Uutiset

Verkkoyhteisöt muuttavat media-alaa

Yleisöllä on yhä suurempi vaikutusvalta median sisältöihin.

Yhteisluominen kehittää mediasisältöjä ja journalistisia käytäntöjä. Tämä kävi ilmi Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun Professor of Practice Nando Malmelinin vetämässä ”Creative leadership in media management” -tutkimushankkeessa, jossa pureuduttiin luovuuden johtamiseen media-alan organiaatioissa ja verkostoissa.

Tapaustutkimusten kohteiksi valittiin aikakauslehtien kustantamiseen erikoistuneen A-lehdet Oy:n Demin ja Lilyn toimitukset. Ne ovat tunnettuja kehittyneestä ja menestyksekkäästä yhteistyöstä verkkoyhteisöjen kanssa.

– Aikakauslehtiala on erityisen kiinnostava sektori median muutoksia analysoitaessa, sillä vahvojen perinteiden kyllästämä toimiala muuttuu poikkeuksellisen nopeasti. Alan yritykset ovat siirtyneet painettujen julkaisujen tuottajista laajemmin monimediasisältöjen tuottajiksi. Tämä edellyttää uusien toimintatapojen, konseptien ja liiketoimintamallien luomista. Tällaisia ovat esimerkiksi erilaisten perinteisiä kanavia, mediaratkaisuja ja palveluja yhdistävien alustojen, mediabrändien laajennusten ja sisällöllisten kumppanuuksien kehittäminen, Nando Malmelin kertoo.

Itsenäisempiä toimijoita

Malmelinin mukaan median yleisöistä ja käyttäjistä on tullut on yhä itsenäisempiä toimijoita, joilla on aiempaa enemmän vaikutusvaltaa mediasisältöihin sekä niiden ideoimiseen, luomiseen, tuotantoon ja jakeluun. Mediayritykset luovat ja kehittävät sisältöjä yhä enemmän yhdessä aktiivisten yleisöjen, yhteisöjen ja kumppanien kanssa.

Tutkimuksessa keskityttiin erityisesti mediabrändin toimitusten ja organisaation ulkopuolisen käyttäjäyhteisön väliseen yhteistyöhön ja vuorovaikutukseen sisältöjen tuottamisessa, jakelussa ja kehittämisessä. Tutkimuksen mukaan aktiivinen verkkoyhteisö mahdollistaa yleisön syvällisen ymmärtämisen, kuluttajien tarpeiden ja toimintaympäristön tuntemisen sekä käyttäjien voimakkaan sitoutumisen.

Media-alan verkkoyhteisöistä on toistaiseksi vain vähän systemaattisesti tuotettua tutkimustietoa ja ammattialalla niitä koskevat käytännöt ovat vasta kehittymässä.

Tutkimushankkeen rahoitti Helsingin Sanomain Säätiö, ja se toteutettiin Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun johtamisen laitoksen organisaatioviestinnän yksikössä. Tutkimushankkeesta on julkaistu myös Malmelinin ja Mikko Villin toimittama kirja ”Mediajohtaminen – Näkökulmia uudistuvaan media-alaan” (Gaudeamus, 2015).

Raportti tutkimuksen tuloksista (Helsingin Sanomain Säätiö)

Tutkimuksen tulokset on julkaistu seuraavissa artikkeleissa:

Malmelin, Nando & Villi, Mikko (2015): Co-creation of what? Modes of audience community collaboration in media work. Converge: The International Journal of Research into New Media Technologies.
Linkki julkaisuun: con.sagepub.com/content/early/2015/06/30/1354856515592511.abstract

Malmelin, Nando & Villi, Mikko (2015): Audience community as a strategic resource: Emerging practices. Journalism Practice.
Linkki julkaisun abstraktiin: www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/17512786.2015.1036903

 

Yhteydenotot ja lisätietoja:
Nando Malmelin
Professor of Practice
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
Puh. 040 524 8094
[email protected]

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Aivokuori seuraa äänen piirteitä hyvin täsmällisesti ymmärtääkseen puhetta. Kuva: Aalto-yliopisto
Tiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Ihmisaivot seuraavat puhetta ajallisesti tarkemmin kuin muita ääniä

Tuore tutkimus osoittaa, että sanojen ymmärtäminen on aivoille millisekuntipeliä, mutta ympäristön ääniä ne tulkitsevat kokonaisuuksina. Tuloksista voi olla hyötyä, kun tutkitaan häiriöitä puheen käsittelyssä.
hukka-rakentamisessa-1
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Hukan mittaaminen paljastaa rakentamisen tuottavuuskehityksen pullonkaulat

Rakentamiselle tyypillinen projektikohtainen vaihtelu ja systemaattisuuden puute haastavat tuottavuuskehityksen. Aalto-yliopiston tutkimushanke kehitti menetelmiä niistä periytyvän hukan mittaamiseen sekä suunnittelussa että toteutuksessa. Mittarit osoittivat, että suurin osa työajasta on hukaksi luokiteltavaa tekemistä, joten hukkaa minimoimalla tuottavuuden kehityspotentiaalikin on huikea.
boson einstein
Tiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat maailman nopeimman Bosen–Einsteinin kondensaatin

Huippunopeuden todentaminen oli vaikea tehtävä, koska parhaatkaan laboratorioissa normaalisti käytettävät kamerat eivät yllä näihin nopeuksiin. Tutkijat käyttivät nopeuden määrittämiseen laserpulssia.
Student Service Design Challenge 2020 -kilpailussa toiseksi sijoittunut Aallon opiskelijaryhmä hymyilee kuvassa
Palkitut, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Voittoisa palvelukonsepti tarjoaa parempaa terveydenhoitoa romaneille

Aalto-yliopiston No Pressure -tiimi voitti toisen sijan kansainvälisessä opiskelijoiden palvelumuotoilukilpailussa.