Vuoden 2015 opintotekopalkinto Mika Nupposelle

Automaatio- ja systeemitekniikan killan jäsenet kiittelevät Nupposta siitä, että häneltä löytyy aina aikaa asioiden yhteiselle pohdinnalle.

Automaatio- ja systeemitekniikan kilta myönsi vuoden 2015 opintotekopalkinnon opintokoordinaattori Mika Nupposelle. Hän on tehnyt väsymättömästi töitä IT-pääaineen kurssien laadun takaamiseksi ja opiskelun tehokkuuden edistämiseksi. Lisäksi killan jäsenet kiittelevät Nupposta siitä, että häneltä löytyy aina aikaa asioiden yhteiselle pohdinnalle. Nupponen on killan historian ensimmäinen opintotekopalkinnon saanut IT-pääaineen edustaja.

– Tunnustus on ehdottomasti yksi urani suurimmista. Hienoa kuulla, että opiskelijat ovat olleet tyytyväisiä, Nupponen iloitsee.

Kanditutkinnon uudistumisen yhteydessä huomattiin IT-pääaineessa, että yhteistyötä pääaineen opetuksen, Automaatio- ja systeemitekniikan killan sekä ammattiainekerhon (entinen TLT-klubi - nykyinen Communications Engineering Club ry) välillä olisi hyvä lisätä.

– Lupauduin auttamaan asiassa ja yksi näkyvä tulos yhteistyöstä oli syksyllä 2015 ensimmäisen kerran järjestetty Linuxin perusteet kurssi, jonka idea ja toteutuskin ovat suurelta osin opiskelijoista lähtöisin. Omalta osaltani autoin kurssin toteutuksessa ja sisällön suunnittelussa, jotta kurssi saatiin osaksi Sähkötekniikan korkeakoulun kurssitarjontaa, Nupponen kertoo.

Linuxin perusteet -kurssi tukee erityisesti IT-pääaineen opiskelijoita, mutta kurssin voi suorittaa kuka vain Linuxin käytöstä kiinnostunut Aallon opiskelija.

Opiskelijat tiiviimmin mukaan kurssien suunnitteluun

Nupposen työajasta iso osa kuluu opintoneuvontaan ja kurssien suunnitteluun. Hän puhuu paljon ammattiainekerhoista ja muusta alaan liittyvästä toiminnasta, johon opiskelijat hakeutuvat opiskelujen ohella. Toiminta kannustaa harrastamaan ja oppimaan koulun ulkopuolellakin.

– Kerhot ja opintosaunat ovat parhaita kohtaamisen ja yhteistyön kehittämisen paikkoja. Opiskelijoilla on paljon ideoita opetukseen, kuten Linux-peruskurssi osoittaa. Vastaavanlaista kurssia ei opintosuunnitelmista löytynyt, mutta ammattiainekerholaiset havaitsivat tarpeen ja opintopuolella otimme tämän toiveen vastaan.

Mieleenpainuvimmiksi hetkiksi Nupponen laskee ne, kun opiskelija, jolla on ollut haasteita opintojensa kanssa, tulee pistäytymään työhuoneella ja kertoo että hänpä muuten valmistuu nyt seuraavassa kokouksessa.

– Toivoisinkin, että opiskelijat muistaisivat pyytää apua, jos heillä on haasteita opiskelun ja opintojen suunnittelun kanssa. Olemme täällä heitä varten ja autamme mielellämme.

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä