Lahjoita tulevaisuus

Luovuudelle, rohkeudelle ja uusille esikuville

Taiteen tuntija Rafaela Seppälä tukee lahjoituksellaan Aallon luovaa osaamista ja muotoilua. Alumnit Markku Ihantola ja Kyunghyun Cho lahjoittavat opinahjolleen, joka antoi hyvät eväät elämälle ja työuralle.
Rafaela Seppälä

Taiteen tuntija ja keräilijä Rafaela Seppälä on lahjoittanut Aallolle 500 000 euroa kohdennettuna taiteen ja suunnittelun alalle. Lahjoituksen vaikuttavuutta vahvistaa valtion vastinrahakampanja, joka jatkuu kesäkuun 2022 loppuun saakka.

”Suomessa on aina ollut korkeatasoista luovaa osaamista ja muotoilua. Nykyiset sukupolvet ovat kunnianhimoisia ja uskaltavat kurottaa korkealle. Suomalaiselle osaamiselle löytyy myös kansainvälistä kysyntää. Nyt on erinomainen aika tukea niitä puitteita, joiden avulla saamme koko luovan potentiaalin käyttöön”, Seppälä sanoo.

”Luovuus syntyy ajatusten, materiaalien ja tekniikoiden yhdistämisestä. Yliopistoyhteisö tarjoaa jäsenilleen erinomaiset rakenteet saada tukea sekä etsiä ja löytää oma luovuuden väline. Samalla opitaan tuomaan oma näkemys esille vahvemmin, ja luodaan yhteiskunnallista dialogia”, hän jatkaa.

Seppälä kannustaa nuoria suunnittelijoita ensin uskaltamaan unelmoida ja sitten löytämään unelmilleen konkreettinen toteutustapa: ”Sama koskee kestävää kehitystä, samoilla luovilla menetelmillä voidaan ratkaista nyt vaikealta tuntuvat ongelmat. Anna intohimolle tilaa, kulje sen kanssa, sieltä löytyy se oma asia, jolle uhrata aikansa ja elämänsä. Ilman intohimoa ei ole erinomaisuutta!”

Markku Ihantola

Lentotekniikan opinnoista ilmaa siipien alle

Markku Ihantola sai Aallosta vankan perustan uralleen lentotekniikan parissa ja rohkeuden oppia uutta. ”Tätä velkaa lyhennän mielelläni lahjoittamalla, ja toivon sen kannustavan Aaltoa eteenpäin koulutus- ja tutkimustyössä”, Ihantola sanoo.

Ihantola valmistui Teknillisen korkeakoulun lentotekniikan opinnoista vuonna 1972. ”Opiskeluaika loi uskoa tulevaan. Kurssini aloitti ensimmäisenä Otaniemen uudella kampuksella, tuulitunnelit valmistuivat, Dipoli valmistui lakinlaskiaisiin vuonna 1966 ja Hietalahden Polista luovuttiin parin vuoden päästä”, hän muistelee.

Elämäntyönsä Ihantola teki pääosin Ilmavoimissa, jossa hän aloitti Draken-torjuntahävittäjähankkeen projektipäällikkönä ja jäi eläkkeelle puolustusvoimien pääinsinöörin tehtävästä. ”TKK antoi oivallisen pohjan sekä tiedolliselle että asenteelliselle insinöörin uralle ja rohkeutta uuden oppimiselle.

Nykyisille opiskelijoille toivon uskoa omaan osaamiseen sekä rohkeutta kohdata tulevat haasteet ja oppia uutta. Ennen kaikkea kannattaa opiskella laajasti myös talous- ja taideaineita, niitäkin kun insinööri työssään ja elämässään tarvitsee.”

Kyunghyun Cho

Naisia tekoäly- ja tietojenkäsittelyopintojen pariin

Aallon alumni ja New Yorkin yliopiston tietotekniikan ja datatieteen apulaisprofessori Kyunghyun Cho on tehnyt Aallon tietotekniikan laitokselle 30 000 euron lahjoituksen, joka jaetaan stipendeinä EU:n ulkopuolelta tuleville naisopiskelijoille.

Stipendin voi saada ulkomaalainen naisopiskelija, joka valitsee maisteriopintojensa pääaineeksi koneoppimisen, tietojenkäsittelyn ja tekoälyn opintokokonaisuuden. Opinnot kehittävät osaamista, joka on keskeistä suurten haasteiden ratkaisemisessa, kuten ilmastonmuutoksen torjumisessa ja epidemioiden syiden ymmärtämisessä.

”Nautin vuosistani Aallossa. Niillä on ollut merkittävä vaikutus uralleni ja henkilökohtaiseen elämääni. Toivon, että tämän lahjoituksen avulla yhä monipuolisempi joukko opiskelijoita ympäri maailmaa voi nauttia ja hyötyä opiskelusta Aallossa. Toivon myös, että näistä opiskelijoista tulee esikuvia tekoälyn alalla sisarentyttärelleni ja hänen sukupolvelleen ”, Cho sanoo.

Chon lahjoitus edistää tasa-arvoa ja osallisuutta, jotka ovat keskeisiä tavoitteita Aalto-yhteisössä.

Teksti: Marjukka Puolakka

Lahjoita tulevaisuus

Tule mukaan rakentamaan kestävää tulevaisuutta! Yhdessä voimme ratkaista yhteiskunnan vaikeimpia haasteita.

Two female students in a lab

Lisää aiheesta

Tuomas Auvinen, Rafaela Seppälä ja Marjo Miettinen_kuva Mikko Raskinen

Rafaela Seppälä lahjoittaa Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun alalle 500 000 euroa

Huomattava lahjoitus on osa kesäkuun loppuun asti jatkuvaa valtion vastinrahakampanjaa.

Markku Ihantola kesäisellä parvekkeellaan. Markku Ihantola and the balcony view.

Lahjoittaja Markku Ihantola: ”Otaniemi antoi oivalliset eväät työuralleni”

Ihantola sai Aallosta vankan perustan uralleen lentotekniikan parissa ja rohkeuden oppia uutta. ”Tätä velkaa lyhennän mielelläni lahjoittamalla”.

Suomessa kehitettiin tekoäly, joka ymmärtää paremmin ihmisen tavoitteita

Alumni Kyunghyun Cho tukee tekoälyä ja tietojenkäsittelyä opiskelevia naisia

Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulun alumni ja New Yorkin yliopiston apulaisprofessori Kyunghyun Cho on tehnyt tietotekniikan laitokselle 30 000 euron lahjoituksen, joka jaetaan stipendeinä EU:n ulkopuolelta tuleville naisopiskelijoille.