Kestävä kehitys

Maarintalon valaistuksen uudistaminen

Maarintalo
Kuva: Mikko Raskinen / Aalto-yliopisto

Maarintalo on opiskelijoille kaikkina viikonpäivinä ympäri vuorokauden auki oleva opintokeskus, jossa on pääasiassa tietokoneluokkia. Lisäksi tiloissa on terveysasema ja toimistotilaa. Yhteensä huoneistoalaa on 3 492 m2, josta terveysaseman osuus on 787 m2. Punatiilinen rakennus on valmistunut vuonna 1991.

LED-valaistus

Maarintalon valaistus uudistettiin syksyllä 2013 vanhojen valaisimien valaistustehon heikennyttyä alle suositeltujen valaistusarvojen. Valoja ohjattiin katkaisijalla eli käytännössä osassa tiloja valot olivat aina päällä. Sopivat valaistustehot uudelle valaistukselle päätettiin valaistustehomittausten ja Dialux-simulointien pohjalta.

Uudistuksen tavoitteena oli parantaa Maarintalon opiskelu- ja työskentely-ympäristöä, säästää energiaa ja saada kokemuksia LED-valaistuksesta ennen uusia LED-investointeja

Maarintalon vanha valaistus koostui yli viidestäsadasta T8-loisteputkesta ja yli sadasta halogeenista tai vastaavasta kohdevalaisimesta. Valaistuksen sähköteho oli yhteensä 41 kW, sähkönkulutus 30 MWh/kk ja valaistuksen vuosittaiset huoltokustannukset olivat noin 15 - 25 euroa valaisimelta.
Vanhat valaisimet vaihdettiin LED-valaisimiin. Myös valaisinrungot uusittiin, sillä niiden uusiminen oli joka tapauksessa tulossa ajankohtaiseksi, ja näin voitiin valita lämpöä tehokkaasti pois johtavat rungot, jotka estävät liiallista lämpenemistä ja pidentävät LEDien käyttöikää. WC-tiloihin ja porraskäytäviin asennettiin liiketunnistimilla toimivat valaisimet.

Tulokset

Valaistuksen sähköteho aleni 41 kW:sta 27 kW:iin. Kulutuksen vuosittaista alentumista yksin valaistusuudistuksen osalta voidaan arvioida vain laskennallisesti, sillä rakennukseen tehtiin myös muita energiatehokkuusinvestointeja. Taloudellista säästöä arvioidaan saatavan vuosittain sähkönkulutuksen alenemisen johdosta noin 10 000 – 12 000 euroa ja huoltokustannusten pienenemisen johdosta 12 000 euroa. Lisäsäästöjä saadaan myös kesäisen jäähdytystarpeen pienentyessä. Suora takaisinmaksuaika projektille on neljästä viiteen vuotta. Valaistusinvestointiin saatiin TEM:n energiatukea.

Valaistusinvestoinnin myötä Maarintalon tilojen käyttömukavuus ja valaistusolosuhteet paranivat oleellisesti. Keväällä 2014 toteutetun käytettävyyskävelyn tutkimustulosten perusteella käyttäjät kertoivat Maarintalon valaistuksen olevan hyvällä tasolla.

Kestävän kehityksen kampus

Kampuksen keskeisimmät kestävän kehityksen vaikutukset liittyvät energian kulutukseen ja liikkumiseen. Kestävä ja hiilineutraali kampus on yliopiston kampusstrategian ytimessä.

Väre ja Kauppakorkeakoulu aurinkopaneelit Kuva: Mikko Raskinen / Aalto-yliopisto