Yhteistyö

Aalto-yliopisto ja Espoo: kohti kestävämpää tulevaisuutta

Aalto-yliopisto ja Espoon kaupunki haluavat löytää keinoja rakentaa kestävämpää maailmaa paikallisesti ja globaalisti. Yhteistyöllä kannustetaan rohkeaa luovuutta uudenlaisessa ajattelussa, toiminnassa ja jatkuvassa oppimisessa.
Tapiola, Espoo
Kuva: Patrik Fagerström

Aalto-yliopisto ja Espoo pyrkivät kehittämään houkuttelevia ympäristöjä asumiseen, työskentelyyn, tutkimukseen ja opetukseen sekä kulttuuriin ja innovointiin. Tavoitteena on myös luoda elinvoimainen kasvualusta yrittäjyydelle ja elinkeinoelämälle sekä vahvistaa alueen veto- ja pitovoimaa kansainvälisten osaajien keskuudessa.

Luovuutta ja kokeilevaa kulttuuria

Espoo ja Aalto-yliopisto haluavat rohkaista yhteisöjään luovuuteen ja uudenlaisten ratkaisujen kokeiluun. Yhteistyön tarkoituksena on luoda innostavaa, kokeilevaa ja yritteliästä kulttuuria Espooseen.

Aallon ja Espoon strateginen kumppanuus edistää Aalto-yliopiston Rakennamme kestävää tulevaisuutta -strategian ja Espoo-tarinan toteutumista. Espoo on sitoutunut kansainvälisessä edelläkävijäkaupunkien johtajuusohjelmassa saavuttamaan YK:n kestävän kehityksen tavoitteet vuoteen 2025 mennessä. Aalto-yliopisto on sitoutunut ensimmäisenä yliopistona Suomessa edistämään näitä tavoitteita.

Yhteistyön strategista kokonaisuutta ohjaavat yliopiston ja kaupunkien ylin johto, mutta korkeakoulut ja kaupungin toimialat toteuttavat suuren osan hankkeista suoraan keskenään. Yhteistyö on elävää ja joustavaa yhteisten ratkaisujen etsimistä. Keskeisiä opetus-, tutkimus-, kehitys- ja innovaatioyhteistyön alueita ovat kaupunkiympäristö, palvelut, yhteisöt, yliopisto, kansalliset ja kansainväliset yhteistyöverkostot sekä datan hyödyntäminen.

Lisätietoa:

Sanna-Katri Rautava