Vuoden 2022 saavutuksia ja tunnustuksia juhlittiin Sähkötekniikan korkeakoulussa

Celebrating Excellence -tapahtumassa palkittiin muuan muassa tutkimussaavutuksia ja parhaita väitöskirjoja.
Cheesecake at the Celebrating Excellence event, photo: Ira Matilainen / Aalto University

Keskiviikkona 1.3.2023 Sähkötekniikan korkeakoulun henkilökunta kokoontui juhlimaan vuoden 2022 merkittävämpiä saavutuksia ja tunnustuksia. Tapahtumaa isännöivät dekaani Jyri Hämäläinen sekä tohtorikoulutusneuvoston puheenjohtaja professori Vesa Välimäki. Keynote-puheenvuoron piti professori Ari Sihvola. Myös Dominante-kvartetti (Saara-Kaisla Kangas, Annaliina Pahkala, Joonas Lehti ja Roope Lehikoinen) esiintyi tapahtumassa.

Lämpimät onnittelut kaikille!

Arvonimet

Professori Marko Hinkkanen, professori Olav Tirkkonen ja Adjunct Professor Stefan Werner nimitettiin IEEE:n Fellow-jäseneksi. IEEE on maailman suurin teknisten ammattilaisten järjestö, jolla on yli 400 000 jäsentä. Se myöntää Fellowship-arvon järjestön poikkeuksellisen ansioituneille jäsenille.

Aalto ELEC Awards

Tänä vuonna jaettiin viisi ELEC Awards -palkintoa, jotka dekaani ja varadekaanit päättivät henkilökunnan jättämien ehdotusten perusteella.

Impact Award myönnettiin yliopistonlehtori Seppo Sierlalle. Sierla on järjestänyt useita kansainvälisiä konferensseja viimeisen parin vuoden aikana. Hänen tutkimusryhmänsä innovoi aktiivisesti uusia keksintöjä. Lisäksi Sierla on ansiokkaasti saanut merkittävän määrän tutkimusrahoitusta sekä Business Finlandilta että Suomen Akatemialta.

Enablers Award myönnettiin suunnittelija Eeva Haloselle. Halonen sai tunnustusta muun muassa ratkaisukeskeisyydestään ja diplomaattisuudestaan sekä siitä, että hän kohtaa vaikeatkin tilanteet rauhallisesti. Halonen on työssään erittäin osaava ja arvostettu opiskelijoiden, työtovereiden ja akateemisen henkilökunnan keskuudessa. Uudet työntekijät arvostavat hänen apuaan ja tukeaan.

Solutions for Sustainability Award myönnettiin professori Tapio Lokille ja hänen tutkimusryhmälleen. Lokki ja hänen tutkimusryhmänsä ovat kehittäneet selluloosapohjaisen vaihtoehdon perinteisille akustiikkalevyille. Uusi huomaamaton, suihkutettava materiaali voi parantaa merkittävästi huoneen akustiikkaa muuttamatta sen ulkonäköä. Lopputuote on hiilinegatiivinen – materiaaliin sitoutuu enemmän hiilidioksidia kuin vapautuu koko tuotantoprosessin aikana.

Radical Creativity Award myönnettiin työelämäprofessori Sebastian Schlechtille. Schlecht on toteuttanut useita innovatiivisia ja luovia projekteja, esimerkiksi Inside the Quartet. Huoneakustiikan ja 3D-suunnittelun ansiosta VR-kuulokkeet antavat kuuntelijalle mahdollisuuden kokea musiikkia valitsemansa jousikvartettisoittimen näkökulmasta.

Supervisor Award myönnettiin professori Marko Hinkkaselle. Hinkkanen on ohjannut yli 60 diplomityötä ja kymmenen väitöstyötä. Kaksi väitöstöistä on voittanut TEKin vuoden väitöstyö -palkinnon. Ohjaajana Hinkkanen on sitoutunut ja pitää hyvää huolta opiskelijoistaan.

Väitöskirjapalkinnot

Tohtorinkoulutusneuvosto palkitsi neljä tuoretta tohtoria erityisen ansiokkaista väitöskirjoista.

Juha Heinonen
High-sensitivity photodiodes using black silicon and induced junction
Vastuuprofessori Hele Savin
Ohjaaja Mikko Juntunen, ElFys Oy Finland

Jens Lundell
Towards Robust 6-DoF Multi-Finger Grasping in Clutter with Explicit Scene Understanding
Vastuuprofessori Ville Kyrki

Grigorii Ptitcyn
On Electromagnetics of Time-Modulated Structures
Vastuuprofessori Sergei Tretiakov
Ohjaaja Mohammad Sajjad Mirmoosa

Elias Raninen
Contributions to the Theory and Estimation of High-dimensional Covariance Matrices
Vastuuprofessori Esa Ollila

Tasavallan presidentin kunniamerkit

Presidentti Sauli Niinistö myönsi itsenäisyyspäivänä kunniamerkit kahdelle Sähkötekniikan korkeakoulun henkilökunnan jäsenelle:

• Emeritusprofessori Heikki Hämmäinen, Suomen Valkoisen Ruusun I luokan ritarimerkki
  • Johtava yliopistonlehtori Kai Zenger, Suomen Valkoisen Ruusun ritarimerkki

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.
Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.
Vuoden 2023 kunniatohtorit
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.