Yhteiskunnallisia muutoksia nopeuttaa kiireen tuntu

Välttämättömältä tuntuva tarve yhteiskunnallisille muutoksille on usein sosiaalisesti rakennettua, jotta muutos saataisiin vietyä maaliin.

Onnistuneet ja nopeat yhteiskunnallisen muutosprojektit syntyvät usein aikaisempien epäonnisten yritysten perintönä, tuore Aalto-yliopiston tutkimus osoittaa. Yhteiskunnallisia muutoksia voidaan nopeuttaa luomalla tunne, että uudistuksella on kiire ja se on tehtävä juuri nyt.

Tällöin muutokselle rakennetaan niin sanottu aikaikkuna (window of opportunity), juuri tähän hetkeen sidottu mahdollisuus toteuttaa jokin suuri rakenteellinen muutos.

─ Aikaikkuna muutokselle saadaan luotua pitämällä asiaa pitkään esillä julkisessa keskustelussa, kuten nyt tehdään esimerkiksi julkisen sektorin leikkausten kohdalla. Tunne oikea-aikaisuudesta syntyy myös siitä, että on sopiva poliittinen tasapaino asian läpiviemiseksi, apulaisprofessori Robin Gustafsson kuvaa.

Viesti muutoksen välttämättömyydestä on tavoitettava toteutuksen tarpeeksi laaja joukko ihmisiä, jotka ovat sen kannalla.

─ Idean on innostettava asiasta päättäviä keskeisiä toimijoita. Muutoksen läpivientiä edesauttaa lisäksi se, että rakenteelliselle muutoksella annetaan suuri symbolinen rooli, apulaisprofessori Nina Granqvist kuvaa.

Nyt julkaistu tutkimus on ensimmäinen, jossa yhteiskunnallisten muutosten läpivientiä on tutkittu ajallisuuden näkökulmasta. Tutkimuksen kohteena oli poliittinen hanke perustaa niin kutsuttu innovaatioyliopisto, joka johti myöhemmin Aalto-yliopiston syntyyn.

Tutkimus on vastikään julkaistu arvostetussa Academy of Management Journal -julkaisussa. Artikkelin abstrakti (artikkeli on maksullinen).

Lisätietoja:
Apulaisprofessori Nina Granqvist
Aalto-yliopisto, Kauppakorkeakoulu
p. 050 595 1759

Apulaisprofessori Robin Gustafsson
Aalto-yliopisto, Perustieteiden korkeakoulu
p. 050 316 0981

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.