Yritysten vastuullisuustoimiin tarvitaan lisää vaikuttavuutta ja osaamista

Vaikka yritykset tekevät paljon vastuullisuustoimia, toimilla ei läheskään aina saavuteta myönteisiä ympäristövaikutuksia tai vaikutuksia sosiaaliseen kestävyyteen. Tutkijat löysivät vastuullisuustoimien tieltä kolme kompastuskiveä.
Kuvassa näkyvät vastuullisen liiketoiminnan professori Minna Halme ja vanhempi yliopistonlehtori Leena Lankoski.
Vastuullisen liiketoiminnan professori Minna Halme ja vanhempi yliopistonlehtori Leena Lankoski peräänkuuluttavat yritysten vastuullisuutoimiin lisää vaikuttavuutta ja osaamista.

Yhdeksäntoista kansainvälisen yrityksen vastuullisuustoimia analysoinut tutkimus osoittaa, että yritysten toimet yhteiskuntavastuun kehittämiseksi eivät läheskään aina paranna niiden ympäristövaikutuksia tai vaikutuksia sosiaaliseen kestävyyteen.

”Yritykset ovat varsin aktiivisia vastuullisuuteen liittyvissä toimissaan ja usein pidetään itsestään selvänä, että näillä toimilla myös saadaan aikaan myönteisiä vaikutuksia ympäristöön ja sosiaaliseen kestävyyteen. Tutkimuksemme osoitti kuitenkin, ettei näin välttämättä ole”, kertoo vastuullisen liiketoiminnan professori Minna Halme.

Kolme kompastuskiveä

”Kun analysoimme vastuullisuustoimien onnistumisen ja epäonnistumisen syitä, havaitsimme kolme keskeistä kohtaa, joissa vastuullisuustoimet voivat epäonnistua”, Halme kertoo.

Ensinnäkin vastuullisuustoimet voivat epäonnistua, jos yritys ei lainkaan reagoi ulkopuolelta tuleviin vastuullisuusvaatimuksiin tai sen reagointi ei ole riittävän kunnianhimoista. Seuraava epäonnistumisen mahdollisuus tulee vastaan, kun yrityksen pitäisi onnistua sisällyttämään vastuullisuustoimet osaksi normaalia toimintaansa. Tällöin yritys saattaa puheissaan antaa vaikutelman vastuullisuustoimien toteuttamisesta, mutta lupaukset eivät välttämättä toteudu käytännössä. Kolmanneksi yrityksen valitsemat vastuullisuuden kehittämisen toteutuskeinot saattavat olla tehottomia, vaikka se pyrkisikin aidosti edistämään vastuullisuuttaan.

”Jotta yritysten vastuullisuustoimista saadaan oikeasti tehokkaita, niiltä pitää vaatia innovatiivisia yrityksen ydinliiketoimintaan kohdistuvia vastuullisuustoimia, jotka ovat sekä relevantteja että kunnianhimoisia. Viherpesun yrittämiselle ei pidä antaa mahdollisuutta. Yritysten itsensä on puolestaan pidettävä huolta siitä, että niillä on riittävästi osaamista vastuullisuuteen liittyvissä asioissa. Ilman riittävää osaamista johto ja henkilöstö eivät pysty valitsemaan parhaita vastuullisuustoimia ja toteuttamaan niitä tehokkaasti,” Minna Halme sanoo.

Kauppakorkeakoulun kestävän kehityksen (Sustainability in Business, SUB) tutkijoiden Minna Halmeen, Leena Lankosken, Mika Kuisman ja työryhmän julkaisu When Is There a Sustainability Case for CSR? Pathways to Environmental and Social Performance Improvements voitti Business & Society -tiedelehden vuoden 2020 parhaan artikkelin palkinnon. Business & Society on vastuullisen liiketoiminnan alan johtava tutkimusjulkaisu.

Lisätiedot:

Professori Minna Halme
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu, johtamisen laitos
040 353 8251

Linkki tutkimusjulkaisuun Business & Society -lehdessä (vapaa lukuoikeus lokakuuhun 2021 saakka): https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0007650318755648

Minna Halmeen ja Leena Lankosken blogikirjoitus aiheesta: https://businessandsociety.org/does-corporate-responsibility-deliver/

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.