Vuoden alumni Kari Knuutila: Aalto-yliopistossa katsotaan pitkälle tulevaisuuteen

Teollisuudessa pääsee Kemian tekniikan korkeakoulun vuoden alumnin mukaan näkemään sen, kuinka kestävästä kehityksestä voi tulla liiketoimintaa.
Kristiina Kruus ja Kari Knuutila
Kemian tekniikan korkeakoulun dekaani Kristiina Kruus ja vuoden alumni 2019 Kari Knuutila.

Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulun vuoden alumniksi 2019 on valittu tekniikan tohtori, Outotec Oyj:n teknologiajohtaja Kari Knuutila. Hän on toiminut koko uransa ajan tiiviissä yhteistyössä Kemian tekniikan korkeakoulun kanssa ja tukenut oppilaitosta sekä strategisesti tärkeän metallurgian tutkimuksen, että kehitystyön osalta.

Knuutila valmistui diplomi-insinööriksi vuonna 1982 ja väitteli tekniikan tohtoriksi 1989. Opiskeluajoilta Knuutilalle on jäänyt mieleen erityisesti yhdessä tekeminen.

”Vappuaatot ainakin ovat olleet keskeisiä. Ylipäätään kaikki sellainen, mitä on tehty yhdessä.”

Monialainen yhteistyö korkeakoulujen, opiskelijoiden, tutkijoiden ja yritysten välillä on hänen mukaansa tärkeää. Knuutila toteaa, että hänen aikanaan kemian tekniikan korkeakoulussa oltiin enemmän omissa siiloissa. Eri alojen välistä yhteistyötä ei juuri nähty.

”Olin poikkeus, kun suoritin metallurgina lyhyen kemian! Nyt ollaan kaikki alat yhdessä ja se tuo kyllä vahvuutta.”

Knuutila kantaa huolta siitä, kuinka Kemian tekniikan alalle saataisiin enemmän opiskelijoita Suomesta ja maailmalta. Motivaatio matematiikan, fysiikan ja kemian opiskeluun pitäisi hänen mukaansa saada heräämään jo koulussa.

Uranäkymät ovat hyvät ja alan teollisuus tarjoaa valtavasti mahdollisuuksia yliopisto-opinnoissa opitun teorian ja luonnontieteen ilmiöiden soveltamiseksi käytäntöön. Teollisuudella on hänen mukaansa myös avainrooli kestävän kehityksen ja kiertotalouden edistämisessä.

”Teollisuudessa pääsee toteuttamaan uusia vastuullisempia ratkaisuja ja näkemään sen, kuinka kestävästä kehityksestä voi tulla liiketoimintaa”, Knuutila toteaa.

Erilaisten korvaavien materiaalien tutkimus on Knuutilan mukaan juuri nyt globaalistikin merkityksellistä. Esimerkiksi sähköautojen yleistyessä on välttämätöntä löytää uusia kestäviä, yleisempiä vaihtoehtoja harvinaisille akkukemikaaleille.

”Juuri tätä Aalto-yliopistossa ollaan hyvin vahvasti tekemässä. Täällä katsotaan pitkälle tulevaisuuteen, eikä ainoastaan tämän päivän teollisuuden tarpeisiin.”

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Mikkelin kampuksen alumnit juhlistivat International Business -ohjelman 35-vuotista olemassaoloa

Yli 200 BBA-/BScBA-ohjelman alumnia saapui juhliin Kauppakorkeakoululle Otaniemeen.
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.