Tämä elämä
Yleistä
Aalto Media Lab toteutti Tämä elämä -hankkeen (2017–2019) osana julkaistavan mobiilipelin, jonka suunnittelussa olivat Media Labin lisäksi mukana hankkeen muut toteuttajat Metropolia Ammattikorkeakoulu (kulttuuripalvelut ja musiikki, hyvinvointi), Helsingin yliopiston kasvatustieteellinen tiedekunta ja Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri.
Lataa peli
Pelin voi ladata iOS- ja Android-käyttöjärjestelmille seuraavista linkeistä:
- Lataa peli App Storesta (iPad, iPhone).
- Lataa peli Google Playsta (Android).
Oma pelihahmo
Pelissä voi luoda oman pelihahmon lukuisista vaihtoehdoista. Hiukset, kasvot, paita ja housut valitaan painamalla vasemmalle ja oikealle osoittavia nuolia. Ihon ja hiusten väri valitaan vetämällä liukusäädin haluttuun kohtaan. Randomisoi-nappi arpoo pelihahmon ulkoasun.
Luotu pelihahmo näkyy Ryhmäpelissä muille pelaajille.
Vahvuuspeli
Vahvuuspelissä pelaaja kulkee kolmen kentän läpi ja vastaa hänelle esitettyihin arkisista tilanteista nouseviin kysymyksiin. Kysymyksiin vastattuaan peli antaa lopputulokset. Tulokset voidaan jakaa Jaa tulokset-napilla.
Ryhmäpeli
Ryhmäpelissä pelaaja voi laatia yhden monivalintakysymyksen toisille pelaajille. Kysymykselle voi laatia 2–4 vastausvaihtoehtoa siten, että kysymyksen maksimipituus on 50 merkkiä ja vastausvaihtoehtojen yhteenlaskettu maksimipituus on 160 merkkiä.
Vastausvaihtoehdot pisteytetään siten, että pisteiden yhteenlaskettu maksimimäärä on 400.
- Esimerkki 1. Jos vain yksi vastaus on oikein, voidaan sille antaa maksimipisteet (400).
- Esimerkki 2. Jos kaksi tai useampi vastauksista on oikein, annetaan niille samat pisteet (200+200 tai 100+100+100).
QR-koodien skannaus
Kysymyksen laadinnan ja pisteytyksen jälkeen skannataan laitteen kameralla toisten pelaajien laatimat kysymykset, jotka on muunnettu näytön kulmissa näkyviksi QR-koodeiksi. QR-koodien mukana laitteelle siirtyvät myös pelaajien luomat pelihahmot, joiden päät näkyvät pienoiskoossa näytön oikeassa reunassa.
Huom! Pelaa-napin painamisen jälkeen peliin ei ole enää mahdollista hakea uusia kysymyksiä! Oma kysymys voidaan kuitenkin tarvittaessa näyttää muille skannausvaiheessa oleville pelaajille painamalla pelaamisvaiheessa vasemmassa yläkulmassa sijaitsevaa QR-nappia.
Kysymyksiin vastaaminen
Kysymyksiin vastataan painamalla pelihahmojen yllä leijuvaa kysymysmerkkiä. Tämän jälkeen haluttu vastausvaihtoehto valitaan ja vahvistetaan valitsemalla se uudelleen.
Pelin pääsee läpi vastattuaan kaikkiin kysymyksiin, jolloin huoneen ovessa oleva lukko katoaa.
Pelin voi myös keskeyttää painamalla oikean ylänurkan X-nappia.
Pelitulokset
Pelitulokset näytetään prosentteina, koska pelaajat ovat saattaneet skannata eri määrän kysymyksiä. Oikeat vastaukset saadaan näkyville Näytä oikeat vastaukset -napilla. Peli voidaan pelata uudelleen Pelaa uudelleen -napilla. Alkuun-nappi palaa alkuvalikkoon.
Musastudio
Musastudiossa voidaan äänittää peliin oma taustamusiikki laitteen mikrofonilla tai tuoda se erillisestä tiedostosta (mp3- ja wav-formaatit). Äänitys käynnistetään painamalla punaista palloa ja pysäytetään pallon tilalle ilmestyvällä oranssilla neliöllä. Äänityksiä kuunnellaan soittonapilla (oranssi nuoli) ja poistetaan painamalla roskakoria.
Soittonapilla valittu äänitys soi koko ajan pelin taustalla. Musiikin ja ääniefektien voimakkuutta voidaan säätää alkuvalikon Asetukset-paneelista.
Tekijät
Tämä elämä -pelin sovelluskehitystä johti ajalla 2017–2019 yliopisto-opettaja Esa Onttonen. Käytännön toteutuksesta vastasivat Game Design and Production -maisteriohjelman opiskelijat Marie Kumpulainen, Oskari Liukku ja Henri Niva. Peli on toteutettu Unity-pelimoottorilla.
Pelin suunnittelussa oli lisäksi mukana asiantuntijoita hankkeen muista toteuttajaorganisaatioista eli Metropolia Ammattikorkeakoulusta (kulttuuripalvelut ja musiikki, hyvinvointi), Helsingin yliopiston kasvatustieteellisestä tiedekunnasta ja Oppimis- ja ohjauskeskus Valterista.
- Julkaistu:
- Päivitetty: