Avoin tiede ja tutkimus

Avoin oppiminen ja avoimet oppimateriaalit

Avoimella oppimisella tarkoitetaan suuntausta, jonka tarkoituksena on laajentaa kaikkien pääsyä oppimaan ja osallistumaan. Avoimen oppimisen juuret ajoittuvat 1990-luvun lopulle, jolloin useat merkittävät yliopistot alkoivat tarjota kurssimateriaalia avoimesti kaikille. Tästä syntyi avoimien oppimateriaalien käsite (OER, Open Educational Resources).
Unesco_global open educational resources logo
Credit: By Jonathasmello - Own work, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=18460156

Määritelmät

Avoimella oppimisella (Open Education) tarkoitetaan oppimaan pääsyn ja osallistumisen laajentamista suuremmille yleisöille ja kohderyhmille madaltamalla oppimisen esteitä ja lisäämällä oppimisen saavutettavuutta, esteettömyyttä, tarjontaa ja oppijakeskeisyyttä. Monipuolinen opetus ja oppiminen, tiedon luominen, yhteiskehittäminen ja jakaminen ovat näin mahdollisia. Lisäksi muodollisen ja vapaamuotoisen oppimisen reittejä voidaan yhdistää.  Avoin oppiminen ei ole sama asia kuin digitaalisuutta hyödyntävä oppiminen tai opetuksen tai oppimateriaalien digitalisoiminen.

Avoimilla oppimateriaaleilla (Open Educational Resources) tarkoitetaan minkä tahansa muotoisia ja millä tahansa välineellä käytettäviä, opetus- ja oppimistarkoitukseen suunniteltuja materiaaleja tai informaatiota (esimerkiksi kursseja, harjoituksia, videoita, kirjoja, artikkeleita, esityksiä tai luentotallenteita.) Avoimet voivat oppimateriaalit olla:

• täysin vapaasti käytettäviä (tekijänoikeuksista vapaita eli Public Domain) tai
  • avoimella lisenssillä jaettuja, mikä antaa muille kuin tekijälle oikeuden maksuttomaan pääsyyn, uudelleenkäyttöön, uudelleen soveltamiseen, muokkaukseen ja edelleen jakamiseen (CC BY -lisenssi).

Avointen oppimateriaalien tulee muodostaa pedagogisesti mielekäs ja oppimisessa hyödynnettävissä oleva kokonaisuus.

Avoimilla oppimis- ja opetuskäytännöillä (Open Educational Practices) tarkoitetaan käytänteitä, joilla oppimisesta ja opetuksesta tehdään läpinäkyvää, jaettavaa ja jatkojalostettavaa. Tällaisia käytänteitä ovat esimerkiksi:

• vertaisoppiminen ja opetuksen kehittäminen opiskelijoiden, tutkijoiden ja opetushenkilökunnan ja muun yhteiskunnan välillä
  • opiskelijoiden osallistaminen oppimispolkujensa suunnitteluun mukaan lukien oppilaitoksen ulkopuolella hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
  • opetustarjonnan avaaminen laajalle yleisölle (esim. MOOC-kurssit)
  • opetuksen suunnitteluun ja järjestämiseen liittyvien aineistojen jakaminen ja jatkohyödyntäminen (esim. opetussuunnitelmat, arviointimenetelmät, ohjeistukset, kokemukset opettamisen toteutuksesta ja oppimisesta)
  • avointen oppimateriaalien käyttö, jatkokehitys ja yhteiskehittely (esim. videot, podcastit, kirjalliset materiaalit).

Miksi avata oppimateriaaleja?

• Avoimet oppimateriaalit toimivat oman asiantuntijuuden mainoksena ja saattavat johtaa yhteistyökontakteihin ja kurssien yhteis- ja jatkokehittämiseen.
  • Luennoitsijan työ helpottuu, kun kollegojen materiaalit ovat käytettävissä oman kurssin sisällön suunnittelussa – iso apu varsinkin uusille luennoitsijoille.
  • Avoimet oppimateriaalit ovat maksuttomia, joten opiskelun kustannukset laskevat.
  •  Materiaalit ovat opiskelijoiden käytössä jo ennen kurssia sekä  kurssin jälkeen.
  • Oppimateriaalin avaaja toimii esimerkkinä muille.
  • TENK:n (Tutkimuseettinen neuvottelukunta) CV-malli suosittaa tutkijoita ja opettajia lisäämään oppimateriaalien kehittämisen ja avaamisen omiin ansioihinsa. Tutkijoiden arviointia ollaan uudistamassa kansainvälisesti ja kansallisesti niin, että muutkin saavutukset kuin julkaiseminen otetaan huomioon. (Katso Agreement on research assessment, Norjan malliSuositus meritoitumiselle oppimisen ja oppimateriaalien avoimuudesta)
aoe.fi logo

Miten ja missä voi avata oppimateriaaleja?

Avointen oppimateriaalien kirjasto - aoe.fi

• Avointen oppimateriaalien kirjastossa voi löytää ja tallentaa avoimia oppimateriaaleja kaikilta koulutusasteilta. Tallentaminen tapahtuu Haka-tunnistuksella. Palvelua ja sieltä löytyviä oppimateriaaleja voivat käyttää kaikki.
  • Oppimateriaalit löytyvät myös Finna.fi:stä. Avointen oppimateriaalien kirjastoa kehittää opetus- ja kulttuuriministeriö, Opetushallitus ja CSC – Tieteen tietotekniikan keskus.
  • Avointen oppimateriaalien kirjasto tarjoaa pysyvän ja näkyvän paikan digitaalisille oppimateriaaleille.
  • On tärkeää lisätä oma affiliaatio sekä tieto saavutettavuudesta aoe:n tietoihin.
  • Avointen oppimateriaalien kirjaston usein kysytyt kysymykset

Aalto-yliopisto suosittaa tallentamaan oppimateriaalit avointen oppimateriaalien kirjastoon (aoe.fi). Mikäli oppimateriaali on jo tallennettu muualle, aoe:hen on mahdollista tallentaa pelkät metatiedot ja linkki alkuperäisiin materiaaleihin.

Mistä löydät avoimia oppimateriaaleja?

Kansallisia lähteitä

Kansainvälisiä lähteitä