Uutiset

Venäjällä esimiehet vahtivat alaisiaan tiukasti

Länsimaiset johtamiskäytännöt eivät välttämättä toimi Venäjällä.
Koska sananlaskuja käytetään Venäjällä runsaasti, muodostavat ne mielenkiintoisen tavan lisätä ymmärrystä venäläisten tavoista toimia ja selittää maailmaa.

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa väittelevä Virpi Outila tutki kansainvälisen liiketoiminnan aineen väitöskirjassaan henkilöstön johtamista Venäjällä venäläisten sananlaskujen kautta.

”Venäläiset sananlaskut kuten "Luottamus hyvä, kontrolli paras." sekä "Minä olen päällikkö, sinä olet hölmö.” kuvastavat venäläistä maailmankuvaa ja selittävät osaltaan, miksi länsimaiset johtamiskäytännöt eivät välttämättä toimi Venäjällä”, Outila kertoo.

Henkilöstön osallistaminen ja vastuun antaminen työntekijöille edustavat niitä johtamiskäytäntöjä, joita suomalaisetkin Venäjällä toimivat yhtiöt pyrkivät usein edistämään. Venäläinen arvomaailma, mikä heijastuu juuri sananlaskuissa, on usein ristiriidassa länsimaisten arvojen kanssa.

Virheistä rangaistaan Venäjällä

Virpi Outilan tutkimus osoittaa, että Venäjällä esimiehen pääasiallinen rooli on antaa alaiselle tehtävät ja alaisen rooli on toteuttaa esimiehen antamat tehtävät. Lisäksi esimiehen kontrolli alaisista on hyvin intensiivistä ja jatkuvaa. Kontrollin tavoitteena on erityisesti alaisen tukeminen, mutta myös virheiden välttäminen.

”Virheitä on erilaisia.” -sananlasku kuvastaa venäläisen työyhteisön tapaa analysoida virheet perusteellisesti. Virheistä rankaisemista pidetään Venäjällä tärkeänä, koska oppiminen tapahtuu rangaistusten kautta. Venäläinen esimies ajattelee, että jos virheistä ei rangaista, työntekijä ei silloin tiedä tehneensä virheen. Tämän takia syyllinen virheisiin täytyy aina löytää”, Outila tähdentää.

Myös aloitteiden tekeminen kohtaa Venäjällä vastarintaa. Venäläinen sananlasku ”Aloite on rangaistava teko.” havainnollistaa Venäjällä vallitsevaa neuvostoajoilta peräisin olevaa ajattelutapaa, jonka mukaan aloitteita ei saa tehdä. Tämä periaate on iskostunut syvälle venäläisten mieliin. Mikäli aloitteita tehdään, ne tulee aina ensin sopia esimiehen kanssa. Lisäksi aloitteen tekijän tulee itse myös toteuttaa tekemänsä aloitteet.

”Sananlaskut kuvastavat perinteisiä arvoja, jotka muuttuvat hitaasti, jos lainkaan. Niinpä länsimaisten yhtiöiden onkin suositeltavaa huomioida paikallinen kulttuuri ja sopeuttaa toimintatapansa ja käytäntönsä kulloiseenkin ympäristöön, jolloin niiden toteuttaminen onnistuu parhaiten”, Outila toteaa.

Outilan väitöstutkimuksessaan hyödyntämät sananlaskut ovat ainutlaatuinen lähestymistapa tutkia kansainvälistä liiketoimintaa sekä kulttuurien välisiä eroja laajemminkin. Koska sananlaskuja käytetään Venäjällä runsaasti, muodostavat ne mielenkiintoisen tavan lisätä ymmärrystä venäläisten tavoista toimia ja selittää maailmaa.

Virpi Outilan väitöstilaisuus 18.11.2016

 

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Kerrostalo ja kallioita
Yhteistyö, Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

LÄHIÖPRIDE-hankkeessa tutkitaan lähiömielikuvien ja rakennetun ympäristön suhdetta

Monitieteinen hanke yhdistää arkkitehtuurin historian, sosiologian, kriittisen kulttuuriperinnön ja maisema-arkkitehtuurin tutkimuksen. Tutkimukseen ja työpajoihin pohjaava hanke tähtää lähiöiden kestävään tulevaisuuteen.
Helsingin kauppakorkeakoulun edesmennyt emerituskansleri Fedi Vaivio
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Kansleri Fedi Vaivio in memoriam

Helsingin kauppakorkeakoulun emerituskansleri Fedi Vaivio kuoli Helsingissä 27.2.2021.
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu. Kuva: Mika Huisman
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Erittäin laadukkaiden kansainvälisten hakemusten määrä Kauppakorkeakoulun professuureihin on kasvussa

Erinomaiset ranking-sijoituksemme kertovat tutkimustyömme korkeasta laadusta.
Henrika Yliriskun väitös taidekasvatuksen alalta tarkastettiin Aalto-yliopistossa maaliskuussa 2021.
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

”Ympäristötaidekasvatuksessa pitäisi pureutua ihmiskeskeisyyden ongelmallisuuteen”

Minä väitän -sarjassamme Henrika Ylirisku tutkii ympäristötaidekasvatuksen lähtökohtia.