Aalto Art and Design Cases

Vierailuluento: Akira Minagawa ja ‘minä perhonen’

Aalto-yliopistolla oli ilo ja kunnia kutsua Akira Minagawa vierailevaksi luennoitsijaksi. Minagawa kertoi ‘minä perhonen’ -brändistään sekä työstään muodin ja tekstiilien parissa.
Visiting lecturer Akira Minagawa

Akira Minagawa piti inspiroivan vierailuluennon Aalto-yliopiston opiskelijoille, henkilökunnalle ja vieraille Kandidaattikeskuksessa 11.4.2019. Minagawa taustoitti brändinsä ‘minä perhonen’ syntyvaiheita ja ajattelutapaa.

‘Minä perhonen’ on muoti- ja tekstiilibrändi, jonka Minagawa perusti vuonna 1995 luodakseen vaatteita, jotka kestävät aikaa.  Akira Minagawa valotti näkemyksiään tekstiilisuunnittelusta sekä tavastaan käyttää omia henkilökohtaisia muistojaan suurimpana inspiraation lähteenään. “Suunnitteluni on sekoitus omaa henkilöhistoriaani, tulevaisuutta ja mielikuvitustani. Värimaailmaani vaikuttaa vahvasti hetken tunnelma.”

‘minä perhonen’ -tuotteet hyödyntävät luovasti kudonnan, kirjonnan ja kankaanpainannan mahdollisuuksia. Koko tuotantoketjussa on huomioitu design-ajattelu. Minagawa kertoi, että hän aloittaa luonnostelun valitsemalla ensin idealle sopivimman (luonnostelu)tekniikan. Hänen mukaansa tuotantovaiheessa oikean valmistustekniikan löytäminen vie usein paljon aikaa, mutta eri tekniikat ja koneet yhdistettynä ammattitaitoon mahdollistavat myös teknisesti haastavien luovien ideoiden toteutuksen.

Minagawalle brändi ja tuotteet ovat tapa kertoa tarinaa ja jakaa muistoja. “Minun muistostani tulee tuote, tuote puolestaan synnyttää käyttäjässään uuden muiston ja se voi lopulta synnyttää uuden tuotteen. Kyseessä on jatkuva kiertoliike.”

Akira Minagawa oli hyvin vaikuttunut Aalto ARTSin tekstiili- ja keramiikkaosaamisesta sekä upeista uusista tiloista Väreessä. "Opiskelijat ja heidän työnsä muistuttivat minua siitä, että tekstiilisuunnittelun mahdollisuudet ovat äärettömät. Design syntyy maailmaan kaikissa muodoissa ja se onnistuu synnyttämään tunteita ihmeellisillä tavoilla."

“Brändin vahvuus on muodin ja tekstiilisuunnittelun yhdistämisessä, ja molempia voidaan toteuttaa samanaikaisesti.”

Akira Minagawa

‘minä perhonen’ -brändin perustaja

Syntynyt Tokiossa 1967. Perusti brändin ‘minä’ vuonna 1995 (nimi muutettiin vuonn 2003 ja on nyt ‘minä perhonen’). Työskennellyt mm. tanskalaisen Kvadratin ja ruotsalaisen KLIPPANin kanssa. Kuvituksia Asahi Shimbun ja NIKKEI -sanomalehdille sekä kuvakirjoja.

Suomessa Minagawa on tehnyt yhteistyötä Artekin kanssa suunnittelemalla mm. kestäviä sisutuskankaita Alvar Aallon Jakkara 60 -tuolille. Artekissa on myös ollut ‘minä perhonen’ pop-up shop Helsinki Design Weekin aikaan vuonna 2016.