Yritysyhteistyö laajenee kesäopetukseen

Hyväksi havaittua työpajakonseptia jatketaan Protopaja-kurssilla.
auelec_sahkopaja_robottikasi1www_fi.jpg

Sähköpaja-kurssin opiskelijat testaamassa kurssilla rakennetun robottikäden toimivuutta.

Aalto-yliopisto tarjoaa tekniikan alan opetusta myös tulevana kesänä. Tekniikan alan kesäopetukseen on tullut entistä enemmän mukaan yritysten kanssa tehtävät projektityöt. Tästä yhtenä esimerkkinä on ensimmäistä kertaa järjestettävä Protopaja.

– Protopajassa opiskelijat toteuttavat ryhmätyönä prototyyppihankkeen alusta loppuun. Kurssin keskiössä ovat fyysistä maailmaa ja ohjelmistoa yhdistävät hankkeet, kuten esineiden internet, sensorit ja robotit sekä bioinformatiikka-alan aiheet, jotka käsittelevät esimerkiksi potilasdatan analysointia ja keräämistä sensoreilla ja tämän tiedon hyödyntämistä, kurssin vastuuopettaja Sebastian Sonntag kertoo.

Kurssin yritysyhteistyökumppaneille tehtävät hankkeet antavat opiskelijoille hyvän mahdollisuuden tutustua yrityksiin ja verkostoitua sekä saada arvokasta kokemusta yritysmaailmasta.

– Opiskelijoiden into oppia myös käytännön tekemisen avulla on kasvanut viime vuosina. Yrityksillä on mahdollisuus löytää näiden työpajakonseptien ja monitieteisyyden kautta erittäin luovia ja raikkaita ideoita. Toivommekin, että opiskelijat saisivat haastaa omaa luovuuttaan, Sähkötekniikan korkeakoulun opetuksesta vastaava varadekaani Keijo Nikoskinen toteaa.

Kurssi helpottaa osaltaan opiskelijoiden hankalaa kesätyötilannetta vallitsevassa taloustilanteessa, mutta on myös vastaus yrityksistä tulleeseen toiveeseen.

– Yritysten kiinnostus olla mukana vuorovaikutuksessa ja opetuksen tavoitteissa on lisääntynyt viime aikoina, Nikoskinen iloitsee.

Protopaja-kurssi alkaa kesäkuussa

Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulussa suuren suosion saaneen Sähköpaja-kurssin tiloja hyödynnetään Protopaja-kurssilla.

Kurssilla on yrityksistä mukana tällä hetkellä Klick Technologies, Planmeca, Futurice ja Nettitutka. Asiakas, joka voi olla yritys tai tutkimusryhmän vetäjä antaa kurssin opiskelijaryhmälle tehtävän, jota selvitetään opettajien avustuksella. Yrityksen edustajat ovat tervetulleita opettajiksi omille ryhmilleen siinä laajuudessa kuin haluavat.

– Yrityksen yhteyshenkilön on oltava tavoitettavissa erityisesti kurssin alkuvaiheessa, mutta esimerkiksi lomakuukaudeksi mielletyn heinäkuun ajan opiskelijat kykenevät työskentelemään hyvin itsenäisesti. Ilmoittautumisaikaa on kesäkuun alkuun saakka, Sonntag kertoo.

Lisätietoa Protopaja-kurssista ja hakuohjeet opiskelijoille protopaja.aalto.fi

Lisätietoa tekniikan alan kesäopetuksesta.

Kuva: Aalto-yliopisto / Mikko Raskinen

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.