Vuosi sitten maailma näki ensimmäisen kuvan mustasta aukosta – seuraavaksi luvassa voi olla elokuva

Yleisöluentoja, palkintoja ja ystävän pojan ihailu - Tutkija Tuomas Savolainen kertoo, miten vuosi on mennyt.
Kuva mustasta aukosta

Vuosi sitten 10. huhtikuuta klo 16.08 näimme ensimmäistä kertaa sen, miltä musta aukko näyttää. Historiallinen kuva kiinnosti ihmisiä ympäri maailmaa, ja koristi kaikkien maailman tärkeimpien lehtien etusivuja.  Läpimurto valittiin vuoden suurimmaksi tiedeuutiseksi Science- ja Physics World -lehdissä. Kuva valittiin myös New Yorkin modernin taiteen museon pysyvään kokoelmaan.  Kuvan tehneelle Event Horizon Telescope -tutkimusryhmälle yksi kohokohdista oli tieteen Oscareiksi kutsutun Breakthrough-palkinnon saaminen.

Tuomas Savolainen

Dosentti Tuomas Savolainen työskentelee Aalto-yliopiston Metsähovin radiotutkimusasemalla, ja hän oli ainoa läpimurrossa mukana ollut suomalaistutkija. Savolaiselle läpimurron tuoma julkisuus on lisännyt erilaisia puhujakutsuja. Seminaarien ja työpajojen lisäksi Savolainen on kertonut mustasta aukosta tavallista enemmän erilaisissa yleisötilaisuuksissa. Avaruus kun kiinnostaa ihan tavallisia ihmisiä.

Savolaiselle tähtihetki oli Brysselissä pidetty lehdistötilaisuus, jossa mustan aukon kuva paljastettiin. Kuvan suuri ja laaja merkitys konkretisoitui hänelle ystävän luona kyläillessään.  Savolainen pelasi kesällä lautapelejä ystävänsä ja tämän pojan kanssa.

”Ystävä oli kertonut pojalleen, että olin ollut mukana mustan aukon kuvaamisessa. Myös koulussa läpimurtoa oli hehkutettu. Vasta jälkikäteen kuulin, miten innoissaan tämä 11-vuotias poika oli ollut tapaamisestani.”

Tutkimus jatkuu

Kansainvälinen Event Horizon Telescpoe (EHT) -tutkimusryhmä jatkaa mustien aukkojen tutkimista. Parhaillaan ryhmällä on käynnissä kaksi isoa projektia.

Ensimmäisessä projektissa tutkijat pyrkivät saamaan kuvan Linnunradan keskustan mustasta aukosta. Työ ei kuitenkaan ole helppoa, sillä Linnunradan keskustan musta aukko on pienempi kuin M87-galaksin musta aukko, jota ihailtiin kuvassa vuosi sitten. Linnunradan mustan aukon ”pienuus” aiheuttaa sen, että materian kiertäminen mustan aukon ympäri kestää vain alle 20 minuuttia.  M87:ssä plasman kiertäminen kestää päiviä tai jopa viikkoja. Kuvan valotusaika on noin kahdeksan tuntia, minä aikana Linnunradassa materia on kiertänyt aukon monta kertaa. Liikkuvaa kohdetta on vaikeampi kuvata.

Tuomas Savolainen kertoo, että kuvan tekeminen on vaikeaa, mutta ei mahdotonta. Kiertääkseen ongelman tutkijat kokeilevat kuvantamisalgoritmeja, joilla lopputuloksena on yhden kuvan sijasta elokuva. Liikkuva kuva näyttäisi, miten materia kieppuu aukon ympärillä.

Sirppi vai maapähkinä?

Tutkijat päättelevät teorian pohjalta, että linnunradan keskustan musta aukko on samanlainen kuin M87:n musta aukko. Keskellä on tumma alue ja ympärillä kirkas rengas.

”Mutta onko kuva yhtä nätti rengas kuin vuosi sitten näkemämme, sitä emme tiedä. Kuvia voi muistuttaa enemmän sirppiä tai maapähkinää.”

Toisessa projektissa tutkijat analysoivat polarisaatiodataa, jonka avulla he saavat tarkempaa tietoa M87-galaksin mustaa aukkoa ympäröivästä magneettikentästä. Polarisaatio liittyy siihen, miten valo liikkuu poikittaisena aaltoliikkeenä. Keväällä EHT-tutkijayhteisö oli suunnitellut tekevänsä lisää havaintoja, mutta koronavirus on sulkenut observatoriot lähes kokonaan, joten havaintojen tekeminen on siirretty ensi vuoteen.

Eivätkö mustat aukot jo kyllästytä?

”Olen tutkinut mustia aukkoja kauan, mutta eivät ne kyllästytä. Varsinkin, kun olen juuri ollut mukana ison läpimurron tekemisessä. Uskon, että meillä on mahdollisuus saada lisää mielenkiintoisia tuloksia lähitulevaisuudessa.”

Dosentti Tuomas Savolainen työskentelee Aalto-yliopiston Metsähovin radiotutkimusasemalla, joka on Suomen ainoa radioastronominen observatorio ja jatkuvassa käytössä oleva tähtitieteellinen havaintoasema. Savolainen on EHT:n ainoa suomalaisjäsen ja hän oli mukana analysoimassa valtavaa datamäärää, jonka avulla kuva saatiin aikaiseksi.

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Aalto-yliopisto ravistelee rakentamisen käytäntöjä New European Bauhaus -festivaaleilla Brysselissä

Koko eurooppalaista rakennusalaa kestävään muutokseen kirittävä näyttely Time Out! on esillä Brysselissä 9.–13.4.2024 osana NEB-festivaalia.
Jaan Metsaveer
Yhteistyö Julkaistu:

Meritekniikan onnistunut yliopistoyhteistyö Suomen ja Viron välillä

Aalto-yliopiston ja Tallinnan Teknillisen yliopiston koulutusyhteistyön tuloksena on 25 vuoden aikana valmistunut kymmeniä virolaista meritekniikan diplomi-insinööriä, joista viisi on suorittanut myös tekniikan tohtorin tutkinnon.
Two of the awardees and their robotic arm all holding colorful mugs. Aalto Open Science Award, Honorary mention.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2023 kolmas sija – Älykkään robotiikan ryhmän Robotic Manipulation of Deformable Objects -projekti

Haastattelimme Aallon ensimmäisen avoimen tieteen palkinnon kolmannen sijan saavuttaneita Älykkään robotiikan ryhmän jäseniä.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto panostaa sellututkimukseen edistääkseen siirtymää kohti vähähiilistä taloutta

Useat yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja yritykset perustavat uraauurtavan EFP-tutkimusohjelman (Emission Free Pulping) perinteisten sellunvalmistusprosessien uudistamiseksi. Ohjelman teollisen mittakaavan merkityksellisyys edellyttää tutkijoiden ja teollisuuden kansainvälistä yhteistyötä.