Uutiset

Yliopistonlehtori Anu Lehtovuori on akateeminen moniosaaja

Opetus ja tutkimus ovat tiukasti sidoksissa toisiinsa.
Aalto University / University Lecturer Anu Lehtovuori / photo: Linda Koskinen

Kello on kaksi iltapäivällä, kun istahdamme tekemään haastattelua elektroniikan ja nanotekniikan laitoksella. Yliopistonlehtori Anu Lehtovuoren työpäivään on jo mahtunut ensimmäisen vuoden opiskelijoiden tapaamisia, käynnissä olevan projektin raportointia, rahoitushakemuksen kirjoittamista Suomen Akatemialle, opetuksen kehittämiseen liittyvää sähköpostikirjeenvaihtoa sekä keskusteluja äskettäin julkaistusta artikkelista tohtoriopiskelijoiden kanssa.

”Opettajan työ yliopistossa on niin paljon muutakin kuin opettamista”, Lehtovuori sanoo. ”Opettajat ovat osa akateemista henkilöstöä siinä missä professoritkin ja Aallossa kaikki tutkivat ja opettavat tittelistä riippumatta. Koulumme lehtorit ovat akateemisia moniosaajia, jotka ovat opetustyönsä lisäksi aktiivisesti mukana tutkimuksessa ja korkeakoulun toiminnan kehittämisessä.”

Koulumme lehtorit ovat akateemisia moniosaajia, jotka ovat aktiivisesti mukana tutkimuksessa ja korkeakoulun toiminnan kehittämisessä.

Anu Lehtovuori

Lehtovuori opettaa kandidaattiopiskelijoille piirianalyysia, jatko-opiskelijoille piiriteoriaa ja maisteriopiskelijoille kursseja, joissa nämä kaksi yhdistyvät. Hänen tekemänsä tutkimus taas keskittyy kannettavien laitteiden antenneihin.

”Opettamiani kursseja yhdistää vahva teoriatausta, joka rakentaa ymmärrystä ja tarjoaa työkaluja myöhemmille kursseille sekä sellaista osaamista, joka on arvossaan myös vuosikymmenien päästä.”

Yliopisto-opetuksen täytyy Lehtovuoren mielestä olla kiinni ympäröivässä maailmassa. Sen tulee palvella tutkinnon tavoitteita, linkittyä muihin kursseihin, muodostaa ehjiä kokonaisuuksia, tarjota ymmärrystä ja oivalluksen hetkiä sekä haastaa oppimaan.

Luokan edessä tapahtuu kuitenkin vain hyvin pieni osa yliopistonlehtorin työstä. Opetus on tiukasti sidoksissa tutkimukseen eli iso osa opetustyöstä liittyy väitöskirjan tekijöiden ohjaamiseen sekä muihin opinnäytetöihin. Lisäksi opettajat tuottavat usein itse käyttämänsä oppimateriaalin, osallistuvat tutkimukseen sekä tutkimusprojektien hankintaan, raportointiin ja hallinnointiin. Monipuolinen työnkuva sai Lehtovuoren alun perin innostumaan lehtorin urasta.

”Opettaminen toimii vastapainona tutkimustyölle. Lahjakkaat opiskelijat kaikilla koulutuksen tasoilla motivoivat minua ja haluan auttaa opiskelijoita mahdollisimman pitkälle, oli kyse sitten perusopiskelijasta tai tohtoriopiskelijasta."

Teksti ja kuva: Linda Koskinen

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Kuusi maaperänäytettä, joissa ituja eri kehitysvaiheissa eri maatyypeissä.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Rakennusjätepuusta uusi elämä kasvualustana

Suomessa rakennusjätepuu päätyy lähes kokonaan polttoon, vaikka sillä voisi olla merkittävä rooli ekologisten kasvualustojen kehittämisessä. Uudet tutkimukset osoittavat, että höyrykäsitelty jätepuu voi korvata kasvualustana turpeen ja se tarjoaa lupaavia tuloksia kasvien itävyydessä ja juurien kasvussa.
Kolme henkilöä esittelee yleisölle, oikealla näkyy suuri näyttö, jossa on lomake.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Finnish Design Push: Teknologia-alan pk-yritysten ja muotoilun opetuksen uusi yhteistyöhanke

Finnish Design Push, Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun ja Teknologiateollisuuden yhteishanke, on käynnistänyt yhteistyön viiden suomalaisen PK-teknologiayrityksen kanssa tutkien muotoilun integroimista digitaalisiin palveluihin.
Learning Centre graphics
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Cambridge University Pressin e-kirjoja koekäytössä

Koekäytössä olevat kirjat ovat luettavissa marraskuun 2025 loppuun asti.
Eva Wahlström
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Luovuus tuki nyrkkeilyä ja päinvastoin

25 vuotta nyrkkeillyt Aallon alumni Eva Wahlström jakoi muistojaan ihmisistä ja kokemuksistaan, jotka olivat hänelle lopulta tärkeämpiä kuin menestys ja mitalit.