Avaruusalukset

Aalto-2-satelliitti osana QB50-hanketta

Aalto-2-satelliitti on 2U-kokoluokan CubeSat-standardin mukainen satelliitti, joka osallistuu QB50-ilmakehämittaushankkeeseen (qb50.eu).
Aalto University / Aalto-2

Satelliitissa on jatkokehitetty Aalto-1-projektissa kehitettyä tekniikkaa ja tietotaitoa, ja useimmat osajärjestelmät ovat Aalto-yliopiston kandidaatti- ja jatko-opiskelijoiden valmistamia. Projektin tärkeimpinä tavoitteina on avaruustekniikkakoulutuksen ja -yhteistyön kehittäminen Euroopassa ja avustaminen tieteellisen QB50-mission toteuttamisessa. Aalto-2-satelliitin päähyötykuorma on Oslon yliopistossa kehitetty Multi Needle Langmuire Probe (MnLP) -mittausyksikkö.

#QB50-tviitit

Julkaisu kuvastaa vain kirjoittajiensa näkemyksiä, ja Euroopan unionia ei voida pitää vastuussa mistään julkaisun sisältämien tietojen mahdollisesta käytöstä.

Projektitiimi:

Yhteydenotot: Projektin vastuuvetäjä Jaan Praks ([email protected])
Projekti- ja laatupäällikkö: Tuomas Tikka ([email protected])
Satelliittijärjestelmäinsinööri: Nemanja Jovanovic ([email protected])
Missiopäällikkö: Bagus Riwanto ([email protected])

Tämä hanke on saanut rahoitusta Tekesiltä ja Euroopan unionin seitsemänneltä tutkimuksen ja teknologian kehittämisen puiteohjelmalta avustussopimuksen nro [284427] nojalla.

Tutustu Aalto-2:een

Aalto-2 launch

Aalto-2 satellite was launched successfully to ISS orbit with Cygnus cargo freighter on top of Atlas V rocket on 18 April 2017 at 18:11.

Aalto-2 HAM radio beacon

Information about Aalto-2 satellite.

QB50

The QB50 Mission.