Base Styles/Icons/Some/Linkedin/Default Created with Sketch. Base Styles/Icons/lock/open Created with Sketch.

Yliopistonlehtori Anu Lehtovuori on akateeminen moniosaaja

Opetus ja tutkimus ovat tiukasti sidoksissa toisiinsa.
Aalto University / University Lecturer Anu Lehtovuori / photo: Linda Koskinen

Kello on kaksi iltapäivällä, kun istahdamme tekemään haastattelua elektroniikan ja nanotekniikan laitoksella. Yliopistonlehtori Anu Lehtovuoren työpäivään on jo mahtunut ensimmäisen vuoden opiskelijoiden tapaamisia, käynnissä olevan projektin raportointia, rahoitushakemuksen kirjoittamista Suomen Akatemialle, opetuksen kehittämiseen liittyvää sähköpostikirjeenvaihtoa sekä keskusteluja äskettäin julkaistusta artikkelista tohtoriopiskelijoiden kanssa.

”Opettajan työ yliopistossa on niin paljon muutakin kuin opettamista”, Lehtovuori sanoo. ”Opettajat ovat osa akateemista henkilöstöä siinä missä professoritkin ja Aallossa kaikki tutkivat ja opettavat tittelistä riippumatta. Koulumme lehtorit ovat akateemisia moniosaajia, jotka ovat opetustyönsä lisäksi aktiivisesti mukana tutkimuksessa ja korkeakoulun toiminnan kehittämisessä.”

Koulumme lehtorit ovat akateemisia moniosaajia, jotka ovat aktiivisesti mukana tutkimuksessa ja korkeakoulun toiminnan kehittämisessä.

Anu Lehtovuori

Lehtovuori opettaa kandidaattiopiskelijoille piirianalyysia, jatko-opiskelijoille piiriteoriaa ja maisteriopiskelijoille kursseja, joissa nämä kaksi yhdistyvät. Hänen tekemänsä tutkimus taas keskittyy kannettavien laitteiden antenneihin.

”Opettamiani kursseja yhdistää vahva teoriatausta, joka rakentaa ymmärrystä ja tarjoaa työkaluja myöhemmille kursseille sekä sellaista osaamista, joka on arvossaan myös vuosikymmenien päästä.”

Yliopisto-opetuksen täytyy Lehtovuoren mielestä olla kiinni ympäröivässä maailmassa. Sen tulee palvella tutkinnon tavoitteita, linkittyä muihin kursseihin, muodostaa ehjiä kokonaisuuksia, tarjota ymmärrystä ja oivalluksen hetkiä sekä haastaa oppimaan.

Luokan edessä tapahtuu kuitenkin vain hyvin pieni osa yliopistonlehtorin työstä. Opetus on tiukasti sidoksissa tutkimukseen eli iso osa opetustyöstä liittyy väitöskirjan tekijöiden ohjaamiseen sekä muihin opinnäytetöihin. Lisäksi opettajat tuottavat usein itse käyttämänsä oppimateriaalin, osallistuvat tutkimukseen sekä tutkimusprojektien hankintaan, raportointiin ja hallinnointiin. Monipuolinen työnkuva sai Lehtovuoren alun perin innostumaan lehtorin urasta.

”Opettaminen toimii vastapainona tutkimustyölle. Lahjakkaat opiskelijat kaikilla koulutuksen tasoilla motivoivat minua ja haluan auttaa opiskelijoita mahdollisimman pitkälle, oli kyse sitten perusopiskelijasta tai tohtoriopiskelijasta."

 

Teksti ja kuva: Linda Koskinen

Lisää tästä aiheesta

Conference in Torino for Eucrite
Opinnot Julkaistu:

Miten edistää pakolaistaustaisten pääsyä korkeakoulutukseen?

Aalto-yliopisto on mukana Erasmus+ rahoitteisessa EUCRITE (European Centre for Refugee Integration in Higher Education) -projektissa, jonka tavoitteena on edistää pakolaistaustaisten pääsyä tekniikan alan korkeakoulutukseen.
Promootio 2013
Tutkimus ja taide, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun promootio 2019

Seuraava Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun maisteri- ja tohtoripromootio
Espoon uuden piispan virka-asun on suunnitellut muodin maisteriopiskelija Emilia Kuurila. kuva: Markku Pihlaja
Opinnot Julkaistu:

Muodin maisteriopiskelija Emilia Kuurila suunnitteli Espoon piispan virka-asun

Kaisamari Hintikka vihittiin virkaan sunnuntaina 10. helmikuuta Espoon tuomiokirkossa yllään elegantti ja moderni piispan puku.
KY7-historiikin kannet
Opinnot Julkaistu:

Tiivis Seiskan Siskot ja Veljet -ryhmä syntyi KY:n asuntolassa vietettyjen vuosien aikana

Tuore historiikki kertoo vuosista 1962–2017 ryhmäläisten näkökulmasta.