, sanoo Hannu Kauppinen, teknologiajohtaja, Nokia Technologies. Nokian lahjoitus avaa tietä kansalliselle kvanttiteknologian tohtorikoulutusohjelmalle.

Schneider Electric investoi automaation opetukseen

Energianhallinnan ja automaation asiantuntija Schneider Electric on aloittanut yhteistyön Aallon kanssa tulevaisuuden osaajien kouluttamiseksi. Automaatiojärjestelmät monimutkaistuvat jatkuvasti, jolloin myös osaamisvaatimukset muuttuvat.

Schneider Electric on lahjoittanut Aallon Factory of the Future -yksikön opiskelijoiden käyttöön uusinta ohjelmistokeskeistä automaatioteknologiaa. Aallossa on paljon erikoisosaamista, jota tarvitaan teollisuuden neljättä aaltoa varten. Factory of the Futuren tavoitteena on muuntaa tätä osaamista teollisuuden käyttöön.

”Kouluttaminen ohjelmistokeskeisen automaation käyttöön on panostus tulevaisuuden teollisuuden teknologioihin. Avoin automaatioalusta ei ole sidoksissa yhteen  automaatiojärjestelmään: se on monipuolinen työkalu, joka mahdollistaa paremman asetelman myös työmarkkinoilla”, kertoo Schneider Electric Finland Oy:n toimitusjohtaja Jani Vahvanen.

”Olemme Aallossa erittäin kiitollisia Nesteen, Nokian ja Schneider Electricin lahjoituksista. Yritysyhteistyö on meille mahdollisuus oppia ja tuoda nopeammin tutkittua tietoa ja osaajia hyödyttämään yhteiskuntaa, rakentamaan kilpailukykyä ja aikaansaamaan muutosta, jolla ratkaistaan kestävän kehityksen haasteita”, sanoo Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelä.

Teksti: Marjukka Puolakka

Aalto-yliopiston logo isona valomainoksena Väre-rakennuksen aulassa.

Aallolla on noin 2 500 yrityskumppania

Tavoitteemme on rakentaa merkittäviä, pitkän aikavälin kumppanuuksia yritysten ja julkisten toimijoiden kanssa. Yhteistyö käsittää tutkimuksen, opetuksen, innovaatiot, työnantajapalvelut ja läsnäolon kampuksella.

Lue lisää yritysyhteistyöstä

Lisää aiheesta

Ioncell facilities

Neste lahjoittaa Aalto-yliopistolle 750 000 euroa

Lahjoitus on kohdennettu tekniikan alalle meneillään olevan valtion vastinrahakampanjan puitteissa. Aalto on päättänyt käyttää lahjoituksen kemian tekniikan tutkimukseen ja koulutukseen.

Aalto_University_Quantum_Exhibition_Dipoli_16-10-2019

Nokia lahjoittaa Aalto-yliopistolle kvanttiteknologian tohtorikoulutusohjelman käynnistämiseen

Kaksi ensimmäistä tohtoriopiskelijaa rekrytoidaan ohjelmaan tänä vuonna.

Aalto Factory of the Future. Kuva: Mikko Raskinen / Aalto-yliopisto

Schneider Electric investoi miljoona euroa Aalto-yliopiston ohjelmistokeskeisen automaation opetukseen

Kyseessä on suuri panostus tulevaisuuden osaajien kouluttamiseen, sillä automaatiojärjestelmät monimutkaistuvat jatkuvasti, jolloin myös osaamisvaatimukset muuttuvat.

URL kopioitu