Aalto-yliopiston arkisto

Yki Nummen arkisto

Aalto-yliopiston arkistoon kuuluu laaja Yki Nummen arkistokokoelma. Yki Nummi oli yksi merkittävimmistä sodanjälkeisistä muotoilijoista, jonka uraauurtava työ nosti suomalaista designia kansainväliseen maineeseen. Nummi tunnetaan ennen kaikkea valaisimistaan, mutta hänen ansioihinsa kuuluvat myös muun kodin käyttötavaran suunnittelu, kirjojen kuvitus sekä väri- ja valoasiantuntijana toimiminen.
Yki Nummi Ornon piirustuskonttorissa Helsingissä
Yki Nummi Ornon Piirustuskonttorissa Helsingissä, tavaratalo Stockmannin tiloissa. Keravan museopalvelut, Thorn-Orno kokoelma. 1961–1962. Finna.fi.

Yki Nummen arkistokokoelma Aalto-yliopiston arkistossa koostuu biographicasta ja kirjeenvaihdosta sekä väriä ja väritystä, valaistusta ja valaisimia, muoviesineitä ja kirjakuvitusta käsittelevistä toiminta-asiakirjoista. Lisäksi kokoelmaan kuuluu luentoja ja esitelmiä muodosta ja sisustuksesta, opiskeluaikaisia töitä, luonnoksia, tapettimalleja ja lehtiartikkeleita. Laajuudeltaan kokoelma on 13 yksikköä, ja se on vapaasti käytettävissä tekijänoikeudet huomioiden.  Digitaalisessa muodossa tarkastelevana on joitakin valaisin- ja kirjankansiluonnoksia.

Taiteilija Yki Nummi

Yrjö Kalevi Yrjönpoika Nummi syntyi 31.10.1925 Hunan maakunnassa Kiinassa suomalaiseen lähetyssaarnaajaperheeseen. Paremmin tunnettu lempinimi ”Yki” otettiin käyttöön varhain, tarkoituksena erottaa kaksi Yrjöä – isä ja poika – toisistaan. Vanhemmat olivat toivoneet esikoisesta tyttöä ja nimeä olikin kaavailtu sen mukaisesti. Ykin perspektiivistä kirjoitetussa leikkisässä kirjeessä isä Yrjö kirjoittaa: ”Ihan vain piloillaan isä aina, kun joku huomautti, että entäpä jos se onkin poika, sanoi, että sitten sen nimi on ilman muuta ”Yrjö Yrjönpoika”. Ja kun sitten olinkin poika, niin isä tuumi, että mikä päätettiin se päätettiin. Suomeen perhe muutti varhain, eikä Yki koskaan taitanut kiinan kieltä. Idän vaikutus näkyi kuitenkin myöhemmin taiteilijan omassa sisustuksessa ja osin myös työn jäljessä. Ensimmäiset eväät taiteelliseen elämään Yki sai lapsuudenkodissa. Äiti Ida oli taitava pianisti ja isä Yrjö innokas piirtäjä. Myöhemmin syntyneet veljet Lassi ja Seppo varttuivat itsekin arvostetuiksi taitelijoiksi – Lassi kirjallisuuden ja Seppo säveltaiteen saralla.

Sodan paukkeen Yki Nummi kuuli jo syntyessään Kiinassa, jossa keisarivallan jälkeen muodostuneen tyhjiön oli täyttänyt kilpailevien sotaherrojen yhteenotot. Seuraavan kerran taistelun äänet kantautuivat jatkosodassa. 29.04.1944 päivätyssä kirjeessä äidilleen Yki kirjoittaa: ”Kaikki hyvin. Oli juuri pieni hälytys – joku ryssän lentäjä, joka haluaa päästä hengestään. Voikaa hyvin.” Korttiin on piirretty kuusikkoinen maisemakuva.

Yki Nummen lähettämä postikortti
Yki Nummen lähettämä postikortti äidilleen. Yki Nummen yksityisarkisto, Aalto-yliopiston arkisto.
Lokki valaisimet kahdessa koossa. Modern art -valaisin
Lokki valaisimet kahdessa koossa. Modern art -valaisin. Keravan museopalvelut. Kalevi Hujasen kokoelma. Valokuvaaja: Hujanen, Kalevi 1980–1981. Finna.fi

Muotoilualalle sattuman kautta

Palveluksen jälkeen Yki suuntasi opiskelemaan matematiikkaa ja fysiikkaa, mutta muutti mielensä ja päätyi Taideteolliseen oppilaitokseen suorittamaan koristemaalarin tutkintoa. Valmistuttuaan hän sai heti töitä valaisinsuunnittelijana Stockmann-Ornon tehtaalta. Vuonna 1955 antamassaan haastattelussa Nummi toteaa päätyneensä muotoilualalle sattuman kautta:

”Se tapahtui oikeastaan erehdyksessä. Olin juuri lopettamassa opintojani Ateneumin koristemaalausluokalla aikomuksenani ryhtyä taidemaalariksi. Silloin arkkitehti Arttu Brummer tuli ja vei minut Stockmannin tavarataloon ja sille tielle olen jäänyt ja tyytyväinen ollut.”

Ornon palveluksessa Yki Nummi toimi vuosina 1950–1975, jonka aikana hän suunnitteli muun muassa ikoniset Modern art ja Lokki -valaisimet. Samaan aikaan Ornolla työskenteli myös muita ajan merkittäviä muotoilijoita, kuten Lisa Johansson-Pape sekä Svea Winkler.

Ruusuisesta aamusta syvän purppuraiseen iltaan asti väri ohjaa elämäänne.

Yki Nummi

Yki Nummelle värit eivät olleet vain värejä vaan ne vaikuttivat elämään kokonaisvaltaisesti: ”Ruusuisesta aamusta syvän purppuraiseen iltaan asti väri ohjaa elämäänne. Se vaikuttaa ruokahaluunne, terveyteenne, mielialaanne, tapoihinne ja moraaliinne. Se viehättää, on vastenmielinen, se houkuttelee teidät ostamaan, se pelästyttää teidät pois. Se leviää kaikkialle, se on kaikkialla ja ei ole mitään, ei kerrassaan mitään, mitä voitte tehdä välttääksenne sen kiihkeän syleilyn. Sen tähden teidän olisi parasta sopia sen kanssa ja käyttää sitä omiin tarkoituksiinne.”

Japaninkielinen pohjoismaisen taideteollisuuden näyttelyluettelo
Japaninkielinen pohjoismaisen taideteollisuuden näyttelyluettelo, Yki Nummen yksityisarkisto, Aalto-yliopiston arkisto. aaltoarkisto.finna.fi

Suomi-kuvaa luomassa

Yki Nummen muotoilu niitti varhain kansainvälistä mainetta ja hän osallistui uransa aikana useisiin merkittäviin taideteollisuusnäyttelyihin. Vuosina 1954 ja 1957 Milanon triennaaleissa Nummen työ sai tunnustusta kultamitalein. Myönteistä Suomi-kuvaa Yki Nummi vei erityisesti Japaniin, jossa suomalainen muotoilu nousi korkeaan arvostukseen. Ponnahduslautana hyville suhteille toimi Tokiossa järjestettävä vuoden 1960 yleismaailmallinen muotoilukonferenssi, jonne Yki Nummi oli kutsuttu puhumaan. Taiteilija itse liitti suomalaisen designin menestyksen olevan jossain määrin sidoksissa kulttuurisiin tekijöihin. Hänen mukaansa suomalaiselle kulttuurille ominainen rehellisyys välittyi esineiden turhasta riisutuista muodoista. Tätä mutkatonta rehellisyyttä Nummi myös pilke silmäkulmassa vaali. Eräässä Japanin Osakassa pitämässään puheessaan taiteilija kiertelemättä totesi, että ei valitettavasti kykene vastaamaan hänelle ennakkoon esitettyihin kysymyksiin, koska rehellisenä miehenä hänen on tunnustettava, ettei tiedä aiheesta mitään.

Yki Nummen valaisimia
Pohjoismaisen taideteollisuuden näyttelyluettelossa esiteltyjä Nummen valaisimia. Yki Nummen yksityisarkisto, Aalto-yliopiston arkisto. aaltoarkisto.finna.fi
Ornon muotoilijoiden työhuone
Ornon muotoilijoiden työhuone Helsingissä, Stockmannin tiloissa. Yki Nummi työpöydän ääressä, takana oikealla istuu Lisa Johansson-Pape. Keravan museopavelut. Thorn-Orno kokoelma. 1961. Finna.fi

Yki Nummen loppuelämää väritti sairaus, jonka vuoksi hän vetäytyi työelämästä alle kuusikymmentävuotiaana ja kuoli yksitoista vuotta myöhemmin vuonna 1984. Taiteen tekoa hän ei kuitenkaan koskaan kokonaan lopettanut vaan jatkoi eläkevuosinaan esimerkiksi kirjojen kuvittamista. Nummen vaikutus suomalaiseen muotoiluun on kiistaton, mutta hänen kulttuurihistoriallinen perintönsä kenties sitäkin laajempi. Yki Nummi edisti modernismin ajatusten leviämistä niin Suomessa kuin maailmalla ja oli kansainvälisellä näkyvyydellään nostamassa sodasta toipuvan maan kansallista itsetuntoa. Taiteilijan muotokieli on säilyttänyt ajattomuutensa ja esimerkiksi Lokki-valaisinta valmistetaan edelleen.

Teksti: Laura Kalliokuusi

  • Julkaistu:
  • Päivitetty: