Virtuaalisten alustojen maailma – Alustatalouden faktat ja myytit -podcastissa puhutaan virtuaalitodellisuudesta

Maailma kulkee kohti käymisvaiheessa olevaa metaverseä eli virtuaalisia todellisuuksia. Edelläkävijä virtuaalisten teknologioiden kehittämisessä on ollut peliala. Pelialan teknologioista ja virtuaalitodellisuuksista keskustellaan Alustatalouden faktat ja myytit -podcastin toisen kauden päätösjaksossa. Jaksossa pohditaan muun muassa datan jakamista uusissa ympäristöissä, datajättejä ja miten muut alat voisivat hyötyä virtuaalisista todellisuuksista. Keskustelua vetää Aalto-yliopiston työelämäprofessori ja Etlan johtava tutkija Timo Seppälä.
Alustatalouden faktat ja myytit -podcastissa Timo Seppälän vieriana ovat Unityn Kaisa Salakka ja Rambollin Max Levander.

Alustatalouden faktat ja myytit -podcastin kauden viimeisessä jaksossa ruoditaan maailmaa, joka kulkee kohti käymisvaiheessa olevaa Metaverseä. 9.3.2022 julkaistussa kauden päätösjaksossa ”Kohti virtuaalisten alustojen maailmaa” pohditaan roolijakoa, kun virtuaalisia todellisuuksia kehittävät datajätit ja niitä haastava peliala. Lisäksi keskustellaan alustatalouden ja peliteollisuuden toimialaeroista sekä miten virtuaaliympäristöjen dataa voitaisiin yrityksissä hyödyntää.

Päätösjaksossa vieraina on Unityn tuote- ja kehitysjohtaja Kaisa Salakka ja Rambollin kehitysjohtaja Max Levander. Jakson juontaa tuttuun tapaan William von der Pahlen yhdessä Aalto-yliopiston työelämäprofessori Timo Seppälän kanssa. Seppälä on tutkinut muun muassa pelialan yritysten teknologioita ja niiden mahdollisuuksia muille yrityssektoreille.

Yksi esimerkki peliteollisuuden teknologioista on simulointi, jonka avulla yritykset pystyvät poistamaan turhia välivaiheita tuotannossa. Esimerkiksi tuotteiden kehitysvaiheen vierailut tehtailla voitaisiin korvata simuloinnilla virtuaaliympäristöissä, mikä lisäisi työn tuottavuutta ja ennen kaikkea tehokkuutta.

Myös suuret datajätit ovat kiinnostuneita pelialan yrityksistä ja tehneet yrityskauppoja. Timo Seppälä painottaa jaksossa, että Euroopan kilpailuviranomaisten tulisi puuttua vahvemmin myös datajättien yrityskauppoihin.

Tulevaisuudessa virtuaalitodellisuuksien kohdalla tulee painottumaan tunnistautumisen rooli ja mekanismi.

– Nykyisin virtuaalimaailmat pohjautuvat hyvin heikkoon tunnistautumiseen. Meillä on kuitenkin jo olemassa vahvan tunnistautumisen mekanismeja. Vahva tunnistautuminen tulisikin tuoda myös virtuaaliympäristöihin, jos haluamme hallita digitaalisen maailman 'asetteja'. Muuten olemme kohta siinä tilanteessa, että kaikki ovat siellä anonyymejä, eikä se ole järkevä ratkaisu kaikille, Seppälä toteaa.

Podcast jatkuu uuden tuotantokauden merkeissä myöhemmin tänä vuonna.

Alustatalouden faktat ja myytit -podcast on ehdolla Audiolandin Vuoden podcast -yleisöäänestyksessä. Käy antamassa äänesi viimeistään 20.3.

Mikä on Alustatalouden faktat ja myytit -podcast?

Alustatalouden faktat ja myytit on Aalto-yliopiston podcast, jossa keskustellaan alustalouden mysteereistä ja toimintamekanismeista. Podcastin toisella tuotantokaudella Etla on mukana yhteistyökumppanina. Podcastissa tavataan vaihtuvia ja kiinnostavia vieraita ja sukelletaan syvemmälle alustatalouden faktoihin ja myytteihin. Juontajana toimii sarjayrittäjä William von der Pahlen, jota kirittävät vuorotellen Etlan Timo Seppälä ja Aalto-yliopiston professori Robin Gustafsson.

Podcast on tuotettu osana Aalto-yliopiston Politiikkatoimet alustataloudessa -tutkimushanketta, jota rahoittaa Business Finland.

Teksti: Justiina Airas, ETLA
Alkuperäinen julkaisu ETLAn sivuilla

Jakso 16: Kohti virtuaalisten alustojen maailmaa

Keskustelemassa Unityn tuote- ja kehitysjohtaja Kaisa Salakka, Rambollin kehitysjohtaja Max Levander ja Aallon työelämäprofessori Timo Seppälä.

Kuuntele jakso Spotifyssa

Voit kuunnella podcastia myös täältä:

Supla     Apple Podcast     Podtail      Google Podcasts

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle