Yli sata opiskelijaa kehittää prosesseja edistämään julkisen sektorin digitalisaatiota

Seitsemän julkisen sektorin organisaatiota osallistuu Hackathon-kurssille.
Kurssin kick-off-tilaisuudessa opiskelijat jaettiin tiimeihin, jotka saivat heti ensimmäisen haasteen ratkaistavakseen ja esitettäväkseen muille kurssilaisille. Sisäministeriön tiimeistä yhden muodostavat Maxim Afteniy (vas.), Emma Salmela, Katja Nyyssölä ja Robert Wölker.

Aalto-yliopisto järjestää syksyllä 2016 monitieteisen kurssin yhdessä Accenturen ja valittujen julkisen sektorin organisaatioiden kanssa. Kurssi polkaistiin käyntiin 1.11. Design Factorylla Otaniemessä tapahtumalla, jossa virastojen haasteisiin tutustuttiin esityksin ja palvelusuunnitteluharjoituksin.

"Intensiivisen Hackathon-tapahtuman ympärille rakentuvan kurssin tavoitteena on Suomen julkisten palveluiden digitalisaation kiihdyttäminen", Accenturen johtaja Karri Saarelainen kertoo. Organisaatiot haastavat opiskelijat kehittämään ratkaisuja, jotka esimerkiksi helpottavat asiointia ja nopeuttavat prosesseja.

Kurssille, joka järjestettiin ensimmäisen kerran viime keväänä, lähti nyt mukaan peräti seitsemän organisaatiota: Apotti-hanke, Patentti- ja rekisterihallitus, Poliisihallitus, Puolustusvoimat, Rajavartiolaitos, sisäministeriö ja Suomen tulli. Viime keväänä mukana olivat HUS, Verohallinto ja Väestörekisterikeskus.

"Hackathon tukee Apotin ekosysteemiajattelua sekä laaja-alaista toiminnan uudistamistyötämme. Odotan innolla uusia näkemyksiä siitä, millaisia innovatiivisia palveluita Apottiin voidaan liittää", kertoo Apotin teknologiajohtaja Jari Renko. Apotti on laaja-alainen sosiaali- ja terveydenhuollon muutoshanke, jonka keskeisenä tavoitteena on alueellisesti yhtenäinen sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä.

Kansainvälisten opiskelijatiimien jäsenet Aallon ja Maanpuolustuskorkeakoulun opiskelijoita

Reilun 100 opiskelijan odotetaan kehittävän luovia ja asiakaskeskeisiä ratkaisuja, jotka voidaan ottaa käyttöön nopeasti. Tällä kertaa kurssille osallistuu Aallon opiskelijoiden lisäksi myös 18 ensimmäisen vuoden maisteriopiskelijaa Maanpuolustuskorkeakoulusta.

"Tämä on ainutlaatuinen tilaisuus luoda ratkaisuja yhteiskuntamme keskeisille toimijoille ja odotan mielenkiinnolla sitäkin, että pääsen itse käyttämään näitä palveluja tulevaisuudessa", Kauppakorkeakoulun organisaatioviestinnän opiskelija Allu Pyhälammi kuvaili tuntojaan kick-offin päättyessä.

Kauppakorkeakoulu on rakentanut Hackathon-konseptia yhdessä Accenturen ja siihen kuuluvan palvelumuotoiluyksikkö Fjordin asiantuntijoiden kanssa.

"On upeaa nähdä, miten opiskelijat hyödyntävät tätä konseptia ja luovat uutta. Opiskelijat saavat kurssin aikana arvokasta oppia mm. palvelumuotoilusta ja prosessien suunnittelusta sekä syvällistä tietoa julkisen sektorin organisaatioista. Kurssi on kuuden opintopisteen arvoinen ja se on myös yksi Aalto-yliopiston Suomi 100 -hankkeista", Aalto-yliopiston vanhempi yliopistonlehtori Johanna Bragge kertoo.

Braggen lisäksi Aallosta osallistuu kurssin toteuttamiseen Professor of Practice Esko Penttinen, apulaisprofessori Eeva Vilkkumaa, yliopistonlehtori Christa Uusi-Rauva, post-doc tutkija Jani Merikivi, tutkija Darius Pacauskas ja Hackathon-viikonloppuna useita vierailevia valmentajia, kuten professori Jarno Limnéll.

Hackathon-tapahtuma on marraskuun puolivälissä, paras tiimi palkitaan helmikuussa

Keskeinen osa kurssia on 17.–19.11. Urban Millissä Otaniemessä järjestettävä Hackathon-tapahtuma. Tiimeillä on tällöin 24 tuntia aikaa kehittää digitaalisia ratkaisuja virastojen haasteisiin. Haasteina ratkaistaan esimerkiksi, miten varusmiesten odottelua voitaisiin vähentää armeijassa ja miten Tulli voisi palvella asiakkaitaan nykyistä paremmin heidän tilatessaan tavaraa ulkomailta. Aallon akateemiset asiantuntijat ja mukana olevien organisaatioiden edustajat ovat haasteiden ratkaisemisessa opiskelijoiden tukena. Hackathonin jälkeen tiimit tekevät käytännön toteutusta asiakasorganisaation kanssa, ja joulukuussa he esittävät ideansa tuomaristolle. Parhaan innovaation kehittänyt tiimi palkitaan helmikuussa 2017.

Lisätietoja:
Projektin verkkosivut: https://nordic-events.accenture.com/hackathon/#/

Seuraa Twitter-keskustelua ja osallistu siihen: #pshack100 #suomi100 #aalto

Aalto-yliopisto:
Johanna Bragge
Vanhempi yliopistonlehtori, tieto- ja palvelutalouden laitos
puh. 040 530 1032

Accenture:
Rita Mustonen
Projektipäällikkö

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla