Uutiset

Yritysyhteistyö laajenee kesäopetukseen

Hyväksi havaittua työpajakonseptia jatketaan Protopaja-kurssilla.
auelec_sahkopaja_robottikasi1www_fi.jpg

Sähköpaja-kurssin opiskelijat testaamassa kurssilla rakennetun robottikäden toimivuutta.

Aalto-yliopisto tarjoaa tekniikan alan opetusta myös tulevana kesänä. Tekniikan alan kesäopetukseen on tullut entistä enemmän mukaan yritysten kanssa tehtävät projektityöt. Tästä yhtenä esimerkkinä on ensimmäistä kertaa järjestettävä Protopaja.

– Protopajassa opiskelijat toteuttavat ryhmätyönä prototyyppihankkeen alusta loppuun. Kurssin keskiössä ovat fyysistä maailmaa ja ohjelmistoa yhdistävät hankkeet, kuten esineiden internet, sensorit ja robotit sekä bioinformatiikka-alan aiheet, jotka käsittelevät esimerkiksi potilasdatan analysointia ja keräämistä sensoreilla ja tämän tiedon hyödyntämistä, kurssin vastuuopettaja Sebastian Sonntag kertoo.

Kurssin yritysyhteistyökumppaneille tehtävät hankkeet antavat opiskelijoille hyvän mahdollisuuden tutustua yrityksiin ja verkostoitua sekä saada arvokasta kokemusta yritysmaailmasta.

– Opiskelijoiden into oppia myös käytännön tekemisen avulla on kasvanut viime vuosina. Yrityksillä on mahdollisuus löytää näiden työpajakonseptien ja monitieteisyyden kautta erittäin luovia ja raikkaita ideoita. Toivommekin, että opiskelijat saisivat haastaa omaa luovuuttaan, Sähkötekniikan korkeakoulun opetuksesta vastaava varadekaani Keijo Nikoskinen toteaa.

Kurssi helpottaa osaltaan opiskelijoiden hankalaa kesätyötilannetta vallitsevassa taloustilanteessa, mutta on myös vastaus yrityksistä tulleeseen toiveeseen.

– Yritysten kiinnostus olla mukana vuorovaikutuksessa ja opetuksen tavoitteissa on lisääntynyt viime aikoina, Nikoskinen iloitsee.

Protopaja-kurssi alkaa kesäkuussa

Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulussa suuren suosion saaneen Sähköpaja-kurssin tiloja hyödynnetään Protopaja-kurssilla.

Kurssilla on yrityksistä mukana tällä hetkellä Klick Technologies, Planmeca, Futurice ja Nettitutka. Asiakas, joka voi olla yritys tai tutkimusryhmän vetäjä antaa kurssin opiskelijaryhmälle tehtävän, jota selvitetään opettajien avustuksella. Yrityksen edustajat ovat tervetulleita opettajiksi omille ryhmilleen siinä laajuudessa kuin haluavat.

– Yrityksen yhteyshenkilön on oltava tavoitettavissa erityisesti kurssin alkuvaiheessa, mutta esimerkiksi lomakuukaudeksi mielletyn heinäkuun ajan opiskelijat kykenevät työskentelemään hyvin itsenäisesti. Ilmoittautumisaikaa on kesäkuun alkuun saakka, Sonntag kertoo.

Lisätietoa Protopaja-kurssista ja hakuohjeet opiskelijoille protopaja.aalto.fi

Lisätietoa tekniikan alan kesäopetuksesta.
 

Kuva: Aalto-yliopisto / Mikko Raskinen

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Photo by Aki-Pekka Sinikoski
Yhteistyö Julkaistu:

Aalto-yliopisto mukaan ruotsalaiseen tekoälyn ja autonomisten järjestelmien WASP-tutkimusohjelmaan

Aalto-yliopisto aloittaa yhteistyön ruotsalaisten yliopistojen kanssa Wallenbergin tekoälyn, autonomisten järjestelmien ja ohjelmistojen tutkimusohjelmassa. Mukana on myös kymmeniä ruotsalaisyrityksiä.
Rahoituksen laitosjohtaja Elias Rantapuska Väre-rakennuksen aulassa. Kuvaaja Evelin Kask.
Yhteistyö Julkaistu:

Rahoituksen laitosjohtaja Elias Rantapuska Momentum-podcastin vieraana

Jakso tarjoaa kuuntelijoille erittäin hyödyllistä kulmaa esimerkiksi tohtoriopintoihin, professorina olemiseen, konsultointiin ja yleisesti elämään ja oppimiseen liittyen.
A man wearing virtual reality glasses. Virtual reality, VR, was discussed at the Unite! Boot Camp.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Unite-yliopistojen virtuaalikampusta kehitettiin suunnittelusprinteissä

Tavoitteena oli koota ideoita virtuaalisesta oppimisesta ja virtuaalitodellisuudesta ja näin fasilitoida virtuaalikampuksen rakentamista Unite-verkostossa.
Aalto EIT Services
Yhteistyö Julkaistu:

Unite!-verkoston Boot Campissa kehitettiin yhteisohjelmia ja joustavia opintopolkuja

Unite-yliopistoverkoston tavoitteena on soveltaa yhteistyössä uusia pedagogisia lähestymistapoja opettamiseen ja oppimiseen kaikilla tutkintotasoilla. Tavoitteena on myös kehittää joustavia opintopolkuja ja yhteisohjelmia, joiden oleellinen osa on liikkuvuus.