Yhteistyö

Scholars at Risk -verkosto Aalto-yliopistossa

Scholars at Risk (SAR) on kansainvälinen verkosto, joka edistää akateemista vapautta ja suojelee uhkaa tai vainoa kokevia tutkijoita. Aalto-yliopisto on mukana suomalaisten yliopistojen SAR-verkostossa.
Aalto University logo.

Scholars at Risk (SAR) on maailmanlaajuinen verkosto, jonka tavoitteena on suojella hädänalaisia tutkijoita sekä edistää tieteen ja tutkimuksen vapautta kaikkialla maailmassa. Verkostossa on mukana yli 600 korkeakoulua. Toiminta on osa yliopistojen globaalin vastuun kokonaisuutta.

Scholars at Risk Network logo

SAR:n toimintamuotoja

• akateemisen vapauden edistäminen
  • ihmisoikeuksien suojeleminen tarjoamalla kotimaassaan uhkaa tai vainoa kokeville tutkijoille mahdollisuuden jatkaa työtään turvallisessa ympäristössä
  • akateemisen vapauden toteutumisen seuranta ja sen puolesta kampanjointi
  • neuvontapalvelut.

SAR international (scholarsatrisk.org)

Scholars at risk logo

SAR Finland -jaosto

SAR Finland, kansainvälisen SAR:n alajaosto, perustettiin 2017. Alajaostot ovat keino osallistaa kansallisia toimijoita työskentelemään akateemisen vapauden puolesta. Aalto-yliopisto on SAR Finlandin perustajajäsen. SAR Finlandin perustamisesta lähtien suomalaiset yliopistot ovat kutsuneet hädänalaisia tutkijoita vieraakseen joko omalla rahoituksellaan tai hankkimalla ulkopuolista rahoitusta. SAR Finland toimii Suomen yliopistojen rehtorineuvoston UNIFI ry:n sateenvarjon alla. Kaikki suomalaiset yliopistot ovat jaoston jäseniä. Puheenjohtajuus on kiertävä ja vuosina 2022-2023 se on Helsingin yliopistolla.

The Institute of International Education Scholar Rescue Fund (IIE-SRF)

Yhdysvaltalainen Institute of International Education (IIE) on jo 20 vuotta suojellut tutkijoita vainolta ja väkivallalta tarjoamalla tutkijoille apurahoja oman rahastonsa kautta. IIE Scholar Rescue Fund (IIE-SRF) tekee Suomessa yhteistyötä Opetushallituksen ja yliopistojen kanssa.

IIE-Scholar Rescue Fund-kumppanuus (oph.fi)

The Institute of International Education's Scholar Rescue Fund (scholarrescuefund.org)

Haluatko lisätietoja?

SAR-verkosto on tuottanut ilmaisen verkkokurssin ”Dangerous questions: Why Academic Freedom Matters”, joka käsittelee akateemisen vapauden merkitystä ja sitä, miten se liittyy korkeakoulutukseen ja yhteiskunnan arvoihin. Kurssi on suunniteltu korkeakoulujen henkilökunnalle ja opiskelijoille.

SAR international julkaisee Free to Think vuosikertomusta, jossa raportoidaan akateemisen vapauden loukkauksista eri puolilla maailmaa ja havaittavissa olevista trendeistä.

Miten hakea ohjelmaan?

Hädänalainen tutkija voi hakea ohjelmaan suoraan

kansainvälisen SAR-verkoston kautta

tai

IIE Scholar Rescue Fund -ohjelman kautta.

Haluatko auttaa hädänalaisia tutkijoita?

Lisätietoja tutkijan vastaanottamisesta saat Aallon SAR-yhteyshenkilöltä (yhteystiedot alla). Kannattaa myös tutustua SAR-verkoston verkkosivuilla olevaan tietopakettiin

Mervi Rantanen

Senior Advisor, Global Engagement