Uutiset

Yliopistonlehtori Anu Lehtovuori on akateeminen moniosaaja

Opetus ja tutkimus ovat tiukasti sidoksissa toisiinsa.
Aalto University / University Lecturer Anu Lehtovuori / photo: Linda Koskinen

Kello on kaksi iltapäivällä, kun istahdamme tekemään haastattelua elektroniikan ja nanotekniikan laitoksella. Yliopistonlehtori Anu Lehtovuoren työpäivään on jo mahtunut ensimmäisen vuoden opiskelijoiden tapaamisia, käynnissä olevan projektin raportointia, rahoitushakemuksen kirjoittamista Suomen Akatemialle, opetuksen kehittämiseen liittyvää sähköpostikirjeenvaihtoa sekä keskusteluja äskettäin julkaistusta artikkelista tohtoriopiskelijoiden kanssa.

”Opettajan työ yliopistossa on niin paljon muutakin kuin opettamista”, Lehtovuori sanoo. ”Opettajat ovat osa akateemista henkilöstöä siinä missä professoritkin ja Aallossa kaikki tutkivat ja opettavat tittelistä riippumatta. Koulumme lehtorit ovat akateemisia moniosaajia, jotka ovat opetustyönsä lisäksi aktiivisesti mukana tutkimuksessa ja korkeakoulun toiminnan kehittämisessä.”

Koulumme lehtorit ovat akateemisia moniosaajia, jotka ovat aktiivisesti mukana tutkimuksessa ja korkeakoulun toiminnan kehittämisessä.

Anu Lehtovuori

Lehtovuori opettaa kandidaattiopiskelijoille piirianalyysia, jatko-opiskelijoille piiriteoriaa ja maisteriopiskelijoille kursseja, joissa nämä kaksi yhdistyvät. Hänen tekemänsä tutkimus taas keskittyy kannettavien laitteiden antenneihin.

”Opettamiani kursseja yhdistää vahva teoriatausta, joka rakentaa ymmärrystä ja tarjoaa työkaluja myöhemmille kursseille sekä sellaista osaamista, joka on arvossaan myös vuosikymmenien päästä.”

Yliopisto-opetuksen täytyy Lehtovuoren mielestä olla kiinni ympäröivässä maailmassa. Sen tulee palvella tutkinnon tavoitteita, linkittyä muihin kursseihin, muodostaa ehjiä kokonaisuuksia, tarjota ymmärrystä ja oivalluksen hetkiä sekä haastaa oppimaan.

Luokan edessä tapahtuu kuitenkin vain hyvin pieni osa yliopistonlehtorin työstä. Opetus on tiukasti sidoksissa tutkimukseen eli iso osa opetustyöstä liittyy väitöskirjan tekijöiden ohjaamiseen sekä muihin opinnäytetöihin. Lisäksi opettajat tuottavat usein itse käyttämänsä oppimateriaalin, osallistuvat tutkimukseen sekä tutkimusprojektien hankintaan, raportointiin ja hallinnointiin. Monipuolinen työnkuva sai Lehtovuoren alun perin innostumaan lehtorin urasta.

”Opettaminen toimii vastapainona tutkimustyölle. Lahjakkaat opiskelijat kaikilla koulutuksen tasoilla motivoivat minua ja haluan auttaa opiskelijoita mahdollisimman pitkälle, oli kyse sitten perusopiskelijasta tai tohtoriopiskelijasta."

 

Teksti ja kuva: Linda Koskinen

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Kuvassa näkyvät kaksi opiskelijaa opiskelemassa ja PIR-arvioinnin logo.
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Kauppakorkeakoulun opiskelijoilta hyvä arvosana koululleen: ”Kauppiksessa luodaan parempaa maailmaa”

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu on kivunnut toiseksi ylimmälle tasolle kansainvälisessä Positive Impact Rating (PIR) -arvioinnissa, jossa opiskelijat arvioivat oman koulunsa toimintaa kestävän kehityksen ja vastuullisuuden osalta.
Professori Stephan Sigg, image: Evelin Kask
Opinnot Julkaistu:

Professori Stephan Sigg: Communications and Data Science -ohjelma on kattava sekoitus ajankohtaisia aloja

Maisteriohjelmassa opiskellaan kahdessa eurooppalaisessa yliopistossa. Professori Sigg muistuttaa, että eri ympäristöissä opiskelu avaa monia uusia ovia.
Students sitting around a table doing a project, possibly for the Digital Business Master Class at Aalto University Summer School
Opinnot Julkaistu:

Opiskelijat huippuyliopistoista ympäri maailmaa osallistuvat kesän Digital Business Master Class -kurssille

Aalto-yliopiston kesäkoulussa järjestetty Digital Business Master Class -kurssi alkoi kesäkuussa taustatutkimuksella ja jatkuu luentojaksolla heinäkuun alussa.
Woman looks at laptop, pad and notebook
Opinnot Julkaistu:

Etsitkö erilaisia väyliä kohti Aalto-yliopiston tutkintoa?

Avoimessa yliopistossa voit opiskella tutkintotavoitteisesti väyläkursseilla.