Uutiset

Yliopistonlehtori Anu Lehtovuori on akateeminen moniosaaja

Opetus ja tutkimus ovat tiukasti sidoksissa toisiinsa.
Aalto University / University Lecturer Anu Lehtovuori / photo: Linda Koskinen

Kello on kaksi iltapäivällä, kun istahdamme tekemään haastattelua elektroniikan ja nanotekniikan laitoksella. Yliopistonlehtori Anu Lehtovuoren työpäivään on jo mahtunut ensimmäisen vuoden opiskelijoiden tapaamisia, käynnissä olevan projektin raportointia, rahoitushakemuksen kirjoittamista Suomen Akatemialle, opetuksen kehittämiseen liittyvää sähköpostikirjeenvaihtoa sekä keskusteluja äskettäin julkaistusta artikkelista tohtoriopiskelijoiden kanssa.

”Opettajan työ yliopistossa on niin paljon muutakin kuin opettamista”, Lehtovuori sanoo. ”Opettajat ovat osa akateemista henkilöstöä siinä missä professoritkin ja Aallossa kaikki tutkivat ja opettavat tittelistä riippumatta. Koulumme lehtorit ovat akateemisia moniosaajia, jotka ovat opetustyönsä lisäksi aktiivisesti mukana tutkimuksessa ja korkeakoulun toiminnan kehittämisessä.”

Koulumme lehtorit ovat akateemisia moniosaajia, jotka ovat aktiivisesti mukana tutkimuksessa ja korkeakoulun toiminnan kehittämisessä.

Anu Lehtovuori

Lehtovuori opettaa kandidaattiopiskelijoille piirianalyysia, jatko-opiskelijoille piiriteoriaa ja maisteriopiskelijoille kursseja, joissa nämä kaksi yhdistyvät. Hänen tekemänsä tutkimus taas keskittyy kannettavien laitteiden antenneihin.

”Opettamiani kursseja yhdistää vahva teoriatausta, joka rakentaa ymmärrystä ja tarjoaa työkaluja myöhemmille kursseille sekä sellaista osaamista, joka on arvossaan myös vuosikymmenien päästä.”

Yliopisto-opetuksen täytyy Lehtovuoren mielestä olla kiinni ympäröivässä maailmassa. Sen tulee palvella tutkinnon tavoitteita, linkittyä muihin kursseihin, muodostaa ehjiä kokonaisuuksia, tarjota ymmärrystä ja oivalluksen hetkiä sekä haastaa oppimaan.

Luokan edessä tapahtuu kuitenkin vain hyvin pieni osa yliopistonlehtorin työstä. Opetus on tiukasti sidoksissa tutkimukseen eli iso osa opetustyöstä liittyy väitöskirjan tekijöiden ohjaamiseen sekä muihin opinnäytetöihin. Lisäksi opettajat tuottavat usein itse käyttämänsä oppimateriaalin, osallistuvat tutkimukseen sekä tutkimusprojektien hankintaan, raportointiin ja hallinnointiin. Monipuolinen työnkuva sai Lehtovuoren alun perin innostumaan lehtorin urasta.

”Opettaminen toimii vastapainona tutkimustyölle. Lahjakkaat opiskelijat kaikilla koulutuksen tasoilla motivoivat minua ja haluan auttaa opiskelijoita mahdollisimman pitkälle, oli kyse sitten perusopiskelijasta tai tohtoriopiskelijasta."

 

Teksti ja kuva: Linda Koskinen

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

A group of smiling people sitting on a big conference table by their laptops and listening to a presentation.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Monitieteellinen opiskelijayhteistyö toi neljä näkökulmaa parempiin digitaalisiin palveluihin

Aalto Thesis -yhteistyöprojekti Digi- ja väestötietoviraston kanssa kehitti uusia ratkaisuja digitaalisiin haasteisiin.
In Tension 4 Photo by_ Eeva Suorlahti
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Near futures -verkkonäyttely tarjoaa näkymän tulevaisuuden ratkaisuihin

Lukuvuonna 2019–2020 valmistuneiden maisteriopiskelijoiden yhteiskunnallisesti kiinnostavia töitä on nyt nähtävillä verkkonäyttelyssä.
A picture of a person using a laptop on a couch
Opinnot Julkaistu:

Etäopetukseen siirtymisestä saatuja oppeja hyödynnetään tulevaisuudessa

Poikkeuksellinen kevätlukukausi sujui Sähkötekniikan korkeakoulussa suurelta osin hyvin, mutta yhteisöllisyyttä ja käytännön opintoja kaivataan.
Opiskelijat kannettavan tietokoneen ääressä. Kuva: Unto Rautio / Aalto-yliopisto
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

KPMG selvitti opiskelijoiden avustuksella, miten hyvin monimuotoisuus ja osallisuus toteutuvat yhtiön sisällä

Opiskelijat antoivat KPMG:lle suosituksia vuonna 2020 toteutettaviksi monimuotoisuustoimiksi.