Yrjö Sotamaalle Kultainen Estlander-mitali

Aalto-yliopiston professori Yrjö Sotamaalle on myönnetty Kultainen Estlander-mitali 2017. Tunnustuksen jakaa Design Forum Finland.
yrjo-sotamaa1_fi_fi.jpg

Palkitsemisperusteluissa huomioidaan Sotamaan pitkä ura muotoilukasvattajana ja muotoilun koulutuksen ja tutkimuksen edistäjänä. Sotamaan todetaan ennakkoluulottomasti uudistaneen muotoilun tutkimusta ja koulutusta ja tuoneen opetukseen uusia yhteistyömuotoja. Myös hänen panostaan uusien muotoilijasukupolvien kasvattamisessa kiitetään. Kultaisen, hopeisen tai pronssisen Estlander-mitalin voi saada henkilö, joka on merkityksellisellä tavalla syventänyt muotoilukulttuurin ja suomalaisen elinkeinoelämän vuorovaikutusta. Tunnustuksen kriteereissä painotetaan muotoilun käytön edistämistä elinkeinoelämässä. Tunnustuksen saivat ensimmäisinä Antti Nurmesniemi ja Timo Sarpaneva. Mitalin on suunnitellut taiteilija Tero Laaksonen.

“Palkinnolla on erityisen suuri merkitys minulle, sillä Ilman C.G.Estlanderia ei olisi Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulua, eikä siten koko Aalto-yliopistoakaan. Kun palkinnon myöntäjä vielä edustaa niitä tahoja, joille koulutamme huippuluokan osaajia, siis elinkeinoelämää ja koko muotoilualaa laajasti, on tämä ilman muuta suomalaisen designalan arvokkaimpia palkintoja”, Sotamaa iloitsee. Palkinto on Sotamaan mukaan myös tunnustus koko sille upeiden ihmisten joukolle, joiden kanssa hän on työskennellyt ja saanut mahdollisuuden kehittää Taideteollisesta korkeakoulusta yksi maailman parhaista alan yliopistoista.

Sotamaa (s. 1942) toimi Taideteollisen korkeakoulun rehtorina vuosina 1986–2008. Kaudellaan hän kehitti ja kansainvälisti koulua voimakkaasti, ja koulu nousi maailman muotoilukoulujen kärkijoukkoon. Sotamaalla on ollut Aalto-yliopiston Design Innovation -professuuri 2008–2010. Sittemmin hän on toiminut mm. Kiinassa Tongji-yliopiston professorina. Hän on taustaltaan sisustusarkkitehti.

Kiina ja kansainväliset yhteydet

Nykyisin Sotamaan pitävät kiireisenä Kiina ja sen designkoulutuksen kehittäminen, jonka hän kertoo avanneen upeita näköaloja maahan ja kulttuuriin. Lähitulevaisuuden ohjelmassa hänellä on muun muassa maailman eturivin design- ja taideyliopistojen johtajien tapaaminen sekä keväällä järjestettävä Kiinan ykköstaideyliopiston, China Academy of Art’in kansainvälinen paneeli Pekingissä.

“Olen saanut kutsun huippuluokan paneeliin, jossa on mukana filosofeja, kuraattoreita, mediatutkijoita, taidehistorioitsijoita, taidekriitikoita, kulttuuriaktivisteja ja designmestareita Euroopasta, Yhdysvalloista ja Aasiasta. Pääsen mielenkiintoiseen seuraan ja samalla näkemään miten monipuolisesti taiteen ja designin koulutuksen tulevaisuutta pohditaan Kiinan parhaissa taideyliopistoissa”, Sotamaa kertoo.

Itsenäisyyspäivänä puolestaan huipentuu koko vuoden kestänyt Sino Finnish 100 Challenge -ohjelma, joka on Suomen itsenäisyyden juhlavuoden päätapahtuma Kiinassa, ja jota Sotamaa on ollut aktiivisesti ideoimassa ja toteuttamassa.

“Elämässä on myös ilahduttavasti enemmän aikaa teatterille, näyttelyille, hyville konserteille, oopperalle ja pitkille keskusteluille ystävien ja lastenlasten kanssa”, Sotamaa toteaa.

Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.
Vuoden 2023 kunniatohtorit
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Apurahanjakotilaisuus
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Fabian ja Jaakko Ahvenaisen rahasto palkitsi sillan- ja talonrakennusalan osaajia

Vuodelle 2024 myönnettiin yhteensä yhdeksän apurahaa.