Uutiset

Vuosikurssijuhlat ovat osa Kauppakorkeakoulun perinteikästä alumnitoimintaa

Kauppakorkeakoulun uusi rakennus Otaniemessä tarjoaa hyvät tilat myös vuosikurssijuhlien järjestämiselle jatkossa.
Vuosikurssi -52 kokoontuu vuosittain yhteiselle lounaalle.

Olympiavuonna 1952 aloittanut vuosikurssi kokoontui päivällisille Kauppakorkeakoulun päärakennukseen maanantaina 5.3. Kyseisellä vuosikurssilla oli 280 opiskelijaa ja se on pitänyt varsin tiiviisti yhtä opintojen alusta alkaen. He valmistuivat vuonna 1955 ja ovat siitä lähtien järjestäneet vuosikurssitapaamisia viiden vuoden välein. Vuodesta 2006 alkaen he tiivistivät tapaamisväliä ja alkoivat lounastaa yhdessä kerran vuodessa, aina maaliskuun ensimmäisenä maanantaina Kauppakorkeakoulun Proffa-ravintolassa. Tätä perinnettä he aikovat jatkaa tulevinakin vuosina, mutta ensi vuonna lounaspaikkana on kenties Kauppakorkeakoulun uuden rakennuksen ravintola Otaniemessä.

”Toivomme, että myös aktiivinen ja arvokas alumnitoimintamme löytää uuden kotinsa uudesta rakennuksestamme. On tärkeää, että hienot perinteet, kuten nämä vuosikurssitapaamiset, jatkuvat, vaikka Kauppakorkeakoulun sijainti muuttuu. Laskemme jatkossakin ilahduttavan aktiivisten alumniemme varaan tapaamisten suunnittelussa ja toteutuksessa – alumnikoordinaattorimme toki tarpeen mukaan tukee esimerkiksi kutsujen välittämisessä”, Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden päällikkö Jonna Söderholm sanoo.

”Meidän vuosikurssilaisillamme on aina ollut vahva halu toimia yhdessä. Vuodesta 2006 lähtien järjestimme Kauppakorkeakoulun juhlasalissa hyväntekeväisyyskonserttejakin, joiden tuotoilla tuimme SPR:ää, kehitysmaiden tyttöjen koulutusta ja Pelastusarmeijan toimintaa. Ajatuksemme oli, että kun kerran me sota-ajan lapset saimme opiskella itsenäisyytensä säilyttäneessä maassa, niin voisimme antaa jotain takaisinkin”, vuosikurssin -52 aktiivinen alumni Onerva Vartiainen kertoo.

Kauppakorkeakoulun tervehdyksen ja kuulumiset tilaisuuteen toi varadekaani Timo Saarinen (kuva alla). Kuulijat nyökyttelivät hyväksyvästi, kun Timo Saarinen kertoi, miten kolmen alan yhteistyössä on voimaa, mitä Otaniemeen muuttokin tukee. ”Olemme sillä erinomaisella polulla, jota uraauurtavana viime vuonna edesmennyt professori Reijo Luostarinen avasi jo 1990-luvulla. Hän johti silloin edelleen koulutustarjontaan kuuluvaa ja palkittua International Design Business Management (IDBM) -maisteriohjelmaa, jossa kansainvälisen liiketoiminnan opetus yhdistyy taiteen ja tekniikan opetukseen.

Aalto-yliopiston alumniverkostoon kuuluu jo yli 45 000 alumnia yli 80 eri maassa. Verkostoon voi liittyä maksutta osoitteessa: www.alumninet.aalto.fi

Teksti: Terhi Ollikainen
Kuvat: Roope Kiviranta

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Photo: Julia Weckman
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Esittävien taiteiden lavastuksen pääaineen koulutus siirtyy Aalto-yliopistosta Taideyliopistoon

Esittävien taiteiden lavastuksen pääaineen siirto Aalto-yliopistosta Taideyliopiston Teatterikorkeakouluun vahvistaa esittävän taiteen opetusta, sillä sen myötä lavastus pääsee saman katon alle useiden muiden esittävän taiteen koulutusohjelmien kanssa. Aalto-yliopiston elokuva- ja tv-lavastuksen sekä pukusuunnittelun opetus ja tutkimus jatkuvat Aallossa.
kaksi miestä seisoo pihanurmella keskustelemassa parvekkeella olevan vanhuksen kanssa
Yhteistyö, Poikkeustilanteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Korona-ajan arkea valokuvina

Poikkeustila 2020 -hankkeessa lähes 180 valokuvaajaa taltioivat elämää kotona ja hiljentyneissä kaupungeissa.
Ulkokuva Kauppakorkeakoulusta. Kuva: Unto Rautio / Aalto-yliopisto
Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

MONTA-ryhmä pyrkii edistämään monimuotoisuutta ja inklusiivisuutta Kauppakorkeakoulussa

Myös pian valmistuva KTM, Inklusiivin perustaja Katja Toropainen toivoo organisaatioihin lisää keskustelua ja parhaiden käytäntöjen jakamista monimuotoisuudesta.
mustapaitainen nainen hymyilee, taustalla raidallinen verho
Nimitykset, Yhteistyö Julkaistu:

Muotoilualaa kokoavalle hankkeelle vetäjä

Tavoitteena on vahvistaa suomalaisen muotoilun näkyvyyttä kotimaassa ja kansainvälisesti sekä tiivistää alan toimijoiden yhteistyötä.