Vuoden 2018 alumnitoiminnan kohokohdat

Alumnit ja yliopisto kohtasivat monenlaisissa tapahtumissa. Verkostoitumista helpottaa uusi Alumni Circle -palvelu. Aalto-yliopiston alumnitoiminnan vuosi 2018 on ollut menestyksekäs ja vauhdikas. Kerrataan vielä, mitä kaikkea se piti sisällään.
Alumnitiimi2018, kuva:Mikko Raskinen

Opiskelijat ja alumnit oppivat yhdessä

Aalto-yliopisto järjestää vuosittain mentorointiohjelman, jossa alumni ja opiskelija jakavat yhdessä kokemuksiaan ja osaamistaan. Viime syksynä alkaneessa ryhmässä oli mukana 148 paria, ja koko vuoden aikana mukana oli lähes 300 paria.  Ensi keväänä voit hakea mukaan mentoriksi kaudelle 2019–2020. Jatkamme keväällä myös hyvin alkanutta alumnien ja tohtorikoulutettavien ryhmämentorointia.

Me Aalto-yliopistossa olemme kiinnostuneita vaiheistasi valmistumisesi jälkeen. Valtakunnallisen uraseurantakyselyn avulla tiedustelemme työllistymisestäsi ja urastasi ja kysymme näkemyksiäsi suorittamastasi tutkinnosta. Tulokset ovat tärkeitä muun muassa opetuksen kehittämisen kannalta.

Alumnitapahtumia kampuksella ja kaukomailla

Naistenpäivänä järjestämämme seminaari toi esille tekoälyn piirissä toimivia naisalumneja, Printempo-konserttiin kutsuttiin yhdessä Espoon kaupungin kanssa aktiivialumneja, lahjoittajia sekä yhteistyökumppaneita kuuntelemaan Aallon musiikkikokoonpanoja.

Ensimmäisessä koko yliopiston yhteisessä valmistujaisjuhlassa Graduation Partyssa kesäkuussa jaettiin alumni Inni Pärnäsen suunnittelema pinssi lukuvuonna 2017–2018 valmistuneille. Seuraava Graduation Party järjestetään 12.6. tänä lukuvuonna valmistuville.

Elokuussa juhlittiin Kauppakorkeakoulun Homecoming Day -päivää, nyt viimeistä kertaa Töölön kampuksella. Korkeakoulu muuttaa Otaniemeen uuteen rakennukseen helmikuussa. AlumniStudentWeekend lokakuussa houkutteli Sähkötekniikan korkeakoulun tiloihin terveys ja avaruusteknologiasta, elektromobiliteetista sekä tulevaisuuden johtajuudesta kiinnostuneita.

Vuoden aikana alumneja kokoontui vuosikurssitapaamisiin ja muihin tilaisuuksiin ympäri maailmaa: esimerkiksi New Yorkiin, Malmöhön, Singaporeen, Palo Altoon ja Souliin.  Aalto-yliopiston alumnitiimi osallistui myös moniin ura- ja rekrytointitapahtumiin kampuksella ja kertoi uudesta Alumni Circle -verkostosta - opiskelijat saivat haalarimerkkejä, eikä vappusimaakaan unohdettu.

Tietoa alumneille avoimista tulevista tapahtumista löydät tapahtumakalenterista.

Päivitäthän yhteystietosi uuteen verkkopalveluumme

Aalto Alumni Circle on uusi alumniverkosto, jonka avulla hoituu yhteydenpito yliopistoon. Toivotamme lämpimästi tervetulleiksi alumniyhteisöömme verkostoitumaan kaikki nykyiset opiskelijat ja vaihto-opiskelijat sekä Aalto-yliopistosta tai sen edeltäjäkorkeakouluista valmistuneet. Aloittaessasi opinnot Aalto-yliopistossa aloitat elinikäisen matkan, joka jatkuu valmistumisesi jälkeen alumniyhteisön jäsenenä.

Alumneilla on mahdollisuus ottaa käyttöön alumni.aalto.fi -sähköpostilaatikko ja tilata Aalto University Magazine painettuna tai sähköisenä julkaisuna. Toimi näin:

1. Kirjaudu Alumni Circleen

2. Päivitä yhteystietosi.

3. Ota halutessasi käyttöön alumni.aalto.fi -sähköpostilaatikko

4. Valitse haluatko Aalto University Magazine painettuna vai sähköisenä.

Mikäli olet Aalto-yliopiston entinen tai nykyinen työntekijä tai muuten vain Aallon fani, tarjoamme mahdollisuuden pysyä ajan tasalla yliopiston kuulumisista ja tapahtumista Aallon ystävät -verkostossa, johon voi liittyä ilman tutkintoa.

Olemme perustaneet alumnien neuvottelukunnan Alumni Advisory Project Groupin, auttamaan alumnitoiminnan linjauksissa. Sen tuloksena muun muassa tiivistämme yhteistyötä alumniyhdistysten ja -verkostojen kanssa, suunnittelemme vuoden pääalumnitapahtumaa 12.6. ja huomioimme entistä paremmin kansainväliset alumnimme.

Lämpimät hyvän joulun toivotukset, arvoisat alumnit ja opiskelijat! Onnellista ja yhteistyöntäyteistä uutta vuotta 2019!

Aalto-yliopiston alumnitiimi:

(Kuvassa vasemmalta oikealle) Emilia Nevalainen, Riikka Heinonen, Elisa Kouvonen, Seppo Saastamoinen, Leena Salmio ja Susanna Ritala

Kuva: Aalto-yliopisto / Mikko Raskinen.

Seuraa meitä
www.facebook.com/AaltoAlumni/
www.linkedin.com/showcase/aalto-university-alumni

Niskanen and Otsuka
Yhteistyö Julkaistu:

Kurkistus funktionaalisten polysakkaridijohdannaisten elektrospinning-tutkimukseen

Meillä oli kunnia isännöidä vierailevaa puhujaa, tutkija Issei Otsukaa Grenoble Alpesin yliopistosta "Kahvia ja tiedettä" -tapahtumassamme. Otsuka vierailee Suomessa Researcher Short Mobility -ohjelmassa, jonka tarkoituksena on edistää Ranskan ja Suomen välisiä tieteellisiä kumppanuuksia.
Students at the European Parliament building in Strasbourg participating in the European Student Assembly.
Yhteistyö Julkaistu:

Aalto-yliopiston opiskelija European Student Assemblyssä

Sofia Pascolo osallistui huhtikuussa 2024 Strasbourgissa järjestettyyn European Student Assemblyyn.
Anton Jantunen Aberdare vuorilla Keniassa.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Alumni Anton Jantunen: Työssäni erityisen hyödyllisiä taitoja ovat analyyttisyys ja isojen kokonaisuuksien ja eri asioiden keskinäisten yhteyksien ymmärtäminen

Anton Jantusen polku vei isojen konsulttiyritysten ja startupien kautta töihin Nairobiin YK:n sanitaatioon, hygieniaan ja kuukautisterveyteen keskittyvään rahastoon, missä hän keskittyy innovatiivisten rahoitusmallien kehittämiseen.
Havainnekuva puisesta lavarakenteesta torimaisemassa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Wood Programin 30-vuotisjuhlaprojekti nousee Kuhmon torille

Aalto-yliopiston puuarkkitehtuuriin erikoistuvat opiskelijat toteuttavat joka vuosi Wood Program -projektin. Opintokokonaisuuden 30-vuotisjuhlavuonna yhteistyökumppanina toimii Kuhmon kaupunki. Toteuttava kohde on Kuhmon torille nouseva torilava.