Biofilia

Historia

Biofilia – Base for Biological Arts on Aalto ARTSin yhteyteen vuonna 2012 perustettu biotaiteen yksikkö. Se tarjoaa puitteet poikkitieteelliselle tutkimukselle ja opetukselle, joiden tavoitteena on herättää kulttuurista keskustelua elävien organismien ja biologisten prosessien manipuloinnista ja edistää siihen liittyvää innovointia; keskustelua ja innovointia pyritään tukemaan sekä konkreettisella että teoreettisella tasolla, myös filosofiset ja eettiset ulottuvuudet huomioiden.
Photo: Antti Huittinen

Biofilia-laboratorion ja -ohjelman perusti vuosina 2011–2013 tiimi, johon kuuluivat professori Helena Sederholm, projektipäällikkö Ulla Taipale ja laboratoriomestari Marika Hellman; suunnitteluun osallistuivat myös University of Western Australia -yliopiston SymbioticA – Centre of Excellence in Biological Artsin taiteilijat ja perustajat Ionat Zurr ja Oron Catts.

Vuodesta 2014 lähtien Biofilia on ollut osa Aalto ARTSin uutta Visual Culture and Contemporary Art -maisteriohjelmaa ja vuodesta 2015 lähtien Biofilia on ollut osa ARTS Infraa. Laboratoriomestarina toimii Larisa Chernyaeva. Biofilia muodostaa puitteet kokeilujen tekemiselle mutta ei tuota sinällään itsenäistä sisältöä. Lisätietoja antaa laboratoriomestari.

Kesällä 2017 Biofilia muutti Otaniemeen Kemian tekniikan korkeakoulun tiloihin.

Yhteydenotot

Victoria Kang  •  Biofilia laboratoriomestari