Venäjällä esimiehet vahtivat alaisiaan tiukasti

Länsimaiset johtamiskäytännöt eivät välttämättä toimi Venäjällä.

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa väittelevä Virpi Outila tutki kansainvälisen liiketoiminnan aineen väitöskirjassaan henkilöstön johtamista Venäjällä venäläisten sananlaskujen kautta.

”Venäläiset sananlaskut kuten "Luottamus hyvä, kontrolli paras." sekä "Minä olen päällikkö, sinä olet hölmö.” kuvastavat venäläistä maailmankuvaa ja selittävät osaltaan, miksi länsimaiset johtamiskäytännöt eivät välttämättä toimi Venäjällä”, Outila kertoo.

Henkilöstön osallistaminen ja vastuun antaminen työntekijöille edustavat niitä johtamiskäytäntöjä, joita suomalaisetkin Venäjällä toimivat yhtiöt pyrkivät usein edistämään. Venäläinen arvomaailma, mikä heijastuu juuri sananlaskuissa, on usein ristiriidassa länsimaisten arvojen kanssa.

Virheistä rangaistaan Venäjällä

Virpi Outilan tutkimus osoittaa, että Venäjällä esimiehen pääasiallinen rooli on antaa alaiselle tehtävät ja alaisen rooli on toteuttaa esimiehen antamat tehtävät. Lisäksi esimiehen kontrolli alaisista on hyvin intensiivistä ja jatkuvaa. Kontrollin tavoitteena on erityisesti alaisen tukeminen, mutta myös virheiden välttäminen.

”Virheitä on erilaisia.” -sananlasku kuvastaa venäläisen työyhteisön tapaa analysoida virheet perusteellisesti. Virheistä rankaisemista pidetään Venäjällä tärkeänä, koska oppiminen tapahtuu rangaistusten kautta. Venäläinen esimies ajattelee, että jos virheistä ei rangaista, työntekijä ei silloin tiedä tehneensä virheen. Tämän takia syyllinen virheisiin täytyy aina löytää”, Outila tähdentää.

Myös aloitteiden tekeminen kohtaa Venäjällä vastarintaa. Venäläinen sananlasku ”Aloite on rangaistava teko.” havainnollistaa Venäjällä vallitsevaa neuvostoajoilta peräisin olevaa ajattelutapaa, jonka mukaan aloitteita ei saa tehdä. Tämä periaate on iskostunut syvälle venäläisten mieliin. Mikäli aloitteita tehdään, ne tulee aina ensin sopia esimiehen kanssa. Lisäksi aloitteen tekijän tulee itse myös toteuttaa tekemänsä aloitteet.

”Sananlaskut kuvastavat perinteisiä arvoja, jotka muuttuvat hitaasti, jos lainkaan. Niinpä länsimaisten yhtiöiden onkin suositeltavaa huomioida paikallinen kulttuuri ja sopeuttaa toimintatapansa ja käytäntönsä kulloiseenkin ympäristöön, jolloin niiden toteuttaminen onnistuu parhaiten”, Outila toteaa.

Outilan väitöstutkimuksessaan hyödyntämät sananlaskut ovat ainutlaatuinen lähestymistapa tutkia kansainvälistä liiketoimintaa sekä kulttuurien välisiä eroja laajemminkin. Koska sananlaskuja käytetään Venäjällä runsaasti, muodostavat ne mielenkiintoisen tavan lisätä ymmärrystä venäläisten tavoista toimia ja selittää maailmaa.

Virpi Outilan väitöstilaisuus 18.11.2016

URL kopioitu

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Aalto-yliopisto ravistelee rakentamisen käytäntöjä New European Bauhaus -festivaaleilla Brysselissä

Koko eurooppalaista rakennusalaa kestävään muutokseen kirittävä näyttely Time Out! on esillä Brysselissä 9.–13.4.2024 osana NEB-festivaalia.
Two of the awardees and their robotic arm all holding colorful mugs. Aalto Open Science Award, Honorary mention.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2023 kolmas sija – Älykkään robotiikan ryhmän Robotic Manipulation of Deformable Objects -projekti

Haastattelimme Aallon ensimmäisen avoimen tieteen palkinnon kolmannen sijan saavuttaneita Älykkään robotiikan ryhmän jäseniä.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto panostaa sellututkimukseen edistääkseen siirtymää kohti vähähiilistä taloutta

Useat yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja yritykset perustavat uraauurtavan EFP-tutkimusohjelman (Emission Free Pulping) perinteisten sellunvalmistusprosessien uudistamiseksi. Ohjelman teollisen mittakaavan merkityksellisyys edellyttää tutkijoiden ja teollisuuden kansainvälistä yhteistyötä.
Kolme iloista ihmistä verkostoitumassa.

Monilla suomalaisilla yrityksillä olisi paljon opittavaa japanilaisesta palvelukulttuurista

Tuoreessa tietokirjassa ”Omotenashi – Mitä voimme oppia japanilaisesta vieraanvaraisuudesta?” kerrotaan, millä tavoin luodaan ylivoimainen asiakaskokemus arkisissakin kohtaamisissa.