Pedagoginen tutkimus
Pedagogisen tutkimuksemme tarkoituksena on kehittää innovatiivisia ja tehokkaita lähestymistapoja kemian tekniikan opiskelijoiden oppimisen ja hyvinvoinnin parantamiseksi.
Laitoksemme nykyinen pedagoginen tutkimus kattaa esimerkiksi seuraavat aiheet:
- Virtuaalilaboratoriot kemiantekniikan opetusta varten (AALTOLAB-alusta)
- Hyvinvointiin ja oppimiseen vaikuttavat tekijät fysikaalisen kemian opetuksessa
- Uudet arviointi- ja opetusmenetelmät kemiassa ja materiaalitieteissä
- Molekyyli- ja materiaalimallinnuksen helppokäyttöiset verkko-oppimisalustat
Theses
- Cardoso, L. (2025). Cognitive load analysis in a virtual laboratory online learning environment. Bachelor's thesis, Aalto University, School of Chemical Engineering, Available: https://urn.fi/URN:NBN:fi:aalto-202506245208
- Auvinen, S. (2024). Ryhmädynamiikan vaikutus oppimistuloksiin laboratoriotyöskentelyssä, Bachelor's thesis, Aalto University, School of Chemical Engineering, Available https://urn.fi/URN:NBN:fi:aalto-202406254946
- Viitaharju, P. (2024). Applications of virtual laboratories in chemical engineering education, Doctoral thesis. Aalto University, School of Chemical Engineering, Available: https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-64-2065-3
Awards
- Aalto University's Open Science Award 2024: AALTOLAB Team (Samuel Girmay, Jarno Linnera, Minna-Hanna Nieminen, Kirsi Yliniemi, Antti Karttunen)
- Aalto CHEM Educational action of the year 2020: AALTOLAB Team (Panu Viitaharju, Samuel Girmay, Minna-Hanna Nieminen, Kirsi Yliniemi, Antti Karttunen)
Julkaisuja
Enhancing 360° virtual laboratory safety training with linear learning pathway design: Insights from student experiences
Samuel Girmay, Kirsi Yliniemi, Minna Nieminen, Jarno Linnera, Antti J. Karttunen
https://research.aalto.fi/fi/publications/student-experiences-from-virtual-reality-based-chemistry-laborato
Panu Viitaharju, Minna Nieminen, Jarno Linnera, Kirsi Yliniemi, Antti J. Karttunen
Free and open source software for computational chemistry education
Susi Lehtola*, Antti J. Karttunen
Learning experiences from digital laboratory safety training
Panu Viitaharju, Kirsi Yliniemi, Minna Nieminen, Antti J. Karttunen
Chemical engineering students’ perceptions of peer and self-assessment
Lauri J. Partanen*, Viivi Virtanen, Henna Asikainen, Liisa Myyry
Physical chemistry students’ learning profiles and their relation to study-related burnout and perceptions of peer and self-assessment
Lauri J. Partanen, Liisa Myyry, Henna Asikainen