Uutiset

Yritysyhteistyö on yliopisto-opetukselle iso mahdollisuus

Tuore kirja selvittää sekä yhteistyön parhaat tavat että mahdolliset sudenkuopat – ensimmäistä kertaa suomen kielellä.
yritysyhteistyo_opetuksessa_kirjakuva_web_fi.jpg

Yksi yliopiston perustehtävistä on tuottaa yhteiskunnalle osaajia, joilla on tiedot, keinot ja asenne nopeasti muuttuvan liiketoimintaympäristön haasteiden ratkomiseen. Yritysten kanssa tehtävä teorian ja käytännön yhdistävä opetusyhteistyö tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden päästä ratkomaan aitoja haasteita jo opiskeluaikana, mutta mitä resursseja se vaatii yliopistoilta ja yrityksiltä ja miten yhteistyötä käytännössä kannattaisi tehdä? Näihin kysymyksiin KTM, TK Tommi Vihervaara antaa vastauksia uunituoreessa kirjassaan, joka on ensimmäinen suomenkielinen käsikirja aiheesta.

Kirjan esimerkeissä arvioidaan eri yhteistyömuotojen vahvuuksia ja haasteita niin oppilaitosten kuin yritysten näkökulmasta. Esimerkiksi ryhmissä tehdyt opiskelijaprojektit antavat yritykselle mahdollisuuden hyödyntää usean, toisinaan jopa eri alan, opiskelijan taitoja hankkeessaan, mutta niiden organisointi vaatii sekä yliopistoilta että yrityksiltä monipuolista osaamista ja prosessin ymmärtämistä. Opinnäytetöissä on puolestaan huomioitava julkisuuslain vaatimat julkisuuskäytännöt.
 

Hyötyä koko yhteiskunnalle

Yritysyhteistyöstä yliopistoissa vastaaville asiantuntijoille kirja tarjoaa kokonaiskuvan yhteistyön mahdollisuuksista opetuksessa. Yritysyhteistyöhön pohjautuvia kursseja suunnitteleville ja toteuttaville opettajille kirja antaa käytännön neuvoja ja esimerkkejä yhteistyön eri muodoista. Yritysmaailman edustajille kirja puolestaan kertoo, mitä yrityksen pitää huomioida opetusyhteistyön toteuttamisessa.

– Yritysyhteistyöstä opetuksessa on tehty tieteellistä tutkimusta, mutta sen tulokset eivät vastaa niihin käytännön kysymyksiin ja tarpeisiin, jotka viime kädessä ratkaisevat yliopisto-yritysyhteistyön onnistumisen tai epäonnistumisen, kertoo Tommi Vihervaara, joka vastaa Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa monialaisista opiskelijoiden yritysyhteistyöprojekteista.

Kirjahanketta tukivat Aalto-yliopiston lisäksi Tekniikan akateemiset (TEK), Suomen Ekonomit, KAUTE-säätiö ja Helsingin kauppakorkeakoulun tukisäätiö.

– Yhteistyön edistämisestä hyötyvät paitsi yritykset ja yliopistot, myös opiskelijat sekä ympäröivä yhteiskunta. Halusimme ehdottomasti olla tukemassa tätä kehitystä, sanoo asiamies Pirre Hyötynen Tekniikan akateemiset TEKista.

Samaa mieltä on myös Suomen Ekonomien koulutuspoliittinen asiamies Suvi Eriksson.
– Tällainen käytännönläheinen kirja tekee näkyväksi sekä hyviä käytäntöjä että myös potentiaalisia sudenkuoppia. Tämä antaa toivottavasti rohkeutta lähteä tekemään yritysyhteistyötä myös niillä aloilla, joilla se ei vielä ole arkipäivää.

Yritysyhteistyö opetuksessa – Käytännön käsikirja yliopistoille ja yrityksille -kirjaa voi tilata osoitteesta shop.aalto.fi.

 

Lisätietoja:
Projektiasiantuntija Tommi Vihervaara
Aalto-yliopisto
p. 050 383 7388
[email protected]

 

 

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

In Tension 4 Photo by_ Eeva Suorlahti
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Near futures -verkkonäyttely tarjoaa näkymän tulevaisuuden ratkaisuihin

Lukuvuonna 2019–2020 valmistuneiden maisteriopiskelijoiden yhteiskunnallisesti kiinnostavia töitä on nyt nähtävillä verkkonäyttelyssä.
A picture of a person using a laptop on a couch
Opinnot Julkaistu:

Etäopetukseen siirtymisestä saatuja oppeja hyödynnetään tulevaisuudessa

Poikkeuksellinen kevätlukukausi sujui Sähkötekniikan korkeakoulussa suurelta osin hyvin, mutta yhteisöllisyyttä ja käytännön opintoja kaivataan.
Opiskelijat kannettavan tietokoneen ääressä. Kuva: Unto Rautio / Aalto-yliopisto
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

KPMG selvitti opiskelijoiden avustuksella, miten hyvin monimuotoisuus ja osallisuus toteutuvat yhtiön sisällä

Opiskelijat antoivat KPMG:lle suosituksia vuonna 2020 toteutettaviksi monimuotoisuustoimiksi.
A tree branch with green leaves, more green trees in the background
Opinnot Julkaistu:

Avoimessa yliopistossa lisää markkinoinnin kesäkursseja

Avoimessa yliopistossa voi vielä ilmoittautua uusille alkaville verkkokursseille Vähittäiskaupan kilpailustrategiat ja kilpailukeinot sekä Service Business Strategy.