Verkostot ovat avainasemassa myös kiertotalouden kehittämisessä

Toimitusketjun sisäiset arkiset keskustelut voivat saada aikaan uutta dynamiikkaa ja hyödyttää yrityksiä, jotka valmistavat uusia tuotteita kierrätysmateriaaleista.
Kuvassa näkyy Elizabeth Miller. Kuva: Roope Kiviranta / Aalto-yliopisto

KTM Elizabeth Millerin pro gradu -työ voitti äskettäin Ympäristöjohtamisen yhdistys YJY ry:n järjestämän opinnäytetyökilpailun yliopistosarjan. Kuva: Roope Kiviranta / Aalto-yliopisto.

Kierrätys on tärkeä keino vähentää luonnonvarojen käyttöä ja monet yritykset käyttävät raaka-aineenaan kierrätysmateriaaleja. Oikean laatuisten kierrätettyjen raaka-aineiden saaminen tai näiden raaka-aineiden määrällinen riittävyys voi kuitenkin olla yrityksille ongelmallista. ”Pro gradu -tutkimuksessani oli mielenkiintoista huomata, että tämä perusasia, nimittäin saatavilla olevan kierrätysraaka-aineen laadullisen ja määrällisen saatavuuden yhteensovittaminen raaka-ainetarpeiden kanssa, oli itse asiassa yksi niistä suurista haasteista, joita yritykset kohtasivat”, sanoo KTM Elizabeth Miller

Elizabeth Miller korostaa verkostojen merkitystä: ”Esimerkit tutkimistani yrityksistä osoittavat, että ratkaisu saatavuusongelmaan saattaa joskus löytyä toimitusketjun jäsenten epämuodollisista keskusteluista tai yrityksen ja sitä ympäröivän ekosysteemin uudenlaisista suhteista. Hyvä esimerkki on uusi, kierrätysmateriaalia hyödyntävä tuotesarja, joka lähti liikkeelle raaka-ainetoimittajan kanssa käydyssä puhelinkeskustelussa lausutusta sivuhuomautuksesta. Toisessa esimerkissä asiakkaasta tuli hieman yllättäen raaka-aineen tuottaja. Myös yhteistyö kilpailevien yritysten kesken voisi olla yksi ratkaisu kierrätettävien raaka-aineiden tarpeen ja saatavuuden välisen epäsuhdan korjaamiseen. Haasteena on kuitenkin saada yritykset ajattelemaan uudella tavalla ja näkemään piilossa olevat mahdollisuudet.”

Elizabeth Millerin englanninkielinen pro gradu -tutkielma “Trash to Treasure: A Multiple Case Study of Finnish Companies That Create Economic Value from Waste Materials” voitti äskettäin Ympäristöjohtamisen yhdistys YJY ry:n järjestämän opinnäytetyökilpailun yliopistosarjan. Millerin opinnäytetyö on osa hänen opintojaan Kauppakorkeakoulun englanninkielisessä Creative Sustainability -maisteriohjelmassa.

Nuorelle tutkijalle kestävän liiketoiminnan kehittäminen tarkoittaa keskustelun laajentamista pelkkää kierrätystä pidemmälle: “Kierrätys ei ole pelkkää viherpesua yrityksille, joka aktiivisesti hyödyntävät kierrätettyjä raaka-aineita ja jotka myös mittaavat tämän toiminnan tuloksellisuutta. Päinvastoin, kierrätysmateriaalien hyödyntäminen nostaa yritysten ja brändien arvoa. Kestävän kehityksen näkökulmasta kierrätyksen tavoitteena on vähentää luonnonvarojen käyttöä, mutta kierrätys ei yksin riitä. Sen lisäksi, että ihmiset tukevat tuotemerkkejä, jotka hyödyntävät raaka-aineenaan jätettä, heidän pitäisi kiinnittää huomiota kulutustottumuksiinsa kokonaisuudessaan ja harkita tarkkaan, tuovatko heidän hankkimansa tuotteet pitkäaikaista iloa ja hyötyä."

Lisätietoa:

KTM Elizabeth Miller
Aalto-yliopisto, johtamisen laitos
[email protected]

Miller E.  Trash to Treasure: A Multiple Case Study of Finnish Companies That Create Economic Value from Waste Materials. Pro gradu -tutkielma 2018. https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/32561

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.