Uutiset

Yhteiskunnallisia muutoksia nopeuttaa kiireen tuntu

Välttämättömältä tuntuva tarve yhteiskunnallisille muutoksille on usein sosiaalisesti rakennettua, jotta muutos saataisiin vietyä maaliin.

Onnistuneet ja nopeat yhteiskunnallisen muutosprojektit syntyvät usein aikaisempien epäonnisten yritysten perintönä, tuore Aalto-yliopiston tutkimus osoittaa. Yhteiskunnallisia muutoksia voidaan nopeuttaa luomalla tunne, että uudistuksella on kiire ja se on tehtävä juuri nyt.

Tällöin muutokselle rakennetaan niin sanottu aikaikkuna (window of opportunity), juuri tähän hetkeen sidottu mahdollisuus toteuttaa jokin suuri rakenteellinen muutos.

─ Aikaikkuna muutokselle saadaan luotua pitämällä asiaa pitkään esillä julkisessa keskustelussa, kuten nyt tehdään esimerkiksi julkisen sektorin leikkausten kohdalla. Tunne oikea-aikaisuudesta syntyy myös siitä, että on sopiva poliittinen tasapaino asian läpiviemiseksi, apulaisprofessori Robin Gustafsson kuvaa.

Viesti muutoksen välttämättömyydestä on tavoitettava toteutuksen tarpeeksi laaja joukko ihmisiä, jotka ovat sen kannalla.

─ Idean on innostettava asiasta päättäviä keskeisiä toimijoita. Muutoksen läpivientiä edesauttaa lisäksi se, että rakenteelliselle muutoksella annetaan suuri symbolinen rooli, apulaisprofessori Nina Granqvist kuvaa.

Nyt julkaistu tutkimus on ensimmäinen, jossa yhteiskunnallisten muutosten läpivientiä on tutkittu ajallisuuden näkökulmasta. Tutkimuksen kohteena oli poliittinen hanke perustaa niin kutsuttu innovaatioyliopisto, joka johti myöhemmin Aalto-yliopiston syntyyn.

Tutkimus on vastikään julkaistu arvostetussa Academy of Management Journal -julkaisussa. Artikkelin abstrakti (artikkeli on maksullinen).

Lisätietoja:
Apulaisprofessori Nina Granqvist
Aalto-yliopisto, Kauppakorkeakoulu
p. 050 595 1759
[email protected]fi

Apulaisprofessori Robin Gustafsson
Aalto-yliopisto, Perustieteiden korkeakoulu
p. 050 316 0981
[email protected]

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Michael Ungeheuer, photo by Lasse Lecklin
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Enemmän medianäkyvyyttä saavat yritykset menestyvät todennäköisesti paremmin

Aalto-yliopiston ja Goethe-yliopiston uuden tutkimuksen mukaan mediassa paremmin näkyvät yritykset kasvattavat arvoaan ja osaketuottoaan.
Backed by 5G online event
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:
Art for all festival flyer
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Monitaidefestivaali Art For All järjestetään Malmin lentokentällä elokuussa

Festivaalissa on esillä teoksia esittävistä taiteista installaatioihin sekä audiovisuaalisiin teoksiin.
Learning Centre graphics
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aalto-Primo-käyttäjäkyselytutkimus

Haluamme kuulla mielipiteesi. Kyselyyn voi vastata 3.9. saakka.