Ihmiset

Kiinnostus kaavoitusta kohtaan sai Aku Staffin hakemaan rakennetun ympäristön pääaineeseen

Fuksikapteenina toimiva Aku Staff kokee, että opiskelijatoiminta on parhaimpia asioita, joita hän on yliopistolta saanut.
Aku Staff in alvarin aukio wearing overalls

Olen käynyt lukioni Helsingissä ja kiinnostukseni tekniikan aloja kohtaan kohosi sieltä. Aalto lähimpänä Suomen suurimpana teknillisenä yliopistona kiinnosti suuresti. Hain muutamaan pääaineeseen ja päädyin lopulta toiseen vaihtoehtooni, rakennetun ympäristön pääaineeseen. Olin pääsykoekeväänä innostunut kaavoitukseen ja liikkumiseen liittyvistä aiheista, joten päätin hakea rakennettuun ympäristöön, ja satuin siten vahingossa löytämään pääaineen.

Parasta pääaineessani on mielestäni sen monipuolinen katsaus rakennetun ympäristön haasteisiin ja vapaus kehittää omaa osaamista myös sen ulkopuolella. Olen itse pitänyt useista projektikursseista, joita pääaineeseen kuuluu. Toisena mieleeni tulee paikkatietokurssit, joissa oppimiani taitoja olen etenkin päässyt hyödyntämään kesätöissä.Haluan suunnata kandiopintojeni jälkeen Spatial Planning and Transportation Engineering -maisteriohjelmaan, sillä se minua alun alkaen kiinnostikin Aallossa.

Tavallinen päiväni koostuu yleensä luennoista, laskuharjoituksista ja itsenäisestä työskentelystä. Normaaliaikana tykkäsin tehdä töitä ystävien kanssa kampuksella yhdessä tehtäviä ja ongelmia ratkoen. Kaiken välissä aktiivinen toiminta ainejärjestön, Maanmittarikillan, parissa kevensi koulupäivien taakkaa.

Itselleni poikkeusajat ovat olleet hieman kaksiteräinen miekka. Toisaalta olen nauttinut etäopiskelun vapauksista, mutta toisaalta paljon tärkeitä sosiaalisia kohtaamisia on jäänyt välistä, mitkä itselleni olivat erittäin tärkeitä. Omassa pienessä yksiössä opiskelu on myös välillä raskasta, eikä yksin opiskelu helposti ole niin hauskaa.

Olen mukana opiskelijatoiminnassa kiltamme fuksikapteenina sekä monissa muissa pienemmissä ja suuremmissa hommissa. Vastaan fuksikapteenina rakennetun ympäristön uusien opiskelijoiden toiminnasta fuksivuonna sekä perehtymisestä teekkarikulttuuriin. Opiskelijatoiminta on parhaimpia asioita, mitä yliopistolta olen saanut. Paljon uusia ystäviä, uusia kokemuksia ja muistoja. Kuluva lukuvuosi on ollut hyvin erilainen aiempiin vuosiin verrattuna koronatilanteen takia. Olemme tehneet melkein kaikki asiat eri tavalla, kuin ennen, mikä on ollut omalla tavallaan raskasta, mutta samalla myös virkistävää.

Vinkkini tuleville opiskelijoille on: Kannattaa suunnata avoimin mielin pääaineeseen ja ottaa rohkeasti kursseja myös oman mukavuusalueen ulkopuolelta. Opiskelijatoimintaan suosittelen ehdottomasti lähtemään täysin rinnoin mukaan. Se on mahtava tapa luoda uusia ystäviä ja saada mukavia muistoja!

Lue lisää rakennetun ympäristön pääaineesta