Women of Aalto -verkosto pyrkii edistämään tasa-arvoa yhteiskunnassa

Lokakuussa järjestettävän Pink Ribbon Gala -tapahtuman tuotoilla tuetaan suomalaista syöpätutkimusta.
Women of Aalto -verkoston kokoontuminen
Women of Aalto -verkosto järjestää aktiivisesti erilaisia tapahtumia jäsenilleen.

Aalto Women in Business Students -verkosto perustettiin vuonna 2015, mutta noin vuosi tämän jälkeen verkoston nimeksi muutettiin Women of Aalto (WoA):ksi. Teekkaritytöt-verkosto yhdistyi Women of Aaltoon lukuvuoden 2017–2018 aikana. Verkostoon kuuluu lähinnä Aallon nykyisiä opiskelijoita, mutta myös Aallosta jo valmistuneet voivat kuulua yhteisöön. Verkoston taustan vuoksi jäsenet ovat pääosin Kauppakorkeakoulun ja tekniikan koulujen opiskelijoita, mutta hiljattain opiskelijoita on tullut mukaan toimintaan myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulusta. Women of Aalto on AYY:n opiskelijajärjestö.

”Aina silloin tällöin meiltä kysytään, voivatko miehet liittyä jäseniksi. Vastaus tähän on myönteinen. Aika vähän heitä vielä on, mutta ovet ovat avoinna kaikille tasa-arvon edistämisestä kiinnostuneille. Toimintamme ytimessä ovat tapahtumajärjestelyt ja poliittisiin paneeleihin osallistuminen, ja sparraamme ja konsultoimme myös silloin tällöin AYY:n hallitusta tasa-arvoasioiden edistämisestä. Näin ollen kaikille vapaaehtoisille löytyy kyllä tekemistä”, sanoo verkoston puheenjohtaja Eve Haavisto.

Pink Ribbon Gala by Women of Aalto -tapahtuma järjestetään yhdessä Suomen Syöpäsäätiön kanssa

Lokakuun 25. päivä Women of Aalto -verkosto järjestää yhdessä Suomen Syöpäsäätiön kanssa Pink Ribbon -gaalan. WoA haluaa olla mukana jakamassa tietoa siitä, miten organisaatiot pystyvät tukemaan rintasyöpään sairastuvia. Nuoriakin ihmisiä sairastuu rintasyöpään ja työpaikoilla olisi tärkeää olla ymmärrystä sairastuneen tukemisesta. Liian usein sairastuttuaan työntekijä joutuu epätasa-arvoiseen asemaan työyhteisössä, selviää mm. Minna Nurmen lopputyöstä Työterveyshuollon tuki syöpään sairastuneen työhönpaluussa (2019).

”Gaalan järjestäminen tuntuu todelliselta yhteiskunnalliselta vaikuttamiselta, koska pyrimme saamaan paikalle noin 100 vaikutusvaltaista ihmistä myymällä lippuja one-to-one-periaatteella yrityksiin ja muihin organisaatioihin. Jokaisesta lipusta 2/3 eli 200 euroa ohjataan Syöpäsäätiön Roosa Nauha -keräykseen. Kumppaneina gaalassa ovat KONE, Espoon kaupunki ja Norrhydro. Iltatilaisuutta varten on saatu juhlatilaksi Helsingin tuomiokirkon krypta ja tilaisuuden juontaa Janina Fry. Pink Ribbon -gaalan kokonaispottia pyritään kartuttamaan myös myymällä haalarimerkkejä”, kertovat Eve Haavisto ja gaala-järjestelyihin myöskin aktiivisesti osallistuneet jäsenet Ida Parkkinen ja Yana Jakimtchouk. Haavisto ja Jakimtchouk ovat Kauppakorkeakoulun opiskelijoita, Ida Parkkinen opiskelee bioinformatiikkaa Sähkötekniikan korkeakoulussa.

Yes, we can!

WoA-verkostoon kuuluvia yhdistää halu tehdä jotain vähän suurempaa asenteella ”Yes, we can!”.

”Koen, että yhteisöstämme saa tukea ja kun muuten työelämä tuntuu usein miesvetoiselta, niin tässä porukassa pääsee jakamaan kokemuksia ja keskustelemaan parhaista käytännöistä, joilla jokainen voi itse pyrkiä lisäämään työpaikallaan monimuotoisuutta. Itse työskentelen it-alalla, jossa olen kokenut tällaista miesvetoisuutta”, kertoo Jana Jakimtchouk.

Verkoston tämän vuoden puheenjohtaja Eve Haavisto painottaa, että Women of Aalto on vahvasti jäseniään varten.

”Kuuntelemme jäsenten toiveita tarkalla korvalla. Heidän tarpeensa ja toiveensa vaihtuvat ja myös tapahtumia järjestetään sen mukaan. Ohjelmassa on ollut sparrausta tarinankerrontaan Bruce Oreckin johdolla (kuva alla), hyvinvointitapahtumia, kuten joogaretriitti, ja viimeisimpänä ”pool party” -kesäjuhlat, jossa ensin kuultiin puheenvuoroja ja tehtiin ryhmätöitä, ja päivän päätteeksi rentouduttiin altaassa.

Women of Aalto -verkoston jäsenyys on ilmainen. Jäsenet valitsevat keskuudestaan johtoryhmän aina kalenterivuodeksi kerrallaan. Verkostoon kuuluu noin 250 rekisteröitynyttä jäsentä, mutta aktiivisella viestinnällä sosiaalisen median kanavissa ja uutiskirjeellä se tavoittaa hyvinkin tuhansia ihmisiä.

Lisätietoja sekä liput Pink Ribbon -gaalaan:

Teksti: Terhi Ollikainen

Bruce Oreck kouluttamassa tarinankerrontaa Women of Aalto -verkostolaisille
Bruce Oreck opettamassa tarinankerrontaa WoA-verkoston jäsenille

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Kaksi perhosen muotoon taivutettua neuletekstiilinäytettä rinnakkain: toinen on harmaanruskea, toinen sähköisen vihreä.

FinnCERES ja yhteispohjoismainen älytekstiilien tutkimushanke ovat esillä maailman kiertotalousfoorumissa Brysselissä

Messutapahtumassa nähdään uudenlaisia biotaloustuotteita sekä prototyyppejä lämpötilaan ja valoon reagoivista tekstiileistä.