Career Design Lab

5 vinkkiä aktorille

Mentorointi tarjoaa sinulle ainutlaatuisen mahdollisuuden itsesi kehittämiseen ja työurasi kokeilevaan muotoiluun. Tee prosessista itsesi näköinen!
A headshot of student smiling.
Kuva: Aleksi Poutanen
  1. Aseta mielekkäät kehittymistavoitteet
    Uramuotoilussa lähdetään aina liikkeelle ongelman määrittelystä. Pohdi huolellisesti tarpeitasi ja aseta rohkeasti tavoitteet omannäköisen uran muotoilulle.
  2. Panosta tapaamisten suunnitteluun
    Tutustu mentoroinnin työkaluihin, valitse tavoitteisiisi sopivia teemoja sekä harjoitteita tapaamisiin ja lähetä ne ennakkoon mentorillesi.
  3. Vaali dialogista vuorovaikutusta
    Dialoginen vuorovaikutus edellyttää kykyä olla läsnä, kuunnella ja kysyä. Pyri ymmärtämään mentorin näkökulmia, vaikket olisikaan kaikesta samaa mieltä.
  4. Käytä mentoria rohkeasti apuna uramuotoiluun
    Merkityksellisen ja omanäköisen uran muotoilu edellyttää kokeilevaa asennetta sekä kykyä kyseenalaistaa tavanomaisia oletuksia ja ideoida erilaisia polkuja. Mentori tarjoaa tähän erinomaisen sparrailukumppanin.
  5. Pidä oppimispäiväkirjaa
    Pidä kirjaa mentorointiprosessin aikaisista keskusteluista, oivalluksista ja ideoista. Oppimispäiväkirjan kirjoittaminen syventää oppimistasi ja rikastaa mentorintikokemustasi.

Kerro rohkeasti omista haaveista/jännityksen aiheista. Ole avoin uusille ajatusmalleille ja ideoille.

Aktori, Aalto-yliopiston mentorointiohjelma
Vinkkejä ja työkaluja mentorointiin