Konetekniikan laitos

Centre of Excellence for Scenario-based Risk Management in Polar Waters (CEPOLAR)

CEPOLAR-hankkeen tavoitteena on laatia riskeihin perustuvia ohjeistuksia, joissa jäisten vesien riskit huomioidaan kokonaisvaltaisesti.
Research machine surfing on the ice at the Aalto Ice Tank.
Aalto Ice Tank -monikäyttöallas.

Automaation yleistyminen muuttaa lähitulevaisuudessa sekä laivojen suunnittelua että meriliikenteen järjestelmien suunnittelua ja toimintaa. Samaan aikaan kutistuvat jääpeitteet houkuttelevat arktisille ja antarktisille vesille kasvavia määriä laivaliikennettä, mikä lisää onnettomuuksien riskiä.

Centre of Excellence for Scenario-based Risk Management in Polar Waters -hankkeessa (CEPOLAR) tavoitteena on laatia jäisten vesien riskit kokonaisvaltaisesti huomioivia linjauksia, joiden avulla tulevaisuuden mahdollisuuksiin kytkeytyvät vaarat voidaan välttää. Monialaisesssa hankkeessa yhdistyy useita näkökulmia suunnittelumetodien, jääympäristön, laivan ja jään vuorovaikutuksen, rakenteellisten vaurioiden sekä seurausanalyysin aloilta.

Tutustu hankkeen julkistustiedotteeseen ja kick off -tilaisuuden esityksiin

Uusia sääntöjä kasvaville liikennemäärille

Venäjältä lähtevien kaasu- ja öljykuljetusten lisäksi laivaliikennettä pohjoisille napamerille vetää Koillisväylän eli Pohjoisen meritien pidentyvä purjehduskausi. Napamerien kasvava laivaliikenne on nostanut turvallisuuden ja kestävyyden tärkeiksi puheenaiheiksi ja herättänyt kiinnostusta myös jäisillä vesillä toimivia kelluvia offshore-laitoksia kohtaan.

Nykyiset jäätä murtavien aluksien suunnittelua koskevat säännöt ja suositukset joko perustuvat ennalta määrättyihin tekijöihin tai huomioivat suorituskyvyn vain kapeasti ennakoidessaan riskejä. Lisäksi IMO:n ja IACS:n vaatimukset napavesillä kulkeville aluksille eivät kata kaikkia onnettomuuksien aiheuttamia rajatiloja. Laivojen turvallisuudelle ja meriliikenteelle tarvitaan tavoitteisiin perustuvat säännöt.

Hankkeessa kehitetään suosituksia, jotka käsittelevät kaikki napavesien alusten suunnittelun kannalta tärkeät osa-alueet:

• Jääolosuhteiden määrittely
  • Laivan ja jään vuorovaikutusten mallinnus
  • Rakenteiden rajatila-analyysit
  • Napamerien laivasuunnittelun ja laivaliikenteen holistinen riski-hyötyanalyysi

Suosituksia kehitetään yhteistyössä kansainvälisesti tärkeimpien teollisuuden sidosryhmien kanssa.

CEPOLAR-hankkeen tavoitteena on kehittää ohjeistuksia, joiden avulla voidaan suunnitella turvallisia ja kestäviä jääluokitettuja aluksia. Hankkeessa yhdistetään käytännöstä saatua tietoa, ajantasaista suunnittelukäytäntöä ja perustutkimuksesta saatuja tuloksia, joita sovelletaan turvallisuustasojen määrittelyyn laivojen suunnittelun alkuvaiheissa. Tältä pohjalta tutkimme napavesien laivaliikenteen riskien määrittelyyn käytettävän mahdollisten vaaratilanteiden vaikutusten (tapahtumisen todennäköisyys ja seuraukset) laskennallista arviointia ja tähän liittyviä parhaita käytäntöjä.

Jäsenorganisaatiot

Hankekonsortioon kuuluu viisi yliopistoa, joilla on aiempaa kokemusta Lloyd's Register -säätiön rahoittamasta CEARCTIC-hankkeesta.

Pentti Kujala

Senior Advisor
T212 Mechanical Engineering

Katso myös

Meritekniikka ja arktinen tekniikka

Ryhmämme tutkimus keskittyy laivojen ja rakenteiden toimintaan sekä tavallisissa että ääriolosuhteissa. Tutkimuksemme pohjautuu merikuljetusten turvallisuuteen sekä meriympäristön risteilyalusten matkustajille tarjoamiin kokemuksiin.

Experiment at the Aalto Ice Tank

Aalto Ice and Wave Tank

Aalto Ice and Wave Tank on monikäyttöallas, jossa testataan laivoja ja muita merirakenteita jäisissä olosuhteissa.

Aalto Ice Tank

Arktiset merelliset toiminnat ja merenkulku -huippututkimusyksikkö

Suomella on arktisen tekniikan erikoisalalla vahvoja tieteellisiä saavutuksia ja merkittävää tohtorinkoulutusta. Arktinen tekniikka on yksi Insinööritieteiden korkeakoulun viidestä tutkimusalueesta.

Joint Research Centre of Excellence