Xamk ja Aalto-yliopisto käynnistävät biotuotetekniikan koulutukseen liittyvän yhteistyön

Opiskelijoiden jatko-opintomahdollisuudet paranevat, kun yhteistyö käynnistyy. Savonlinnan kaupunki tukee sekä biotuotetekniikan että uuden puurakentamisen koulutuksen opiskelijoita stipendein. Molemmat koulutukset ovat mukana kevään yhteishaussa.

Aalto-yliopiston kemian tekniikan korkeakoulu ja Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu (Xamk) ovat sopineet koulutusyhteistyön aloittamisesta syksystä 2018 alkaen. Yhteistyö liittyy Xamkin Savonlinnassa toteuttamaan biotuotetekniikan koulutukseen.

– Koulutusyhteistyö Aalto-yliopiston kanssa vastaa erinomaisesti Xamkin asettamia strategisia tavoitteita uusien kumppanuuksien luomisessa kansallisten ja kansainvälisten tiedeyliopistojen kanssa, Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Oy:n hallituksen puheenjohtaja Jyrki Koivikko sanoo.

Täydentävillä opinnoilla valmiuksia diplomi-insinööriopintoihin

Jatkossa Aalto tarjoaa Xamkissa biotuotetekniikan insinööriksi (AMK) opiskeleville erillisopintoina täydentäviä opintoja, jotka antavat opiskelijoille valmiuksia diplomi-insinöörikoulutukseen. Kyseessä on yksi tai kaksi 5 opintopisteen laajuista kurssia, jotka opiskelijat voivat suorittaa joustavasti etäopintoina AMK-opiskelun aikana. Kurssit voi sisällyttää osaksi AMK-tutkintoa.

– Aalto varaa täydentäviin opintoihin viisi paikkaa Xamkin opiskelijoille. Suoritetut kurssit luetaan eduksi, kun arvioidaan hakijan motivaatiota maisteriopintoihin Fibre and Polymer Engineering -pääaineeseen Master’s Programme in Chemical, Biochemial and Materials Engineering -ohjelmaan. Täydentäviä opintoja ei sisällytetä diplomi-insinöörin tutkintoon, dekaani Janne Laine Aalto-yliopistosta kertoo.

– Yhteistyö vahvistaa insinööriopiskelijoidemme jatko-opintomahdollisuuksia. He voivat nyt joustavasti syventää osaamistaan ja vahvistaa hakukelpoisuuttaan maisteriohjelmaan, tekniikan koulutusalajohtaja Matti Koivisto Xamkista toteaa tyytyväisenä.

Savonlinnalta stipendit mekaanisen puurakentamisen ja biotuotetekniikan opiskelijoille

Savonlinnassa on kevään 2018 yhteishaussa tarjolla biotuotetekniikan lisäksi uusi mekaaninen puurakentaminen.

Savonlinnan kaupunki tukee molempien koulutusten opiskelijoita stipendein. Jokainen biotuotetekniikan tai mekaanisen puurakentamisen opinnot aloittava saa kaupungilta stipendin esimerkiksi oman tietokoneen hankinnan kustannuksia kattamaan. Stipendi maksetaan ensimmäisen opiskeluvuoden jälkeen 55 opintopistettä suorittaneille.

– Savonlinnassa sijaitsee Suomen suurin merkittävä mekaanisen metsäteollisuuden keskittymä. Xamkin ja Aalto-yliopiston koulutusyhteistyö on tärkeää Savonlinnan teknologiapuiston vahvistamiseksi ja ammattitaitoisen työvoiman varmistamiseksi. Haluamme stipendein kannustaa opiskelijoita tälle kasvavalle alalle, Savonlinnan kaupunginjohtaja Janne Laine sanoo.

Uusi mekaanisen puurakentamisen koulutus keskittyy teolliseen puurakentamiseen. Keskeisiä teemoja ovat esimerkiksi teolliset puurakennustuotteet, moduulirakenteet sekä kestävän kehityksen ja energiatehokkuuden huomioinen rakentamisessa. Puurakentamisen ennustetaan kasvavan voimakkaasti, joten valmistuvien työllistymisnäkymät ovat hyvät.

Biotuotetekniikan koulutuksesta valmistuneet insinöörit kehittävät ja tuottavat puupohjaisia tuotteita ja valmistusprosesseja, joilla voidaan korvata fossiilisia raaka-aineita ja vastata ilmastonmuutoksen haasteisiin. Xamkin Kuitulaboratorio tarjoaa hyvät puitteet opinnoille.

Biotekniikan koulutuksessa on haussa 25 aloituspaikkaa ja mekaanisessa puurakentamisessa 30. Tutkintonimike on insinööri (AMK). Yhteishaku on käynnissä 14.–28.3.2018 osoitteessa www.opintopolku.fi.

Lisätietoja:

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
Hallituksen puheenjohtaja Jyrki Koivikko, 040 670 5509
Rehtori Heikki Saastamoinen, 050 312 5151
www.xamk.fi, www.xamk.fi/biotuotetekniikka, www.xamk.fi/puurakentaminen

Aalto-yliopiston kemian tekniikan korkeakoulu
Dekaani Janne Laine, 050 465 6835

Savonlinnan kaupunki
Kaupunginjohtaja Janne Laine, 044 417 4001

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.
Ursula von der Leyen pitämässä avajaispuhetta
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

New European Bauhaus -festivaali toi yhteen Euroopan päättäjiä ja monialaisen kestävän kehityksen asiantuntijoita

Aalto-yliopisto oli mukana New European Bauhaus -festivaalilla kestävää rakentamista käsittelevällä näyttelyllään Time out! Rethinking construction.