Vuosikurssijuhlat ovat osa Kauppakorkeakoulun perinteikästä alumnitoimintaa

Kauppakorkeakoulun uusi rakennus Otaniemessä tarjoaa hyvät tilat myös vuosikurssijuhlien järjestämiselle jatkossa.
Vuosikurssi -52 kokoontuu vuosittain yhteiselle lounaalle.

Olympiavuonna 1952 aloittanut vuosikurssi kokoontui päivällisille Kauppakorkeakoulun päärakennukseen maanantaina 5.3. Kyseisellä vuosikurssilla oli 280 opiskelijaa ja se on pitänyt varsin tiiviisti yhtä opintojen alusta alkaen. He valmistuivat vuonna 1955 ja ovat siitä lähtien järjestäneet vuosikurssitapaamisia viiden vuoden välein. Vuodesta 2006 alkaen he tiivistivät tapaamisväliä ja alkoivat lounastaa yhdessä kerran vuodessa, aina maaliskuun ensimmäisenä maanantaina Kauppakorkeakoulun Proffa-ravintolassa. Tätä perinnettä he aikovat jatkaa tulevinakin vuosina, mutta ensi vuonna lounaspaikkana on kenties Kauppakorkeakoulun uuden rakennuksen ravintola Otaniemessä.

”Toivomme, että myös aktiivinen ja arvokas alumnitoimintamme löytää uuden kotinsa uudesta rakennuksestamme. On tärkeää, että hienot perinteet, kuten nämä vuosikurssitapaamiset, jatkuvat, vaikka Kauppakorkeakoulun sijainti muuttuu. Laskemme jatkossakin ilahduttavan aktiivisten alumniemme varaan tapaamisten suunnittelussa ja toteutuksessa – alumnikoordinaattorimme toki tarpeen mukaan tukee esimerkiksi kutsujen välittämisessä”, Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden päällikkö Jonna Söderholm sanoo.

”Meidän vuosikurssilaisillamme on aina ollut vahva halu toimia yhdessä. Vuodesta 2006 lähtien järjestimme Kauppakorkeakoulun juhlasalissa hyväntekeväisyyskonserttejakin, joiden tuotoilla tuimme SPR:ää, kehitysmaiden tyttöjen koulutusta ja Pelastusarmeijan toimintaa. Ajatuksemme oli, että kun kerran me sota-ajan lapset saimme opiskella itsenäisyytensä säilyttäneessä maassa, niin voisimme antaa jotain takaisinkin”, vuosikurssin -52 aktiivinen alumni Onerva Vartiainen kertoo.

Kauppakorkeakoulun tervehdyksen ja kuulumiset tilaisuuteen toi varadekaani Timo Saarinen (kuva alla). Kuulijat nyökyttelivät hyväksyvästi, kun Timo Saarinen kertoi, miten kolmen alan yhteistyössä on voimaa, mitä Otaniemeen muuttokin tukee. ”Olemme sillä erinomaisella polulla, jota uraauurtavana viime vuonna edesmennyt professori Reijo Luostarinen avasi jo 1990-luvulla. Hän johti silloin edelleen koulutustarjontaan kuuluvaa ja palkittua International Design Business Management (IDBM) -maisteriohjelmaa, jossa kansainvälisen liiketoiminnan opetus yhdistyy taiteen ja tekniikan opetukseen.

Aalto-yliopiston alumniverkostoon kuuluu jo yli 45 000 alumnia yli 80 eri maassa.

Teksti: Terhi Ollikainen
Kuvat: Roope Kiviranta

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.
Ursula von der Leyen pitämässä avajaispuhetta
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

New European Bauhaus -festivaali toi yhteen Euroopan päättäjiä ja monialaisen kestävän kehityksen asiantuntijoita

Aalto-yliopisto oli mukana New European Bauhaus -festivaalilla kestävää rakentamista käsittelevällä näyttelyllään Time out! Rethinking construction.
Biomateriaaleja
Yhteistyö Julkaistu:

Metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi

Metsäbiotalouden tiedepaneelin ensimmäisen selvityshankkeen tulokset on julkaistu. Laskelmien mukaan metsien tuottamaa arvonlisää on mahdollista nostaa merkittävästi ilman lisähakkuita: selvityksen mukaan vuonna 2035 Suomen metsistä voitaisiin saavuttaa jopa 15,6 miljardin euron arvonlisä, mikä tarkoittaa 80 % kasvua verrattuna vuoden 2019 tasoon.