Ihmiset

Alumni Eetu Kivelä: Minulle laivat olivat, ja edelleen ovat ylivoimaisesti paras tekninen tuote

Projektipäällikkö Eetu Kivelä kiinnostui monimutkaisista rakenteista ja virtausdynamiikasta jo opiskelujensa alkuvaiheessa.
Portrait of Eetu Kivelä

Opiskelin konetekniikan maisteriohjelmassa, jossa erikoistuin meritekniikkaan ja laivanrakennukseen. Kiinnostuin monimutkaisista rakenteista ja virtausdynamiikasta jo opintojeni alkuvaiheessa. Halusin  urallani yhdistää nämä tekniikan alueet ja työskennellä mahdollisimman haastavien teknisten ongelmien ongelmien parissa. Kaikista mahdollisista Aallon opiskeluvaihtoehdoista, laivanrakennuksen opiskelu oli luonnollisin valinta minulle tavoitteeni saavuttamiseksi. Laivat kun olivat opiskeltavista rakenteista selkeästi suurimpia ja monimutkaisimpia, ja lisäksi ne vielä kelluvat vedessä – valintani oli selvä. Minulle laivat olivat, ja edelleen ovat ylivoimaisesti paras tekninen tuote siinä mielessä, että niissä kaikki tekniikan alat yhdistyvä ja lopputuloksena on hyvin monitahoinen kokonaisuus, kelluva kaupunki. Kyky kasvattaa ammatillista osaamista ja oppia jatkuvasti uusia asioita oli minulle tärkeää heti maisterinopintojeni alkuvaiheessa, mikä oli myös yksi pääsyistä meritekniikan valitsemiselle. 

Yksi ikimuistoisimmista hetkistä opiskeluajoilta oli meritekniikan gaala viimeisenä opiskeluvuotenani. Olimme projektitiimissämme työskennelleet tuntikaupalla risteilyaluksen perinpohjaisessa suunnittelussa, ja gaalassa saimme mahdollisuuden esitellä lopputyömme alan huipuille. Saamamme positiivinen palaute yhdistettynä vuoden mittaisen työn jälkeiseen onnistumisen tunteeseen oli ehdottomasti ikimuistoinen kokemus.  

Parasta opiskelussani Aallossa oli ehdottomasti laivanrakennusopiskelijoiden yhteisö, johon kuuluin. Intensiivisten ryhmätöiden ja pienilukuisen opiskelijajoukon yhdistyessä oli varmaa, että kaikki tutustuivat toisiinsa. Aina kun epäilin jotain, tai minulla oli vaikeuksia, löytyi aina opiskelijatoveri taikka meritekniikan opettaja, joka pystyi auttamaan. 

Valmistumiseni jälkeen aloin työskennellä projekti-insinöörinä Foreshipillä, jossa työllistyin jo opiskelujeni aikana ja jonka kanssa tein diplomityöni. Foreship on johtava yritys laivasuunnittelun ja -tekniikan alalla. Jonkin aikaa täyspäiväisesti työskenneltyäni sain tilaisuuden aloittaa projektipäällikön koulutuksen ja näin päädyin aloittamaan nykyisessä työssäni projektipäällikkönä. Nykyisin työskentelen enimmäkseen rakenteelliseen suunnitteluun ja analyysiin tai numeeriseen virtausdynamiikkaan (CFD) liittyvissä projekteissa.  

Tyypillinen työpäiväni, jos sellaisia enää on, alkaa sähköpostien läpikäymisellä, sillä minulle saapuu paljon viestejä työajan ulkopuolella aikaerojen takia. Sitten meneillä olevista projekteista riippuen työstämään joko elementti- tai CFD-mallinnusta. Suurin osa CFD-projekteista vaativat pitkiä laskenta-aikoja ja siksi saatan käyttää osan aamustani yön yli tehtyjen simulaatioiden analysoimiseen. Päivän aikana autan yleensä kollegoitani heidän työtehtävissään tai konsultoin heitä, jos tarvitsen neuvoa. Isompien projektien lomassa käyn läpi ja tarkistan kollegojen asiakirjoja ja teen pienempiä suunnittelutehtäviä.  

Kun mietin mitä hyödyllistä opin Aallossa, ensimmäiseksi mieleeni tulee käytännön kokemus ja kattava teoreettinen taustatieto FEM- ja CDF-softasta, joka on ollut äärimmäisen hyödyllistä. Toisaalta myös aikatauluttaminen ja oman työn hallinnointi olivat iso osa opiskelua maisterivaiheessa. Useiden eri aikarajojen ja tiimien yhtäaikainen tasapainottelu meritekniikan kursseilla oli hyvin arvokas kokemus nykyisen työtehtäväni kannalta. Kalenteri on työkaluista tärkein. Tietenkään ei pidä unohtaa sitä, kuinka tärkeitä systemaattinen lähestymistapa projektityöskentelyyn ja Excelin käyttö ovat olleet urallani. Näillä kaikilla oli suuri rooli jo Aallossa opiskeluni aikana. 

Tulevaisuudessa aion jatkaa oppimista ja hankkia niin paljon ammattitaitoa kuin vain voin. Ensin teknisen suunnittelun ja analyysin parissa, tulevaisuudessa voin toivottavasti siirtää fokustani enemmän projektien hallintaan. Suunnitelmani on joka tapauksessa jatkaa meritekniikan alalla.  

Haluaisin kannustaa kaikkia opiskelijoita laajentamaan opintojaan ja rohkeasti valitsemaan kursseja mielenkiintoisilta aloilta. Olen itse ollut äärimmäisen onnekas saadessani erikoistua useampaan kuin yhteen aiheeseen opiskelujeni aikana. Uran kannalta tämä lähestymistapa on tuonut minulle paljon mahdollisuuksia ja mahdollisuuden jatkuvaan kehitykseen. Suosittelen myös liittymään omaan AYY:n ainejärjestöösi. Tämä on paras keino tutustua toisiin opiskelijoihin sekä alan teollisuuteen ja työllistymismahdollisuuksiin.  

Tutustu maisteriohjelmaan

A student-built robot on display at Mechatronic Circus 2018

Mechanical Engineering, Master of Science (Technology)

Konetekniikan maisteriohjelmassa voit opiskella arktista tekniikkaa, materiaalitekniikkaa, meritekniikkaa, mekatroniikkaa, tuotesuunnittelua, tuotantotekniikkaa ja lujuusoppia. Tarjoamme opiskelijalle mahdollisuuden kartuttaa osaamista itselleen mielenkiintoisissa aiheissa konetekniikan alalla, jossa ammattilaisia tarvitaan luomaan tehokkaita ja turvallisia ratkaisuja yhteiskunnalle.

Koulutustarjonta
  • Julkaistu:
  • Päivitetty: