Vuoden nuori suunnittelija 2020 Ervin Latimer haluaa nostaa esiin vähemmistöjä

Latimerin voittotyö ammentaa drag-kulttuurista. Asukokonaisuudet leikittelevät sukupuolella ja ovat muunneltavia.
vaatemallit seisovat metsän keskellä ja katsovat kameraan
Ervin Latimer haluaa suunnitella vaatteita kaikille. Kuva: Hayley Lê

Aalto-yliopistossa opiskeleva muotisuunnittelija Ervin Latimer on voittanut Vuoden nuori suunnittelija 2020 -kilpailun. Raadin mukaan voittajatyö on rohkea ja siinä on tarinallisuutta.

Tänä vuonna 26. kertaa järjestetyn, vaatesuunnittelun opiskelijoille suunnatun kilpailun tehtävänä oli suunnitella monikäyttöinen hybridivaate, jokataistelee kertakäyttökulttuuria vastaan. Opiskelijoilta toivottiin vaatetta, joka muuttuu tilanteen ja tarpeen mukaan.

Latimerin mallistossa vaatekappaleita yhdistelemällä niistä voi rakentaa kymmeniä asukokonaisuuksia. Vaatteet kiinnitetään nauhoilla, jolloin sama vaate muotoutuu erilaiseksi kulloisenkin käyttäjän mukaisesti.

Töidensä kautta Ervin Latimer haluaa nostaa esiin yhteiskunnan eri vähemmistöjä. Hän painottaa, että Suomen muotikuvastoissa harvemmin näkee esimerkiksi muita kuin valkoihoisia malleja.

Työssä on mukana myös ekologisuus. Latimerin mukaan se on olennainen osa nuorten suunnittelijoiden työtä. Hänen kilpailutyönsä materiaaleina on muun muassa kierrätysnahkaa ja villakangasta.

Vaate muovautuu identiteetin mukaan

lyhyttukkainen mies seisoo metsässä ja katsoo suoraan kameraan, harmaa puvuntakki ja monivärinen paita

Kilpailun raati arvosti Latimerin ideaa. Raadin mukaan Latimerin työ on rohkea ja siinä on tarinallisuutta. Visuaalisuuden lisäksi käyttäjä voi muuttaa omaa identiteettiään vaatteen mukaan.

Raadin mukaan Latimer on myös löytänyt oman tyylinsä, jossa kiehtova tarina, ihminen ja tuotteet muodostavat kokonaisuuden. Työssä on useita pieniä yksityiskohtia, jotka mahdollistavat muunneltavuuden niin mallin kuin kuosienkin osalta.

Latimer, 32, valmistuu suunnittelijaksi Aalto-yliopistosta tänä syksynä.

”Päädyin suunnittelijaksi puoliksi vahingossa. Opiskelin vaatetusalaa ensin Metropoliassa tavoitteenani saada töitä myyntiedustajana, sillä olen aina ollut yrittäjä- ja myyntihenkinen. Huomasin kuitenkin opintojen aikana, että suunnittelutehtävät kiinnostivat minua eniten. Siksi hain Aaltoon vaatesuunnitteluun.”

Latimer on työskennellyt Italiassa naistenvaatesuunnittelijana luksusmerkki Alyxilla ja Tanskassa pääsuunnittelijana muotimerkki Heliot Emililla. Hän julkisti tiistaina myös yhteistyömallistonsa tekstiilivalmistaja Vallilan kanssa. Hän on suunnitellut afrikkalais-amerikkalaisen, 92-vuotiaan Howard Smithin ylijäämäkankaista malliston, johon kuuluu työtakki ja työhousut sekä kaksi erilaista kassia.

Vuoden nuori suunnittelija on Suomen Messujen ideoima ja sen rahoittaa Suomen Messusäätiö. Kilpailua on järjestetty vuodesta 1995 alkaen. Viime vuoden nuori suunnittelija oli Emma Saarnio, myös Aalto-yliopistosta.

Tunnustuksen lisäksi Latimer saa 5 000 euron stipendin ja osaston vuoden 2021 I love me -messuilla Helsingin Messukeskuksessa. Voittoisa asu nähdään myös messujen I love fashion -muotinäytöksissä.

Latimerin kilpailutyö on esillä Kämp Gallerian toisen kerroksen Garden Room -näyttelytilassa 15.9.–4.10.2020.

Yhteystiedot:

Ervin Latimer, [email protected], Instagram @lervern, www.ervinlatimer.fi

Kuvat:

Kuvia voittoasusta kuvapankissa http://mediabank.messukeskus.com, https://bit.ly/3bxqWS6

Min-Kyu Paek
Nimitykset Julkaistu:

Min-Kyu Paek on nimitetty määräaikaiseen apulaisprofessorin tehtävään Kemian tekniikan ja metallurgian laitokselle.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat ja professori palkittiin Vuoden Huiput -gaalassa, jossa juhlittiin parasta suomalaista luovaa suunnittelua.