Vuoden nuori muotoilija 2015 on Pyry Taanila

Design Forum Finlandin Vuoden nuori muotoilija -palkinnon vuonna 2015 saa muotoilija Pyry Taanila.

Pyry Taanila on muotoiluajattelun ja vahvan käyttäjälähtöisen suunnittelun edustaja. Hän on kannustava esimerkki nuoresta ja ennakkoluulottomasta muotoilualan yrittäjästä, joka on onnistunut kaupallistamaan innovaation ja rakentamaan kokonaan uuden tuotesegmentin muotoilua hyödyntäen.

Taanila ja Catchbox-yritys luovat esimerkillisesti uutta liiketoimintaa Suomeen yhdistämällä muotoilun menestyksellisesti kaupalliseen ja tekniseen osaamiseen. Hän on valmistunut Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun IDBM-ohjelmasta vuonna 2014.

Design Forum Finlandin Vuoden nuori muotoilija -palkinto perustettiin vuonna 2000 ja se jaetaan nyt 14. kerran. Palkinto voidaan myöntää henkilölle, henkilöille tai ryhmälle, joka on osoittanut uutta luovaa näkemystä ja osaamista muotoilun alalla. 5 000 euron suuruisen palkinnon tarkoituksena on kannustaa nuoria muotoilijoita tinkimättömään ja omaleimaiseen työskentelyyn.

Vuoden 2015 palkintojuryyn kuuluivat professori Kalevi Ekman / Aalto Design Factory, muotoilun yliopettaja Ari Känkänen / Lahden AMK, Muotoilu- ja taideinstituutti, hallituksen puheenjohtaja ja osakas Mika Ståhlberg / Asianajotoimisto Krogerus Oy, vuoden 2007 Vuoden nuori muotoilija -palkittu Janne Kyttänen ja vt. Toimitusjohtaja Dan Colliander / Design Forum Finland. Asianajotoimisto Krogerus Oy on palkinnon pääyhteistyökumppani ja tukee palkintoa mm. lahjoittamalla 5.000 euron palkintosumman sekä tukemalla näyttelyjärjestelyjä.

Palkintonäyttely on avoinna yleisölle 3.–19.9.2015. Näyttely on avoinna koko Helsinki Design Weekin ajan ja toimii tapahtuma-alustana Design Forum Finlandin designviikon tilaisuuksille. Mm. Vuoden nuori muotoilija 2015 -miniseminaari ”Muotoilijan rooli startup-yrityksissä” järjestetään tiistaina 8.9.2015. Pyry Taanila on myös tavattavissa näyttelyssä lauantaina 12.9.2015. Lisätietoa ohjelmistosta ja tarkat kellonajat osoitteessa www.designforum.fi/vnm2015

Vuoden nuori muotoilija 2015, 3.–19.9.2015
Unioninkatu 25, Helsinki / Avoinna ma–su 11–18, vapaa pääsy

Kuva: Nick Tulinen

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:

Design Forum Finland
Projektipäällikkö
Melissa Ylijoki
www.designforum.fi/vnm2015

Juttua editoitu 4.9.2015 lisäämällä valmistumistiedot.

Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Mustavalkokuvassa hattupäinen mieshahmo katsoo eteenpäin kädet rinnan edessä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Jussi-palkintoja elokuvataiteen laitoksen alumneille

Kotimaisen elokuvan viime vuoden parhaimmistoa palkittiin.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu: