Vuoden alumni Kirsi Karlamaa: ”Jos haluat muuttaa yhteiskuntaa, opiskele sähkötekniikkaa”

Sähkötekniikan korkeakoulun vuoden 2019 alumni on Traficomin pääjohtaja Kirsi Karlamaa.
ELEC vuoden alumni kirsi karlamaa, traficom kuva: Annamari Tolonen
Vuoden alumni 2019 -tunnustus myönnettiin AlumniStudent Weekend -seminaarissa Aalto-yliopistolla 26.10.2019. Kuva: Annamari Tolonen

Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulun vuoden 2019 alumni on Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin pääjohtaja Kirsi Karlamaa. Palkintotoimikunnan perustelujen mukaan Karlamaa on edennyt loistavasti urallaan ja toiminut aktiivisesti sähkötekniikan opiskelun puolestapuhujana.

”Naisten osuus alalla on edelleen pieni, ja vain noin 15 % aloittaneista opiskelijoista on naisia. Karlamaa on erinomainen roolimalli niin naisille kuin miehille. Hän on käynyt kertomassa urastaan koulumme opiskelijoille ja konkreettisesti kannustanut ja rohkaissut nuoria opiskelemaan ja suunnittelemaan tulevia työuriaan sähkötekniikan alalla”, sanoo Sähkötekniikan korkeakoulun dekaani Jyri Hämäläinen.

Karlamaa valmistui vuonna 2000 diplomi-insinööriksi radiotekniikan pääaineesta silloisen Teknillisen korkeakoulun Sähköosastolta. Hän on työskennellyt Viestintäviraston taajuushallinnon johtajana, turvallisuustoimialan johtajana, Kyberturvallisuuskeskuksen johtajana sekä pääjohtajana. Tällä hetkellä hän toimii pääjohtajana Traficomissa, joka perustettiin vuodenvaihteessa 2019 Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin, Viestintäviraston sekä Liikenneviraston tiettyjen osien fuusiossa.

Kirsi Karlamaa, mitä eväitä opinnot antoivat työurallesi?

Asenne- ja arvomaailmaani opinnot ovat antaneet ennen kaikkea sinnikkyyttä, uteliaisuutta ja uskoa siihen, että kaikki asiat ovat opittavissa, jos tahtoa on riittävästi. Muistaakseni vuosikurssini noin 300 opiskelijasta naispuolisia oli vain kuusi, joista puolet vei opintonsa loppuun. Varsin miehisessä teknologiamaailmassa työskentely on ollut välillä haastavaa, ja se on vaatinut työtä uskottavuuden luomiseksi.

Avaruustekniikan ja radiotekniikan opinnot olivat itsessään mielenkiintoisia, ja ne ovat antaneet erinomaiset eväät matkalleni ymmärtää ja jäsennellä maailmaa. Opintojen tärkeää antia ovat myös verkostoitumisen taito ja valmistuneiden yhteisöllisyys. On aina ilo törmätä opiskeluaikaiseen tuttuun, ja vanhat opiskelukaverit voivat myös auttaa ja tukea ammatillisesti.

Opinnoista on jäänyt mieleen myöshyviä opettajahahmoja, erityisesti sähkömagnetiikan osalta. Ja toki teekkarius sinänsä nostaa vieläkin aika ajoin pilkettä silmäkulmaan!

Mitkä ovat olleet urasi kohokohdat?

Olen ollut rakentamassa turvallista, sujuvaa ja palveluistuvaa digitaalista yhteiskuntaa liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalalla lähes 20 vuoden ajan. Olen ollut vahvasti mukana toteuttamassa koko yhteiskuntaa koskettavia muutoksia, kuten maanpäällisen TV-toiminnan siirtämistä analogisesta digitaaliseen ja nyt HD-maailmaan. Myös matkaviestinteknologian muutos ja palveluistumisen murros 2G-verkoista 5G-verkkoihin on ollut työpöydälläni koko ajan.

Miksi sähkötekniikan opiskelu on tärkeää nyt ja tulevaisuudessa?

Tekniikan opiskelu ja taito hahmottaa, mihin teknologia tulevaisuudessa kykenee, ovat mielestäni erittäin tärkeitä. Sähkötekniikan osaaminen on voimavara, jonka avulla voimme luoda kestävämpää ja puhtaampaa ympäristöä esimerkiksi energiatuotantoamme kehittämällä. Se on voimakkaasti mukana tulevaisuuden älyliikenteessä, älykaupunkiratkaisuissa ja innovaatiopotentiaalina.

Radioteknologian murroskaan ei varmasti jää 5G-verkoihin, vaan se jatkuu 6G-verkkoihin ja näitä seuraaviin ratkaisuihin. Jos haluaa olla muuttamassa yhteiskuntaa ja visioimassa tulevaisuutta, kannattaa opiskella sähkötekniikkaa!

Millä mielin olet Vuoden alumni -tunnustuksesta?

Otan tunnustuksen yllättyneenä, nöyränä ja kiitollisena vastaan. Samalla toivon, että voisin luoda uskoa nykyisille ja tuleville opiskelijoille, että tältä alalta löytyy houkuttelevia ja kiinnostavia työpaikkoja.

Sähkötekniikan vuoden alumni -palkinto jaetaan vuosittain AlumniStudent Weekend -seminaarissa, jonka järjestävät Automaatio- ja systeemitekniikan kilta, Sähköinsinöörikilta, Inkubio, alumni ja opiskelijayhdistykset Automaatio- ja systeemitekniikan alumnit ja Sähköklubi, Sähkövoimatekniikan kerho sekä Energiajohtajat ry ja Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulu.

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.